Συνεχίζουμε τα άρθρα μας για την επιχειρησιακή χρησιμοποίηση των OH-58D, σε συνδυασμό με τα AH-64+/D Apache. Παρουσιάζουμε το πρώτο σενάριο, με χρήση της αεροπορίας στρατού σαν εφεδρεία στο Βόρειο Μέτωπο, και ανάσχεση με χρήση Hellfire επιθετικής αιχμής του τουρκικού στρατού… Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο τεύχος 379 Δεκεμβρίου 2017, το οποίο είναι ακόμη στα περίπτερα.

Τα OH-58 D θα είναι μια εξαιρετική βελτίωση των διαθέσιμων εναέριων μέσων του ΕΣ  (U.S. Army photo Spc. George Welcome)

Πολεμώντας με τα Apache και τα Kiowa

Όταν η κατάσταση γίνει κρίσιμη και το μέτωπο κινδυνεύει να καταρρεύσει, οι υπερασπιστές του Έβρου και των νησιών του ανατολικού Αιγαίου γνωρίζουν ότι υπάρχει ακόμα ελπίδα. Περιμένουν με αγωνία να ακούσουν τον γνώριμο ήχο των επιθετικών ελικοπτέρων, που με την τρομακτική ισχύ πυρός που διαθέτουν μπορούν να ανακόψουν την εχθρική επίθεση και να αποδεκατίσουν τις τουρκικές δυνάμεις, μέχρι να φθάσουν οι στρατηγικές εφεδρείες…

Παρουσιάζουμε για πρώτη φορά τα πραγματικά επιχειρησιακά σενάρια μιας πιθανής ελληνοτουρκικής σύγκρουσης.

 

Μετά την ανάδυση το 2010 της ύπαρξης του τουρκικού σχεδίου «Balyoz» αποκαλύφθηκε στους πάντες, με τον πλέον προφανή τρόπο, αυτό για το οποίο τα ελληνικά επιτελεία προειδοποιούσαν επί χρόνια: Οι Τούρκοι έχουν εδαφικές επιδιώξεις/διεκδικήσεις στην ελληνική Θράκη και υπάρχουν λεπτομερείς τουρκικοί στρατιωτικοί σχεδιασμοί για την κατάληψή της. Τον Αύγουστο του 2016, μετά το αποτυχημένο στρατιωτικό πραξικόπημα ανατροπής του προέδρου Ερντογάν, επιβεβαιώθηκε για δεύτερη φορά ότι οι τουρκικές εθνικές επιδιώξεις προς δυσμάς εντάσσονται και στο εσωτερικό μέτωπο σύγκρουσης των δύο «κόσμων» εντός της τουρκικής επικράτειας, των νέοοθωμανών και των κεμαλιστών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας και ανέφεραν ότι σε περίπτωση επιτυχίας του πραξικοπήματος και για να αποφευχθούν περαιτέρω συγκρούσεις και λουτρό αίματος στο εσωτερικό της Τουρκίας, οι πραξικοπηματίες σχεδίαζαν «προβοκατόρικη» αιφνιδιαστική επιθετική ενεργεία κατά της ελληνικής Θράκης με σκοπό την επόμενη μέρα οι πάντες να συσπειρωθούν για να αντιμετωπίσουν τον κοινό εχθρό, τους Έλληνες.

Οι επιδιώξεις και οι σχεδιασμοί του Σχεδίου «Βαριοπούλα» δεν έχουν αλλάξει. Δυστυχώς, λόγω της οικονομικής κρίσης η Ελλάδα έχει κάνει πολύ λίγα από το 2010 για να τους εξουδετερώσει-ανατρέψει. Η άλλη πλευρά όμως έχει ενισχύσει τη θέση της, έχει αναβαθμιστεί εξοπλιστικά και κυρίως αισθάνεται ότι έχει «το πάνω χέρι». Αν και απευκταίο, είναι πολύ πιθανό στο μέλλον οι ένοπλες δυνάμεις να χρειαστεί να αντιμετωπίσουν τα παρακάτω σενάρια σύγκρουσης, τόσο στον Έβρο όσο και στο ανατολικό Αιγαίο.

ΣΕΝΑΡΙΟ 1: Έβρος 2020…

Η Ανατολική Θράκη είναι η περιοχή ευθύνης της 1ης Τουρκικής Στρατιάς με έδρα την Κωνσταντινούπολη. Σε αυτήν υπάγονται τρία Σώματα Στρατού (ΣΣ):

-Το 2ο με έδρα την Καλλίπολη στην ομώνυμη Χερσόνησο, το 5ο με έδρα την Τυρολόη (Τσορλού) και το 3ο με έδρα το Σισλί της Κωνσταντινούπολης, που αποτελεί και την εφεδρεία της Στρατιάς. Το 2ο ΣΣ αποτελείται από 4 ταξιαρχίες, την 4η, την 8η και τη 18η Μηχανοκίνητη και την 95η Τεθωρακισμένη και είναι προσανατολισμένο στη νότια περιοχή του Έβρου, απέναντι από την ελληνική ΧΧΙΙ Μηχανοκίνητη Μεραρχία.

-Το 5ο ΣΣ αποτελούμενο και αυτό από 4 ταξιαρχίες, την 54η (στην Αδριανούπολη), την 55η (στις Σαράντα Εκκλησίες) και την 65η (στην Αρκαδιούπολη-Λουλέ Μπουργκάζ) Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία και την 1η Τεθωρακισμένη Ταξιαρχία (στο Μπαμπάεσκι) και είναι προσανατολισμένο στον Βόρειο Έβρο, απέναντι από τη ΧVI Μηχανοκίνητη Μεραρχία και την 50η Ταξιαρχία Πεζικού.

-Το 3ο ΣΣ διαθέτει την 66η Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία (στη Ραιδεστό και στην Τυρολόη) και τις 2η (πρόσφατα μετακινήθηκε στη ΝΑ Τουρκία) και 3η (στο Τσερκέζγκιοϊ) Τεθωρακισμένες Ταξιαρχίες. Διαθέτει επίσης το 6ο, το 23ο και το 47ο Μηχανοκίνητο Σύνταγμα πεζικού.

Το Σχέδιο Επίθεσης

Η κύρια επιθετική ενέργεια, σύμφωνα με το σχέδιο «Βαριοπούλα», αναλαμβάνεται από το 5ο ΣΣ ενισχυόμενο από μία έως δύο ταξιαρχίες του 3ου ΣΣ και υλοποιείται κατά του κεντρικού τμήματος του νομού Έβρου. Η περιοχή της κύριας επιθετικής ενέργειας προσδιορίζεται στην περιοχή βόρεια της κωμόπολης του Σουφλίου και μέχρι το Διδυμότειχο. Ουσιαστικά πρόκειται για την περιοχή που οριοθετείται μεταξύ των δύο παραποτάμων του Έβρου, του Ποτιστικού Ρέματος και του Ερυθροποτάμου. Εκεί, το εύρος μεταξύ των ελληνοτουρκικών και των ελληνοβουλγαρικών συνόρων προσεγγίζει μόλις τα 20 χιλιόμετρα και συνεπώς γεωγραφικά είναι εύκολο να αποκοπεί και να απομονωθεί επιχειρησιακά το βόρειο τμήμα του Νομού. Το πυκνό και μεγάλης χωρητικότητας οδικό δίκτυο της Ανατολικής Θράκης, που βελτιώθηκε εξαιρετικά την περίοδο Ερντογάν, επιτρέπει στις τουρκικές εφεδρικές ταξιαρχίες, αφενός να παραμένουν σε ικανή απόσταση από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, απρόσβλητες από τα πυρά του ελληνικού πυροβολικού, αφετέρου να είναι διεσπαρμένες σε περιοχές που γεωγραφικά δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό το πού προορίζονται τελικά να ενεργήσουν. Τέλος, όλες οι τουρκικές δυνάμεις και σε όλο το μήκος της μεθορίου θα ενεργούν επιθετικά για να απασχολούν τις απέναντι ελληνικές δυνάμεις και ταυτόχρονα να μην επιτρέπουν την όποια «μετάγγισή» τους στην περιοχή που τελικά θα εκδηλώσουν την κύρια προσπάθειά τους.

Η κύρια επιθετική ενέργεια θα είναι καταλυτική. Σε μέτωπο που αμύνονται 1 έως 2 ελληνικά τάγματα πεζικού θα επιτεθούν δύο τουρκικές Μηχανοκίνητες Ταξιαρχίες και τα αποτελέσματα της διάσπασης της αμυντικής γραμμής θα τα εκμεταλλευτούν δύο ακόμη Ταξιαρχίες (η μία τουλάχιστον θα είναι Τεθωρακισμένη), για να διευρύνουν το ρήγμα και σε σύντομο χρόνο να φτάσουν στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα κόβοντας τον νομό Έβρου στη μέση. Μέχρι και λίγες ώρες πριν από την εμπλοκή των εφεδρικών τουρκικών ταξιαρχιών η ελληνική πλευρά, λόγω της αδυναμίας εκτίμησης της περιοχής που θα ενεργήσουν, θα συνεχίζει να αμφιβάλλει για το πού τελικά θα επέμβουν και συνεπώς για το πού εκδηλώνεται η κύρια προσπάθεια του αντιπάλου (αφού, όπως ήδη αναφέραμε, επιθετικές ενέργειες αντιπερισπασμού θα εκδηλώνονται σε πολλά σημεία της ελληνοτουρκικής μεθορίου).

Η κρισιμότερη φάση της κύριας τουρκικής επιθετικής ενέργειας είναι αυτό το μικρό χρονικό παράθυρο 1-2 ωρών, κατά τη διάρκεια του οποίου οι εφεδρικές ταξιαρχίες εισέρχονται στο προγεφύρωμα που πέτυχαν να δημιουργήσουν οι Ταξιαρχίες του «πρώτου κύματος», προκειμένου να συνεχίσουν την επιθετική ενέργεια ακάθεκτες, με νέα ορμή και «φρέσκιες δυνάμεις». Πρόκειται για την κρισιμότερη φάση όπου θα «παίζονται όλα»: Εκεί και τότε η ελληνική και η τουρκική αεροπορία θα μάχονται άνωθεν της ευρύτερης περιοχής, για να επιβάλλει η καθεμία αεροπορικό αποκλεισμό (Interdiction). Εκεί και τότε οι ελληνικές και οι τουρκικές εφεδρείες θα κινούνται, για να ακυρώσουν οι μεν τις επιδιώξεις των δε, και οι δε για να εκμεταλλευτούν τις μέχρι τότε εδαφικές επιτυχίες τους.

OH-58D Kiowa Warrior σε Antonov AN-124 cargo (U.S. Army photo Sgt. Duncan Brennan, 101st CAB public affairs)

Τα ελληνικά επιθετικά ελικόπτερα ως αμυντικός πολλαπλασιαστής

Τότε ακριβώς είναι ο ιδανικός χρόνος επέμβασης στον αγώνα των ελληνικών επιθετικών ελικοπτέρων. Η επιθετική κρούση εφαρμόζεται πάντα στα πλευρά του προγεφυρώματος και δεν περιορίζεται στη δυτική πλευρά του Έβρου, αλλά σε βάθος προκειμένου να πλήξει τις τουρκικές εφεδρικές μηχανοκίνητες μονάδες που βρίσκονται σε κίνηση προς δυσμάς. Την αποστολή θα αναλάβει ένας ΛΕΕΠ αποτελούμενος από 6 Apache A+ και 4 Kiowa Warrior, που θα ενεργήσει κατά του νοτίου πλευρού του προγεφυρώματος. Τα επιθετικά ελικόπτερα, εκμεταλλευόμενα το λοφώδες και ημιορεινό του εδάφους στα δυτικά του ποταμού, θα προσβάλλουν στόχους σε βάθος 4-6 χιλιομέτρων στο εσωτερικό τού προγεφυρώματος.

Τα Apache A+ και τα Kiowa Warrior παραμένουν καλυμμένα και μόνο οι 4 «μπάλες» MMS των τελευταίων εκτίθενται στον ορίζοντα. Το ένα MMS ανήκει στο Kiowa και επιβαίνει ο διοικητής του ΛΕΕΠ που μάχεται και διοικεί τα πυρά του Λόχου. Με την εντολή του κάθε Apache εκτοξεύει 2 Hellfire, πάντα από καλυμμένη θέση, με χρονικό διαχωρισμό μόλις 5 ή και λιγότερων δευτερολέπτων. Στα επόμενα 15-20 δευτερόλεπτα τα πρώτα βλήματα θα κατευθύνονται κατά των στόχων που καταυγάζουν τα λέιζερ των MMS, βαθιά μέσα στο τουρκικό προγεφύρωμα. Μετά τη στιγμιαία λάμψη της έκρηξης και την αναφώνηση «ΣΤΟΧΟΣ» από τον συγκυβερνήτη που παρατηρεί συνεχώς την οθόνη του FLIR, το MMS θα στραφεί ελάχιστα δεξιά ή αριστερά για να καταυγάσει για τα επόμενα 2-3 δευτερόλεπτα τον επόμενο στόχο, ώστε ο επόμενος Hellfire που έχει ήδη εκτοξευτεί να τον εξουδετερώσει.

Θα ακολουθήσει μια ακόμη διπλή προσβολή στόχων και αμέσως μετά τα επιθετικά ελικόπτερα θα μετακινηθούν κάποιες εκατοντάδες μέτρα σε νέες θέσεις, για να επαναλάβουν την 8πλή προσβολή. Αυτό θα επαναληφθεί αρκετές φορές μέχρι τα 6 Apache A+ να καταναλώσουν τους 16 Hellfire, που απαιτείται από την κρισιμότητα των καταστάσεων να φέρει τo καθένα τους, και θα αναχωρήσουν για ανεφοδιασμό. Στο μεταξύ, τα Kiowa Warrior θα συνεχίσουν τις προσβολές βάλλοντας και αυτά τους 4 Hellfire που το καθένα διαθέτει, καταυγάζοντας στόχους και εκτοξεύοντας εναλλάξ πυραύλους, πάντα από καλυμμένη θέση. Μετακινούμενα συνεχώς θα παραμένουν στην περιοχή αναμένοντας την επιστροφή των εκ νέου «φορτωμένων» Apache A+, για να συμπληρώσουν -εφόσον χρειαστεί- το καταστροφικό τους έργο. Η στοχευμένη εκτόξευση 112 Hellfire (16×6 των Apache A+ και 4×4 των Kiowa Warrior) θα έχει «πιάσει σίγουρα τόπο»!

Τα ελικόπτερα μπορούν να φέρουν πυραύλους Hellfire

Η σύγκρουση στον Βόρειο Τομέα

Αντίστοιχα στον βόρειο τομέα του προγεφυρώματος ένας ακόμη ΛΕΕΠ των 4 Apache DHA αυτή τη φορά και 4 Kiowa Warrior θα ενεργήσει με αντίστοιχο αλλά πιο αποτελεσματικό τρόπο. Το Apache-φορέας Longbow με τον διοικητή του ΛΕΕΠ στη θέση του συγκυβερνήτη/πυροβολητή κατοπτεύει το πεδίο εμπρός του, αρχικά σε εύρος 90 μοιρών. Η οθόνη γεμίζει σύμβολα απεικόνισης πληθώρας διαφορετικών οπλικών συστημάτων. Αυτός, όμως, επισημαίνει και αναθέτει πρώτα την καταστροφή των 4 αυτοκινούμενων αντιαεροπορικών Atilgan που με τον 4πλό εκτοξευτή αντιαεροπορικών πυραύλων Stinger αποτελούν και τον κύριο αντίπαλο του Apache στο πεδίο. Οι εκτοξεύσεις των τεσσάρων πρώτων Hellfire εκμηδενίζουν αυτά ακριβώς τα στίγματα. Ο διοικητής του ΛΕΕΠ επιβεβαιώνει την καταστροφή τους με συνεχείς μεγεθύνσεις, μέχρι και 126x, στο FLIR του.

Οι επόμενες αναθέσεις-καταστροφές ακολουθούν τη μέθοδο που περιγράφηκε παραπάνω, ενώ το Longbow θα περάσει σε διαμόρφωση έρευνας 360 μοιρών και θα συνεχίσει να ψάχνει χαμηλά για τουρκικά επιθετικά ελικόπτερα ή/και για αεροσκάφη σε μικρό ύψος. Κάποιες χιλιάδες πόδια παραπάνω άλλωστε στην ευρύτερη περιοχή διεξάγεται η αεροπορική μάχη, αλλά αυτόν τον ενδιαφέρουν τα τουρκικά F-16 πoυ πιθανόν θα λάβουν τη δύσκολη ειδική αποστολή να κινηθούν εναντίον τους. Τα 30 έως 50 πόδια ύψος από το έδαφος, όπου αιωρούνται οι σχηματισμοί των ΛΕΕΠ, αποτελούν την αποκλειστική δική τους εναέρια περιοχή στην οποία διατηρούν το τακτικό πλεονέκτημα.

Η καταστροφή και αποδιοργάνωση των δύο τουρκικών εφεδρικών Ταξιαρχιών, που επιχείρησαν να εισέλθουν και να διευρύνουν το προγεφύρωμα, είναι καταλυτική για τα αμυνόμενα ελληνικά τμήματα. Μία και μόνο ώρα αρκεί στα επιθετικά ελικόπτερα για να αλλάξουν τους εκεί συσχετισμούς ισχύος. Τα υπόλοιπα θα τα αναλάβουν οι χερσαίες ελληνικές εφεδρικές δυνάμεις που ήδη προσεγγίζουν στην περιοχή με αποστολή την υπέρβαση, αντεπίθεση και διεκπεραίωση εκείθεν του ποταμού για επιθετική επιστροφή. Οι δύο ΛΕΕΠ επιστρέφουν για ανεφοδιασμό και σύντομη ανάπαυση στους Προκεχωρημένους Χώρους Διασποράς, ενώ ένας τρίτος βρίσκεται «καθ’ οδόν» για ανάληψη αποστολής επιθετικής αναγνώρισης και κάλυψης των πλευρών των αντεπιτιθέμενων δυνάμεων…

80 ΣΧΟΛΙΑ

  1. όνειρα….ευχάριστα, όμως οι γείτονες έκλεισαν τους Σ-400 + ΑΣΤΕΡ-30, δύσκολα τα πράγματα αδέλφια….

    Καλή Χρονιά με υψηλό φρόνημα!!!

      • Άλλο φορτίο έχουν τα ελικόπτερα στις επιδείξεις και άλλο σε πολεμικές αποστολές. Βλέπεις σε πολεμικές αποστολές παίζει ρόλο πόσα καύσιμα θα έχεις μαζί σου.

        • ή 4 ή 8, το 6 δεν εχει εφαρμογη…
          Α,και επειδη δεν προβλεπουν οτι θα εχουν την πολυτελεια να δρασουν για πολλες μερες,ναι,οσα θα εχουν α/τ δραση θα επιχειρησουν με 16 βληματα.

          • Μάλλον με 12. Τα άρματα δεν επιχειρούν μόνα τους και υπάρχουν πολλοί σημαντικοί στόχοι που θέλουν ρουκέτα (ομοχειρίες όλμων, ΑΤ και α/α όπλων και συστημάτων, συστήματα γεφύρωσης, φορτηγά ανεφοδιασμού κλπ).

            Το σενάριο της άμυνας στο ποτάμι έχει καλές πιθανότητες, ιδίως αν συνδυαστεί με Απάτσι και Καιόβα. Όμως, οι αποστάσεις χερσαίων εμπλοκών θα είναι εξ αντικειμένου μικρές, αφού θα προσπαθούμε να εμποδίζουμε διάβαση/διεύρυνση κωλυμμάτων και η πλευρά μας εχει σχετικά ποικίλο ανάγλυφο και βάστηση. Από τη μία τα ε/π και τα Λεο2 (που τα μισά τα έβαλαν στην προκάλυψη τρομάρα τους) θα εκμεταλλεύονται αυτό το ανάγλυφο, από την άλλη θα είναι τρωτά σε ΑΤ και α/α συστήματα.

            Νομίζω ότι με οπλικά συστήματα όπως τα Λεο 2 Hell, MLRS, Απάτσι και Καιόβα, έχουμε μεγαλύτερο πλεονέκτημα στην επίθεση απέναντι, που το έδαφος είναι ομαλό, ανοικτό και αναπεπταμένο και όχι στην άμυνα σε πόλεμο φθοράς στην δική μας πλευρά. Ο κύριος αντίπαλος εδώ θα είναι το τουρκικό ΠΒ, τα Τ129 (με τις cirit), τα uav και τα αυτοκινούμενα α/α τους συστήματα.

            Σε τέτοιο πεδίο όμως, η αξία των α/α συστημάτων περιορίζεται λόγω μεγαλύτερου βεληνεκούς των Hellfire. Όσο για το τουρκικό ΠΒ, πιστεύω ότι ταυτόχρονα με την αεροεδαφική κρούση (Λε2 και τα μισά Απατσι και Καιόβα) θα πρέπει να σχεδιαστεί μια άλλη παράλληλη κρούση με στόχο το τουρκικό ΠΒ, Υποστήριξη μάχης και ΔΜ: Τα μισά Απάτσι και Καιόβα, μαζί με ΝΗ90, φορτωμένα με παρατηρητές ΠΒ, στελέχη ΕΕ με καταδείκτες για ΠΑ και ΚΔ, προβαίνουν σε μια (ταυτόχρονη ή εκκινηθείσα λίγο νωρίτερα) επιχείρηση διείσδυσης και κρούσης στα μετόπισθεν.

            Τα ελληνικά Shorads (δεν διαθέτουν αντίστοιχα οι Τούρκοι), V-Shorads και α/α πυροβόλα θα αναλάβουν τα Τ129 και τα uav (πρωτεύοντες στόχοι).

            Απαιτείται να κοιτάξουμε σοβαρά τον εμπλουτισμό του ελληνικού οπλαστασίου με μεταχειρισμένα συστήματα ΠΒ, μτχ MLRS (η προμηθεια και αναβάθμιση αυτών αλλά και τα νέα πυρομαχικά με πιστώσεις FMS), τροποποίηση αποσυρμένων αρματων σε εξοπλισμένα βαρέα ΤΟΜΠ, βλήματα ΠΒ Vulcano, επιπλέον Καιόβα, πρόσκτηση πηγών ανταλλακτικών αναβαθμισμένων υποσυστημάτων για τα Απάτσι (αποσύρσεις υλικού ΗνΒ και ΗΑΕ), τοποθέτηση ZU23 & Rh-202 σε Μ113, προικοδότηση ΕΜΑ και ΕΑΝ με οργανικούς όλμους (επί Μ113 ή αποσυρμένα Λεο1).

            Δεν πρόκεται για μεγάλης κλίμακας επενδύσεις, αλλά απόλυτα εφικτες σε βάθος 5ετίας με σωστό προγραμματισμό. Χρήματα, αν δεν κατευθύνονται από τους κωδικούς του προϋπολογισμού για την Άμυνα σε άλλους κωδικούς, αν δεν πάνε όλα στο «κοινωνικό μέρισμα» ή στις κραυγαλέες σπατάλες των ΔΕΚΟ κλπ υπάρχουν παρά την οικονομική κρίση.

          • Συμφωνούμε σε όλα, αλλά τα μπικικίνια δεν υπάρχουν, πρέπει να κοιτάμε υπό το πρίσμα του παρόντος πολιτικού σκηνικού πάντα, όπου δυστυχώς δεν είναι προτεραιότητα η θωράκιση της χώρας.

            Η ιστορία μας έχει δείξει ότι αν δεν γίνει κάποια βαρβάτη κρίση πρώτα (π.χ. Ίμια), δεν λαμβάνεται κάποια σοβαρή πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση.

          • Αγαπητέ μου φίλε, γνωρίζεις ότι ο περσινός προϋπολογισμός προέβλεπε πιστώσεις 2 δις για εξοπλισμούς, εγκρίθηκαν 1,7 δις και τελικά χρησιμοποιήθηκαν μόνο 500κάτι εκατομ; Κάποιοι άλλοι κωδικοί του προϋπολογισμού, «μυστηριωδώς», χωρίς κάποιο αίτημα περί μεταφοράς πόρων ή κονδυλίων, χωρίς καμιά επίσημη απόφαση, δέχθηκαν ως χρησιμοποιούμενο ποσό το δεκαπλάσιο των εγκεκριμμένων κονδυλίων. Δηλαδή οι ΕνΔυν εκτός του ρόλου της Φιλιπινέζας για τους πρόσφυγες και της υπηρέτριας για την συμπλήρωση των κενών του κρατικού μηχανισμού, ανέλαβε και το ρόλο του ανώνυμου κι άγνωστου εν Χριστώ αδελφού χρηματοδότη και συγκεκριμμένα αυτού που δίνει και τους δύο χιτώνες του και μετά κυκλοφορεί ημίγυμνος.

            Μπικικίνια για τέτοιες παρεμβάσεις υπάρχουν, πολιτική βούληση δεν υπάρχει. Αυτή έχει άλλες προτεραιότητες. ΛΑΡΚΟ, ΟΣΕ, ΔΕΚΟ, μετακλητοί υπάλληλοι, υπάλληλοι βουλής, επιδότηση συντάξεων δεη/οτε/ένας θεός ξέρει/τζήδων κλπ.
            Δυστυχώς, ακόμη και τα Ίμια δεν ήταν αρκετα για μια σοβαρή, με συνέπεια, βάθος, εντιμότητα και πνεύμα οικονομίας (σνομπαρίστηκαν μτχ συστήματα και μετατροπές αποσυρθέντων συστημάτων πχ αρμάτων μάχης ή αποσύρσεις συστημάτων άλλων ΕνΔυν πχ τα 1.000+ ΑΜΧ10 του Γαλλικού Στρατού, τα Gepard, Marder κλπ καθώς και συστήματα της Ανατολικής Ευρώπης). Ίσως χρειαζόταν μια μεγαλύτερη, πιο ταπεινωτική και ίσως αιματηρή σφαλιάρα για να πάρουμε κάποια πράγματα στα σοβαρά.

          • Μια χαρά τα γνωρίζω. Δεν υπάρχει διαφωνία καμία σε αυτά που γράφετε. Υπάρχουν κι άλλα παραδείγματα να παραθέσουμε άλλωστε για την «αξιοποίηση» των διαθέσιμων κονδυλίων για την Άμυνα.

            Ας ελπίσουμε ότι δεν θα το πληρώσουμε διαφορετικά αυτό. Τίποτε άλλο.

          • Γι’ αυτό γράφουμε και φωνάζουμε όλοι μας αγαπητέ φίλε, για να μην το πληρώσουμε αλλιώς. Το μέλλον θα δειξει.

  2. Ο πολεμος θα ξεκινησει στις 4.00 χαραματα Φλεβαρη 2025 με 100φ35 και 200 φ16 για αεροπορικη υπεροχη ,σ400 για αεραμυνα και 1000 αλταυ για εφοδο. Μονο με τετοια υπεροχη θα τολμησουν οι μογγολοι.
    Το μεγιστο πρόβλημα μας είναι ότι ο αεροπορικος πολεμος αλαξε επιπεδο και μπηκε στην εποχη του αιφον δλδ στηλθ/αεσα/φουζιον .Η παραγωγη φ22 σταματησε διοτι συνειδητοποιησαν ότι ένα σμηνος αργοχοντρα φ35 καταριπτουν μια αεροπορια από σουκχοι27/35 μιγκ, φ16 ,μ2000 κλπ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΘΟΥΜΕ.

    • Καλησπερα και Χρονια Πολλα.
      Διαφωνω με οσα γραφεις…
      1ον) Σιγα μη «σηκωσουν» για 1η επιθεση ολο το στολο τους…αυτα…μονο σε ταινιες επ.φαντασιας με αλλιεν…
      2ον) Οι s400 ( κατσε πρωτα να τους εγκαταστησουν) δεν γνωριζουν ακομη και εμπεροι αναλυτες κατα ποσο θα ειναι ευχρηστοι λογω του γεγονοτος οτι η τουρκια ειναι στο νατο…
      3ον) Ουτε για πλακα δεν μπορει να τα βαλει το f35 με ενα Su35s που μπορει να εκτοξευσει βλημα απο αποσταση 40.000 ποδιων με ταχυτητα 1,5 mach…ενω το πρωτο πεταει στα 30.000 ποδια και το βλημα στα 0,9 mach…!
      Ακομη και σε επιπεδο ελλιγμων το sukhoi το’χει για πλακα…το λενε ακομη και οι αμερικανοι.

        • αφορά τα Εγγλέζικα Echoes & όχι τα Deltas.
          όφειλε η Α.Σ. να επιμείνει σε αναβάθμιση των σε Ε.
          πέρα από τους νέους ισχυρότερους κινητήρες & τα σύγχρονα avionics – υπολογιστές, είναι το Link-16 που κάνει τη διαφορά.
          Επεκτείνει σημαντικά το αποτύπωμα διαλειτουργικότητας του Apache ώστε να συμπεριλάβει επιπλέον πλατφόρμες της Π.Α. & Π.Ν.
          Πρδ, τα Apache πετώντας σε σχετικά χαμηλό υψόμετρο ενώ τα Α/φη ELINT της ΠΑ/ΠΝ Erieye/P-3 πετούν συνήθως πιο γρήγορα και πιο ψηλά και μπορούν να ανιχνεύσουν κινούμενους στόχους στο έδαφος να περάσουν τη θέση τους στα Apache μέσω Link 16.
          Τα Apache μπορούν στη συνέχεια να ελιχθούν και να προσδιορίσουν αν ο στόχος είναι απειλή, ενώ οι πλατφόρμες των Π.Ν/Π.Α συνεχίζουν την αρχική τους αποστολή.
          η το αντίστροφο από Apache σε F-16 κλπ

          • Το γνωρίζω αγαπητέ.Ο κώδικας είναι έτοιμος οπότε απαιτείται μικρότερος χρόνος εργασίας και κόστος για εμάς.Εκτός και αν θεωρείτε πως δεν μπορεί η εταιρεία να τον πιστοποιήσει στα δικά μας ΑΗ-64.

          • Χρήματα για την πιστοποίηση έχουμε πέρα από τα χρήματα για την αγορά των πυραύλων; Και όταν λέμε πιστοποίηση, μιλάμε εκτός από κώδικες, δοκιμαστικές βολές, πτήσεις με το όπλο φορτωμένο κτλ κτλ. Αυτά κοστίζουν, δεν είναι τσάμπα.

          • Ανακυκλώνετε ένα μοτίβο το οποίο εμφανίζεται σε κάθε πρόταση για αγορά.
            Το κόστος είναι περίπου ίδιο με τον Hellfire-L που ζητάνε διακαώς..

  3. Χρονια πολλα!
    Πολυ καλη η τοποθετηση. Αλλά, ολα ή περιπου, εξαρτονται απο το εαν η ΠΑ θα ειναι σε θεση να κυριαρχησει σε μια μεγαλη γεογραφικη εκταση. Εαν για τον οποιονδηποτε λογο αυτο δεν συμβει μαλλον θα ειναι εξαιρετικα δυσκολο να πραγματοποιηθει ενα τετοιο σεναριο. Δεν μπορουμε επισης να αγνοησουμε και τις δυνατοτητες των Α/Κ ΑΑ συστηματων οπως επισης γεογραφικους και κλιματολογικους περιορισμους που μπορουν να επηρεασουν αρνητικα τους Η/Ο αισθητηρες των ελικοπτερων περιοριζοντας ακομη περισσοτερο την ακτινα δραση των AT πυραυλων. Εκεινο ομως που εχει σημασια, ειναι: Εαν αποφασηστει το ιδιο η «θυσια» του συνολου του στολου των ΑΤ ελικοπτερων στον βωμο της ανακρουσης της επιθετικοτητας, αυτη επαρκει; ή απλά θα καθυστερησει μονο το αναποφεκτο, δηλαδη, την προωθηση των χερσαιων δυναμεων;
    Μηπως πλεον η αρχη της αποτροπης ετσι οπως εχει «χτιστεί» πρεπει να προβληματιστουμε και να σκεφτουμε οτι μπορει να θεωρηθει οτι απετυχε;
    Μηπως πλεον πρεπει να αναθεωρηθει σε καθολικη βαση η ποιοτητα του υλικου των χερσαιων σχηματισμων και το «χασμα» ισχυος και θωρακα που διακρινει τις Ελληνικες μοναδες Πεζικου, οπως επισης και σε ορισμενες των ΤΘ , να περιοριστει στο ελαχιστο ή ακομη καλυτερα να μηδενηστει;

  4. καλό το σενάριο αλλά να το ξαναγράψουμε βάζοντας στο κάδρο τα Kasigra τα HISAR τα UMTAS τα δεκάδες UAV τα BORA τα KORKUT τα Τ-129 κτλ εκτός και αν επιμείνουμε ότι έχουμε απέναντι μπουνταλάδες και εμείς με 4 απάτσι θα καταστρέψουμε ένα ΣΣ και μετά βούρ για την Πόλη όπως φαντασιώνονται κάποιοι «μεγαλοναπολέωντες» σε άλλα ιστολόγια που ουσιαστικά αναγόρευσαν τα KW ως κάποιου είδους υπερόπλο που εκμηδενίζει τον τουρκικό στρατό (η αξία τους δεδομένη αλλά όχι στον βαθμό θεοποίησης που κάποιοι έχουν αναγάγει την απόκτησή τους)

    η Τουρκία έχει ξεφύγει και αν δεν ενεργήσουμε έξω από το κουτάκι που μόνοι έχουμε στριμωχθεί μας βλέπω να σκάβουμε δυτικά του Νέστου και κυρίως θα πρέπει να αποβάλλουμε την ονείρωξη ότι η ΠΑ θα κάνει τα πάντα θα βρίσκεται παντού και θα φάει η μύγα σίδερο γιατί απλούστατα και δυστυχώς έχει αρκετά προβλήματα

    το σημείο κλειδί στο όλο σενάριο είναι το «απρόσβλητες από τα πυρά του ελληνικού πυροβολικού» , αν δεν αποκτήσουμε συστήματα στον ΣΞ ικανά να προσβάλλουν στόχους σε μεγάλο βάθος έως 400χλμ και συνεχίσουμε να βασιζόμαστε μόνο στα SCALP και τα ληγμένα ATACMS τότε τσάμπα θα μιλάμε

    μόνο όταν δείξεις στον εχθρό ότι μπορείς να τον ματώσεις κυριολεκτικά έχοντας την δυνατότητα να προσβάλλεις βασικές υποδομές εγκαταστάσεις βάσεις και οικονομικούς στόχους σε μεγάλο βάθος μπορείς να πείς ότι εχεις πετύχει σε μεγάλο βαθμό αποτροπή μιας σύρραξης , όχι όταν μεμψιμοιρείς ή αφήνεις την άμυνα σου στα χέρια άλλων είτε ο θείος σαμ που είναι όπου φυσά ο άνεμος είτε το ανέκδοτο ενωμένη ευρώπη

    έξω από το συμβατικό κουτάκι ….

    • Απόλυτα σωστός, αλλά απαιτείται αλλαγή, προσαρμογή θα την έλεγα, του αμυντικού δόγματος.
      Είναι αυτό που λένε οι φίλοι μας… «Strike first, strike fast, strike frequently…», τα 3F
      αλλά θέλει και $5 Δισ…

      Καλή Χρονιά

      • Όχι απαραίτητα 5 δις. Απόσυρση ή και πώληση πάραυτα του συνόλου των leo1, molf, m-60, uh-1, f-4, κατάργηση όλων των μονάδων από Βόλο και κάτω πλην ΠΖΝ και συγκέντρωση όλου του σύγχρονου εξοπλισμού και μέσων σε τέσσερις βαριές ΜΧ μεραρχίες κρούσης αλά ΔΣΣ με παράλληλη κατάργηση όλων των ανάλογων θέσεων ανωτάτων (περίπου τα 2/3). Ενοποίηση ΤΧ, ΣΥΠ, ΣΕΜ σε σώμα ΔΜ και ψηφιοποίηση-απλοποίηση των διαδικασιών συντήρησης χωρίς χαρτούρα κι εγκρίσεις ,με ΣΧΗ διοιηκητή του νέου σώματος. Έτσι εξοικονομείς ετησίως κάνα διακοσάρι μύρια και τα ρίχνεις σε αγορές μτχ υλικού από το θείο Σαμ είτε αφορά MQ-1 (btw 350 μύρια τσάμπα για sitting duck orions) είτε για M-1A1, bradleys ή MLRS. Μπακαλίστικα τα λέω παιδιά αλλά πρέπει να κινηθούμε δραστήρια και να εκσυγχρονίσουμε άμεσα το δόγμα πάνω απ’ όλα.
        Άντε και καλή μας χρονιά.

  5. Καλή προσθήκη τα kiowa!
    Aλλά ας σκουπίσουμε κι ότι υπάρχει σε Μ-1, Bradley και UH-60….ακόμα και μη εκσυγχρονισμένα είναι καλύτερα από Leo-1/M-113/UH-1.

  6. Φιλε ΑΧΕΡΩΝΤΑ ο συντακτης μαλλον μας τρολλαρει με την 1η φωτο.
    Ουτε γηπεδο ουτε, προετοιμασμενος διαδρομος…

    (Πλακα κανω)
    Ελπιζω να μην χρειαστει να βγει κανεις μας αληθινος…

    Καλη χρονια!

    • Και ὁ άλλος τέρμα αριστερά ακουμπάει αμέριμνος σε μία παλέττα 12 Hellfire,μάλλον τυχαία βρέθηκαν εκεί…
      🙂
      新年快乐
      Ανωτέρω,οἱ ευχές μου για το νέο έτος.
      Επειδή στην σημερινή Ἑλλάδα,κάθε ευχή σάν κινέζικα ακούγεται.

  7. ΟΚ δε λεω, καλα κ αγια τα Kiowa, αλλα στο σεναριο που αναλυεται παραπανω, πολλα θα ηταν διαφορετικα και πολυ, μα παρα πολυ λιγοτερο αγχωτικα για τα πληρωματα, τον φανταρο στο ορυγμα κ κυριως το επιτελειο εαν ειχαμε εκεινα τα ερημα τα Minotaur να στρωσουν σε χρονο d/t τις οδους προελασης με Α/Τ ναρκες.Ασε που δεν ειναι κ πολλα τα πιθανα σημεια διαβασης κ μπορεις να κατευθυνεις τις οδους που θα πρεπει να παρουν …Δλδ τους φερνεις εκει που θες με λιγα λογια κ αντι να τρεχεις εσυ, τρεχουν αυτοι.
    Σας χαλασα ομως το wet dream με τα Kiowa κ σταματαω εδω.

  8. Θα θελα να γράψω «όνειρα θερινής νυκτός» αλλά είναι Ιανουάριος – κάποιος politically incorrect έγραψε για wet dreams και με κάλυψε.

    Με τι πληρώματα, νοοτροπία και υποδομή θα κάνουμε αυτό το είδος επιχειρήσεις. Μήπως με πληρώματα που ρίχνουν τα ελικόπτερα – όπως ο χειριστής στο video αυτό
    https://www.youtube.com/watch?v=VIQl7ozvidc ;
    Και ναι, ξέρω ότι πρέπει να γίνονται έρευνες πριν πούμε λάθος χειριστή αλλά έχοντας περάσει 16 μήνες σε αεροδρόμιο του Αιγαίου έχω ακούσει πως γίνονται οι έρευνες.

    Καλό το σενάριο αλλά όχι για τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις που είναι για παρέλαση και εκδηλώσεις αλλά όχι για σοβαρές επιχειρήσεις. Και πριν με πουν ότι δε μιλώ με στοιχεία, στη κρίση των Ιμίων ο Ναύαρχος Ε.Α Λυμπέρης είπε ότι δεν είχε προσωπικό να καλύψει και τα δυο Ίμια, αλλά όλοι ξέρουμε πόσο γρήγορα βρίσκονται αγήματα για παρελάσεις, λιτανείες, απόδοση τιμών και διάφορες άλλες εντυπωσιακές εκδηλώσεις.

    Καλή Χρονιά με καλές δουλειές και να είμαστε καλά να τα λέμε!

    • Έχεις δίκιο. Να καταργήσουμε το στράτευμα και να το αντικαταστήσουμε με μια υπηρεσία αγημάτων, 3 μήνες εθελοντική θητεία. Να έρθουμε σήμερα κιόλας σε συμφωνία με την Τουρκία, να δώσουμε ολόκληρη την Κύπρο και τη Θράκη, το μισό Αιγαίο και ίσως και να κηρύξουμε αποστρατικοποίηση σε ότι απομείνει, δεν είναι ανάγκη να περιμένουμε έναν πόλεμο για να τα χάσουμε με επιπλέον κόστος σε ανθρώπινες ζωές, καταστροφές περιουσίας και βιαιότητες. Ούτε να πληρώνουμε του άχρηστους στρατιωτικούς που πάνε σαν καραγκιόζηδες και ρίχνουν τα ελικόπτερα. Να κρατήσουμε ελικόπτερα μόνο για αστυνομικές επιχειρήσεις και έρευνα/διάσωση όπου θα μας επιτρέψει η Τουρκία, μόνο για αυτό είμαστε ικανοί.

      Πιο ραγιάς πεθαίνεις. Απορώ πως αντέχεις να βλέπεις τον εαυτό σου στον καθρέφτη.

      • Καλή χρονιά Πρόμαχε και να είμαστε καλά.

        Ευχαριστώ για την απάντηση. Μπορώ να βλέπω τον εαυτό μου στον καθρέφτη και να βλέπω ένα σμηνίτη που ήταν πιο αφοσιωμένος στην Πολεμική Αεροπορία και πιο επαγγελματίας από πολλούς μόνιμους.
        Ήμουν αυτός που γκρίνιαζε γιατί η εκπαίδευση δεν ήταν ουσιαστική, αλλά και γιατί η διάλεξη για την ασφάλεια των πληροφοριών αντικαταστάθηκε από περισσότερες δοκιμές για την ορκωμοσία.

        Πριν από χρόνια ίσως και 2,5 δεκαετίες το αγαπημένο μας περιοδικό είπε ότι αυτές είναι οι ένοπλες δυνάμεις που αξίζουν στη χώρα. Ειλικρινά δε θέλω να φτάσουμε στην κατάσταση που περιγράφετε, ίσως και για να με προκαλέσετε αλλά οι νυν ένοπλες δυνάμεις δεν μπορούν να εκτελέσουν την επιχείρηση που περιγράφεται πιο πάνω. Το γιατί έχει πολλές απαντήσεις και είναι μέρος της ελληνικής κακοδαιμονίας: και μέσα και έξω από τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις.
        Και δυστυχώς δεν υπάρχει τρόικα για να συμμαζέψει κάπως την κατάσταση.

    • Ειχε προσωπικό ο Λυμπέρης,Αποδυκνείεται απο τι ςπληροφορίες σχετικά με τις μοναδες στη περιοχή,Γιατι την άφησε ακαλυπτη,;Πιθανώς ήθελε να καταλάβουν οι Τουρκοι ελληνικό έδαφος και να έχει τη νομιμοποίηση να χτυπήσει.Δεν ήξερε όμως οτι δεν θα γινόταν τίποτα από μεριά μας..(και πολύ σωστά) και δεν του βγηκε.. Τραγικά ανεπαρκής…

  9. Καλὴ Χρονιά!
    Τὸ προπεριγραφόμενο σενάριο θεωρῶ ὅτι εἶναι ὑπεραισιόδοξο. Τὸ ἀρχικὸ σκέλος του ΙΣΩΣ ἐπιτύχει, ἀλλὰ ποτὲ στὴν πράξη ἡ ἀκρίβεια τῶν hellfire δὲν εἶναι 100%, 30-40% εἶναι μᾶλλον πιὸ ρεαλιστικό. Θυμίζω ὅτι ὁ καπνὸς δυσχεραίνει σημαντικὰ τὰ laser κατάδειξης, ὁπότε μετὰ τὶς πρῶτες προσβολές, ποὺ θὰ καίγονται ἐχθρικὰ ἄρματα, τὰ πράγματα δὲν θὰ ἐξελιχθοὺν τόσο ρόδινα…
    Περαιτέρω, τὸ σχόλιο ποὺ ἰσχυρίζεται ὅτι οἱ Τοῦρκοι θὰ ἐμπλέξουν τὸ σύνολο τῶν δυνάμεών τους ἔχει ἀπόλυτη βάση, στὴν ὅποία περίπτωση, στὴν ἀρχὴ τῆς σύρραξης οἱ ἀπειλὲς ἐναντίων τῶν φιλίων ἐναερίων μέσων θὰ εἶναι ἀπολύτως ὑπαρκτές. Οἱ γείτονες ποτὲ δὲν ἐπιχειροῦν ὅταν ὑπάρχει σοβαρὸ ρίσκο, θὰ πρέπει νὰ θεωρεῖται βέβαιο ὅτι ΑΝ ἐπιχειρήσουν νὰ καταλάβουν τὴν Δυτικὴ Θράκη, θὰ ἀναζητήσουν νὰ ἐπιτύχουν ὅσο περισσότερο καταθλιπτικὴ ὑπεροχὴ σὲ πυρὰ καὶ μέσα γίνεται. 10 Ah-64 καὶ ἄλλα τόσα OH-58D δὲν θὰ εἶναι οἱ Μεσσίες ποὺ περιγράφεται στὸ ἄρθρο, τουλάχιστον ὄχι ὅσο ἡ ΠΑ δὲν ἔχει ἐπιτύχει ἀπόλυτη ἀεροπορικὴ ὑπεροχὴ ἄνωθεν τοῦ θεάτρου ἐπιχειρήσεων. Ἡ «Βαριοπούλα» ἔχει ἀπαξιωθεῖ πλέον (ἀφοῦ γνωρίζουμε τὸ σχέδιο), ἀλλὰ οἱ Τοῦρκοι στρατιωτικοὶ ἔχουν δείξει ὅτι διαθέτουν φαντασία και ρεαλισμὸ στὴ σχεδίαση ἐπιχειρήσεων.
    Χρειάζεται συγκράτηση.

  10. Από ότι βλέπω γίνεται και παραγίνεται να είναι φορτωμένα με 6 πυραύλους.
    https://www.exova.com/media/3106/boeing-apache-programme.jpg

    Και με 3 πυραύλους μαζί με 4 μόλις ρουκέτες παίζουν τα ΑΗ-64
    https://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2014/03/14/297403/4ee44eb0dc7b9f09e8a5e41074f5b521-500.jpg

    και με 2 με 7 ρουκέτες
    https://i.ytimg.com/vi/bGrNkl8HzPw/maxresdefault.jpg

    Το παν για να έχουν λίγη παραπάνω ώρα πτήσης.

    Τα σενάρια Αρμαγεδδών που τα ΑΗ-64 μαζί με τα ΟΗ-58 που θα σαρώσουν τους Τούρκους, δεν παίζουν. Είναι καλά για να γράφονται στα περιοδικά για να εντυπωσιάζονται διάφοροι, όμως στην πράξη αυτά δεν παίζουν.

    • Αγαπητέ, οι εικόνες παραπέμπουν μάλλον στο τέλος και όχι στην αρχή της αποστολής, κοιτάξτε πως είναι φορτωμένοι οι πύραυλοι: α) στην 1η εικόνα καταλαμβάνονται αριστερά οι θέσεις 2, 3 και 4, ενώ στα δεξιά άλλες θέσεις (1,2 και 3) και όχι οι ίδιες. β) Στην 3η εικόνα το λογικό θα ήταν να καταλαμβάνονται οι θέσεις 1 και 2, όχι 1 και 3, δέχεται δυσανάλογο βάρος ο 4πλος φορέας.
      Αν έχετε καλύτερη εξήγηση, θα ενδιαφερόμουν πολύ να τη διαβάσω.

    • Τα λινκ που παραθετεις φιλτατε δεν μπορει κανεις να πει αν ειναι απο επιχειρησεις ή απο ασκηση.
      Πριν ή μετα τη βολη.
      Πραγματικα πιστευεις οτι θα φορτωθει καλαθος με μονο 4 ρουκετες?
      Παρολο που οντως πολλοι συνδυασμοι ειναι πιθανοι,περισσοτερο ρολο παιζει το προφιλ
      της πτησης και το ποσο βαρυ ειναι το χερι στη μανετα.
      Η παραθεση λινκ δεν οδηγει πουθενα.
      http://rabidrepublicanblog.com/wp-content/uploads/2014/03/Longbow-Apache.jpg
      https://www.timesofisrael.com/idfs-apache-fleet-to-return-to-service-following-fatal-crash/
      http://www.infobarrel.com/Media/AH-64_Apache_Helicopter

  11. Μου προκαλεί οξύτατη εντύπωση το ότι πολίτες φαινομενικά εξοικειωμένοι με το αντικείμενο γράφουν ως εάν είχε ευρεθή η φιλοσοφική λίθος (για να μην παρξηγούμαι: τα ε/π είναι εξαιρετικά πολύτιμη συμβολή στον αμυντικό σχεδιασμό, και το σημαντικότερο μεταφέρονται εύκολα ανά δύο στην ΚΥΠΡΟ), και ενώ όλοι εύλογα επιδοκιμάζουμε μια τεχνική λύση που προσδίδει τακτική ευελιξία – κινητικότητα (δυσκολότερη η συγκέντρωση αρμάτων στο σημείο της εχθρικής σφήνας, παρά ε/π …), ουδείς ασχολείται με την ευελιξία (κινητικότητα) μεταξύ ΠΛΕΙΟΝΩΝ θεάτρων επιχειρήσεων (Θράκη, Βόρειο Αιγαίο, Ανατολικό Αιγαίο, Δωδεκάνησα, Κύπρος), που μόνο η ΠΑ μπορεί να εξασφαλίσει, με επιβιώσιμα μαχητικά και όπλα μακρού πλήγματος (μη ξεχνάμε, ο εχθρός έχει την πολυτέλεια της πρωτοβουλίας, και αρκετές δυνάμεις για να ενεργήσει αντιπερισπασμούς σε πλείονα μέτωπα, εμείς τουναντίον αν εμπλέξουμε τη στρατηγική εφεδρεία σε ένα και η κύρια ενέργεια εκδηλωθεί αλλού έχουμε χάσει). Αντ’ αυτού, κατά καιρούς θεοποιούνται λύσεις στατικές (συστοιχίες αντιπλοϊκών πυραύλων, λογής SAM κλπ) , που ήταν και είναι, διαχρονικά, το όπλο των ηττημένων (Αίγυπτος, Συρία κλπ), αυτών που αγωνίζονται απλώς να μην αλωθούν πλήρως, παρά να διαφυλάξουν την κυριαρχία εφ’ όλης της επικρατείας τους, ακριβέστερα: των καταδικασμένων σε ήττα πριν από το ξέσπασμα του πολέμου. Πρόκειται για όπλα που παρέτασσε ιστορικά η ΕΣΣΔ, η οποία γνώριζε ότι, εφόσον οι υποδομές της δεν καταρρεύσουν, είναι σε θέση να κατισχύσει σε πόλεμο φθοράς, όπως έπραξε το 1941-45. Εμείς δεν είμαστε το ίδιο! Δεν είμαστε 77 εκατομμύρια κόντρα σε 10! Το αντίθετο!! Αυτό που μας χωρίζει από το στρατιωτικό όλεθρο και τον έσχατο εθνικό ακρωτηριασμό (μιλώ για Πηνειό, όχι Νέστο) είναι η ΠΑ! Ή θα κάνουμε την ΠΑ ικανή να πλήξει τον εχθρό το κέντρο βάρους της ισχύος του, ή θα σβήσουμε! Το δίλημμά μας δεν είναι πολύ διαφορετικό από του Ισραήλ το Μάιο του 1967 … Αλλά υπάρχει και άλλο, ουσιωδέστερο κέντρο βάρους: Η σχέση του εχθρού με τη συμμαχία (ΝΑΤΟ). Αν αυτή καταρρεύσει, τότε όλα αλλάζουν. Φυσικά, η συμμαχία θα εξαντλήσει κάθε δυνατότητα να κρατήσει στους κόλπους της ένα τέτοιο ισχυρό μέλος …

    • «Δεν είμαστε 77 εκατομμύρια κόντρα σε 10! Το αντίθετο!! Αυτό που μας χωρίζει από το στρατιωτικό όλεθρο και τον έσχατο εθνικό ακρωτηριασμό (μιλώ για Πηνειό, όχι Νέστο) είναι η ΠΑ! »

      Ναι, κι αν όλοι αυτοί ουρήσουν ταυτόχρονα θα πνιγούμε κλπ Μόνο που ο πόλεμος δεν είναι διαγωνισμός κατουρήματος, η ΠΑ καταστρέφει αλλά δεν κατέχει ούτε διατηρεί έδαφος, η κατίσχυση κατά της ΤΗΚ μπορεί να κρατήσει ημέρες κατά τις οποίες δεν μπορούμε να είμαστε με σταυρωμένα τα χέρια ούτε να απολαμβάνουμε την δράση του ΤΝ και του τουρκικού ΠΒ, ΕιδΔυν και ΕΕ, ενώ ακόμα και στα πλαίσια του αεροπορικού αγώνα οι επιχειρήσεις CSAR είναι κορυφαίας σημασίας και σε αυτές το Καιόβα θα είναι πολύτιμο.

      Μην τα απλουστεύετε τόσο πολύ αγαπητέ.

  12. Επειδή γίνεται λόγος για χώρους ανεφοδιασμού ε/π, διασποράς κλπ., καλό θα ήταν να υπομνησθεί ότι όλα αυτά απαιτούν manpower, και από στρατό εννιάμηνης θητείας δεν γίνονται! Αν λοιπόν ξεκινάμε από δεδομένη (χαμηλότατη) οροφή προσωπικού, και προσαρμόζουμε τα πάντα σε αυτήν, δεν θα πάμε μακριά. Δεν γίνεται με κουμπιά από έναν η άμυνα – φρούρηση περιμέτρου, ο ανεφοδιασμός σε καύσιμο & όπλα, η παραλλαγή των μέσων, η συντήρησή τους κλπ.! Θέλει κόσμο! Επίσης θέλει συνεχείς ασκήσεις ανάπτυξης σε άγνωστα πεδία, αναγνώριση χώρων και δρομολογίων, γνώση ιδιαιτεροτήτων της περιοχής (από ζώνες υπερχείλισης χειμάρρων μέχρι ανθρωπογεωγραφία … ξέρετε τι εννοώ …), και γενικά να κουνηθούν οι ευτραφείς κώλοι, να παύσει η συλλογή γοπών και το άσπρισμα των πεύκων, να μην απαντώνται τα τηλέφωνα για τα «βύσματα», να πειθαρχήσουν οι οπλίτες (ιδίως κάτι καυκάσια παραβατικά στοιχεία που καταπιέζουν τους υπολοίπους), να αφήσουν οι μόνιμοι υπαξιωματικοί και ανθυπασπιστές (σε όλο τον κόσμο ραχοκοκαλιά του στρατεύματος) τα φαιδρά «εθνεγερτήρια» και «προφητικά» αναγνώσματα εν ώρα υπηρεσίας, να κλείσουν τα ΚΑΑΥ/ΚΕΔΑ κλπ ή να αυτοεξυπηρετείται όποιος θέλει να παραθερίζει εκεί, και γενικά να γίνουμε στρατός από εκδρομή προσκόπων!

    • Αγαπτητέ Nikolaos ,

      Σε απάντησή μου που κόπηκε επεσήμανα αυτό:

      «Καλό το σενάριο αλλά όχι για τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις που είναι για παρέλασεις και εκδηλώσεις αλλά όχι για σοβαρές επιχειρήσεις. Και πριν με πουν ότι δε μιλώ με στοιχεία, στη κρίση των Ιμίων ο Ναύαρχος Ε.Α Λυμπέρης είπε ότι δεν είχε προσωπικό να καλύψει και τα δυο Ίμια, αλλά όλοι ξέρουμε πόσο γρήγορα βρίσκονται αγήματα για παρελάσεις, λιτανείες, απόδοση τιμών και διάφορες άλλες εντυπωσιακές εκδηλώσεις.»

      Ευχαριστώ που το επισημάνατε και τουλάχιστον θα φανεί έστω και από εσάς

      Προς το συντάκτη του σεναρίου: το πόρισμα για το Apache που ο χειριστής το έβαλε στη θάλασσα στην παραλία για να το … δροσίσει έχει βγει ή το μελετάνε ακόμα γιατί τώρα που το σκέφτομαι 15 μήνες αναμονή για να βγει πόρισμα συμβάντος με το αεροσκάφος διαθέσιμο και το πλήρωμα εν ζωή, ενέχει ζητήματα που προβληματίζουν.

    • Πραγματικά περίγραψες με ΑΠΟΛΥΤΗ λεπτομέρεια την πραγματικότητα του ελληνικού στρατού και να φανταστείς υπηρέτησα προ 18 ετίας.

    • Οι λύσεις φίλε μου για τη λειψανδρία υπάρχουν και έχουν γίνει οι προτάσεις από τους αρμόδιους. Επιγραμματικά τα κύρια σημεία να σου αναφέρω:
      1. Στράτευση στα 18
      2. 18 μήνες θητεία
      3. Πρόσληψη ΕΠΟΠ
      Η πολιτική ηγεσία αρνήθηκε και στράφηκε σε άλλες λύσεις τις οποίες καλύτερα να μην αναλύσω.
      Πέραν όμως της πολιτικής ηγεσίας ας δούμε και την ελληνική κοινωνία και πως θα αντιδρούσε σε περίπτωση υιοθέτησης αυτών των προτάσεων. Η άμυνα θέλει θυσίες. Το αντιλαμβάνεται αυτό ο μέσος πολίτης;

    • Ενω οι απέναντι είναι με εγγύηση οι καλύτεροι μαχητές του κόσμου.Ο ρόλος και η εικόνα του στρατού σε καιρό ειρήνης είναι άχαρος.Παρελάσεις βέβαια ,ασκήσει ς,και αναμονή,για μια στιγμή που μπορεί και να μην έρθει ποτέ..Βέβαια οι αξιολογήσεις λένε αλλά(και δεν είναι από εμάς) ,διαβάζουμε καθημερινά ότι τα πλοία μας κινούνται και βρίσκονται εκεί που πρέπει ,ότι τα αεροπλάνα μας είναι εκεί που πρέπει .Φυσικά δεν διαβάζουμε και δεν μαθαίνουμε τις εσωτερικές κινήσεις των ΕΔ,τις κρυφές επιφυλακές.,τις αόρατες [προσωρινές επανδρώσεις στα νησιά .τις ανακλήσεις αδειών.Αυτοι που ζουν στα σύνορα τα βλέπουν θέλοντας και μη και ξέρουν .Δεν γνωρίζουμε ότι κάποια βράδια ετοιμάζονται μοίρες αεροσκαφών για επίθεση,οτι υπάρχουν υποβρύχια που έχουν στοχοποιήσει τουρκικά πλοία. Θυμίζω οτι οι Ελδυκάριοι του 1974 ήταν κληρωτοί,..και αρκετοι φαντάροι λίγων εβδομάδων.Εχουμ ε προβλήματα αλαλ ποιος στρατός δεν έχει.Εχουμε όμως το πελονεκτημα ότι εχουμε αμυντική αποστολή ..την υπεράσπιση της πατρίδας..

  13. Έχοντας γνώση της γραμμής Σουφλί-Διδυμότειχου, σε ποια λοφάκια ακριβώς θα κρυφτούν Kiowa και Apache για να κάνουν ότι περιγράφεται στην ανάλυση; Υπάρχει και google map.

    Να θυμηθούμε τι έγινε στην αλβανία με το πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας, πως έπεφταν τα Apache από …. μηχανικά αίτια;…
    Είναι πανεύκολο να παρεισφρύσουν ομάδες με stinger ή ελεύθεροι σκοπευτές και να κάνουν ζημιά. Εν καιρώ ειρήνης σε πολυβολεία στα 2-3 χιλιομετρα βάθος βλέπαμε σπασμένα λουκέτα και μέσα γκράφιτι με ημισέλινους και τούρκικα…

    Επειδή στο σενάριο κύριε αρθρογράφε αναφέρεστε και σε Kiowa, μιλάμε για 2020 έτος οπότε:
    1)μία συστοιχία S400 τοποθετείται στην Ανατολική Θράκη, σε συνδοιασμό με SHORADS και VSHORADS, εξασφαλίζοντας αεροπορικό αποκλεισμό της περιοχής
    2)ξεκινάνε με εκτοξεύσεις Yıldırım και Bora στοχευμένους σε όλα τα φυλάκια και τάγματα δίπλα στο ποτάμι και σε βάθος (πχ Κουφόβουνο)
    3)ρουκετοβόλα κατιούσας (γιατί όχι και TOS-1 ; Έχουν ροδάκινα οι τούρκοι για να αγοράσουν ρωσικές ασύμβατες νατοικά σαβούρες) από αποστάσεις 30-40χλμ ασφαλτοστρώνουν μερικά στρέματα γης στο έδαφος μας εξαφανίζοντας ναρκοπέδια κι ότι αναπνέει και σε αριθμούς περισσότερα ρίχνουν ανταποδωτικά πυρά στο πυροβολικό μας.
    4)έχοντας εικόνα από δορυφόρους, UAV και drones χτυπάνε με στοχευμένες βολές πυροβολικού όσες θέσεις άμυνας μας απομένουν
    5)εκατοντάδες λέμβοι ξεφορτώνουν πεζικό ασταμάτητα, όσο οι εφεδρείες μας θα είναι απασχολημένες με ημεδαπές ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες. Ημεδαπές έγραψα.

    Είναι δυνατόν οι τούρκοι να στήσουν άρματα μάχης και πυροβολικό στα 7-8 χιλιόμετρα από τους … λόφους που προσφέρονται για να κρυφτούν τα apache και τα Kiowa ;

    Ο μόνος ρόλος που βλέπω είναι να κρατάνε 2η γραμμή άμυνας και να χτυπάνε ότι περπατήσει στα ενδότερα και να κρατήσουν άμυνα τις νυχτερινές ώρες. Δεν επιβιώνουν διαφορετικά.

    Το πρώτο πράγμα που μαθαίνει ο στρατιώτης στα τάγματα μας που είναι λίγα μέτρα από το ποτάμι είναι πως η αποστολή τους είναι «5 λεπτά άμυνα μέχρι να φτάσουν τα αεροπλάνα» . Χωρίς αεροπορική υπεροχή, ότι φοράει έλικα δεν θα επιβιώσει.

    Όσα νατοικά αμερικάνικα όπλα έχουμε, πως ακριβώς θα απαντήσουν στο παραπάνω σενάριο; Γιατί τα OSA Gecko και TOR M1 είναι ρωσικές σαβούρες, τα RM70 κουμουνιστικά κατάλοιπα κι ευτυχώς που ο υπουργός μας αμύνης δεν πήρε και τα kornet. Αυτός που θα παρήγαγε και καλάσνικωφ…

    Ας συναγωνιστούμε λοιπόν σε ειρωνίες και το τι άλλο μπορούμε να πάρουμε από τις μάντρες των ΗΠΑ. Κι αν αυτό είναι πχ MLRS και Μ109 πάλι καλά.
    Κι αν είναι 100+ predator (όχι λιγότερα) επίσης καλά είναι, για να σπαταλάει η αντίπαλη αεράμυνα πυραύλους).
    Αλλά δεν θα είναι.

    Η στατική άμυνα θα παίξει ρόλο. Δεν ξέρω αν έχουν βελτιώσει τους τάφους που έλεγαν οχυρωματικά έργα ώστε να αντέξει κάποια λεπτά ή και ώρες προστατευμένο το πεζικό

    Υπάρχουν και αισιόδοξα σενάρια:
    1)όπως τον Αύγουστο του 1999 που πήγαιναν στο Άγιο Όρος κάποιοι κι έλεγαν «οι τούρκοι ετοιμάζονται» και απαντούσαν οι καλόγεροι «δεν θα τους αφήσει η Παναγία θα τους δώσει σεισμό», να γίνει παρόμοιο θαύμα και τώρα
    2)να αποκτήσουμε αύριο εθνική κυβέρνηση και να κάνουμε προληπτικό χτύπημα, όπου ναι, τα Apache θα γίνουν θέμα σεμιναρίου στις στρατιωτικές σχολές του πλανήτη μας.

    • 1) Οι Τούρκοι δεν διαθέτουν SHORADS. Διαθέτουν VSHORADS. Αν τοποθετήσουν μία συστοιχία (πυροβολαρχία) S400 στην Ανατολική Θράκη προς τα δυτικά (και οχι για κάλυψη της Κωνσταντινούπολης) θα είναι ελκυστικότατος στόχος για την ΠΑ, τις μονάδες ΕΕ, τα Απάτσι-Καιοβα και κυρίως τους MLRS/ATACAMS. Χρειάζονται SHORADS με πυκνή μάλιστα αντιβληματική προστασία για να φέρουν μια πυροβολαρχία S400 στα δυτικά.

      2) Οι Yıldırım και Bora έχουν εγγενώς χαμηλή ακρίβεια. Δεν είναι για τα φυλάκια και τα χαρακώματα αλλά για τις πόλεις. Όπλα εκβιασμού κι εκφοβισμού είναι. Αν βέβαια πάρουν χημικές κεφαλές θα μεγιστοποιηθεί η χρησιμότητά τους όχι μόνο για να πλήττουν τις πόλεις αλλά τα στρατεύματα.

      3) Έχουν τόσα πυρομαχικά με τέτοια υποπυρομαχικά; Δεν κινδυνεύουν από εκδικητικό πυρ των υψηλότερης ακρίβειας και combat proven MLRS; Δεν θα γίνει αντιληπτή μια τέτοια εχθρική συγκέντρωση ΠΒ σε αναπεπταμένο πεδίο; Μήπως μέχρι να γεμίσουν ρωσικά ρουκετοβόλα, θα έχουμε προλάβει να γεμίσουμε μτχ MLRS και νέα πυρομαχικά; Στο χέρι μας είναι αν διαπιστώσουμε τέτοιες κινήσεις.

      4) Το ότι θα έχουν εικόνα από UAV και drones δεν είναι και τόσο βέβαιο. Για την ακρίβεια, εξαρτάται κυρίως από εμας. Διαθέτουμε και SHORADS και VSHORADS για δαύτα. Μπορούμε να τοποθετήσουμε Zu23 & Rh202 επάνω σε Μ113, μαζί με 2-4 Stinger, να καταστήσουμε στο δόγμα μας τα εχθρικά UAV και drones πρωτεύοντες στόχους. Από εμάς εξαρτάται. Αν αδρανήσουμε, θα συντριβούμε σε κάθε τομέα ανεξαιρέτως, όχι μόνο στον Έβρο.

      5) «εκατοντάδες λέμβοι ξεφορτώνουν πεζικό ασταμάτητα» Το ΠΒ και τους όλμους, ακόμα και των μονάδων που βρίσκονται βορειότερα ή νοτιότερα του ποτιστικού, τι τα έχουμε; Στο κάτω κάτω δεν μπορεί να στείλει η ΠΑ 3 ζεύγη Φ4 φορτωμένα με εκρηκτικά βλήματα ή ναπάλμ;

      «Είναι δυνατόν οι τούρκοι να στήσουν άρματα μάχης και πυροβολικό στα 7-8 χιλιόμετρα από τους … λόφους που προσφέρονται για να κρυφτούν τα apache και τα Kiowa ;»
      Γι αυτό η καλύτερη λύση είναι η επίθεση απέναντι. Εκεί τα apache και τα Kiowa, έχοντας μεγαλύτερα βεληνεκή στα οπλα τους από το βεληνεκες των Stinger (ιδίως αν παρουμε spike ή brimstone) θα καταστρέψουν με κάποια ασφάλεια τα τουρκικά VSHORADS και μετά τα λοιπά α/α και το τουρκικό ΠΒ και ΔΜ.

      • 1)Όταν στο σενάριο υπάρχουν Kiowa, θα υπάρχουν και SHORADS αφού διαβάζουμε ότι θέλουν να αγοράσουν για την υποστήριξη των S400. Η μέγιστη εμβέλεια τους επιτρέπει να τοποθετηθούν σε βάθος. Τα MLRS με ATACMS έχουν εμβέλεια 165 χλμ. Υπολογίζοντας κι από που θα βάλλουν, το σενάριο να καταστραφούν οι εκτοξευτές με πυραυλικά συστήματα δεν ισχύει. Οπως να διεισδύσουν σε τέτοιο βάθος δυνάμεις μας ή να φτάσει μέχρι εκεί ένα ελικόπτερο. Κι έχουν αυτοκινούμενα πυροβόλα (Korkut) με σκοπευτικά, αζιμούθια, ραντάρ που δίνει στόχους, συν τα (όσα λίγα) hisar-a με εμβέλεια 15 χλμ. Και δεν βάζω μέσα την αεροπορία τους.

        2)Έρχομαι σε δύσκολη θέση να πω ονομασίες ταγμάτων, χωριού, φυλακιων, θα το θέσω απλά: όταν στην πιο βατή περιοχή για να περάσουν άρματα/ΤΟΜΠ/ΤΟΜΑ υπάρχει ένα χωριό με το τάγμα και εκατέρωθεν σε απόσταση δύο φυλάκια, οι Yıldırım και Bora κάνουν την δουλειά που θα έκαναν πολλές κάνες πυροβολικού σε λιγότερο χρόνο. Πολύ σωστά σκέφτηκες για χημικές κεφαλές / φωσφόρου. Αν είχες εικόνα της περιοχής εκείνης, δεν θα είχες καμία αντίρρηση για την αποτελεσματικότητα τους.

        3)Συμφωνώ με το σκεπτικό σου που ισχύει και για τις δύο πλευρές. Αν αθροίσεις αριθμούς, θα φρίξεις από το σύνολο των πυραυλικών συστημάτων και αριθμών αυτοκινούμενων πυροβόλων που έχουν (δεν ξέρω τι έχουμε και οι δύο εκατέρωθεν του Έβρου). Κι αν καταφέρεις να κάνεις εύστοχα ανταποδοτικά πυρά, σε σύντομο χρόνο θα τα δεχθείς κι εσύ επειδή θα έχουν μία συστοιχία παραπάνω από εσένα (τουλάχιστον).

        4)Τα Zu23, rh202, m61 αυτοκινούμενα, ρυμολκούμενα, τι σκοπευτικά έχουν κι από που λαμβάνουν στόχους; (και γιατί δεν πήραμε τα shilka; ) . Πραγματικά θα θελα να μάθω, γιατί το μόνο που ξέρω είναι πως τα zu232 έχουν διόπτρα με σταυρό και χωρίς αζιμούθιο (άλλαξε κάτι τα τελευταία χρόνια; ) κι ότι αν τα παραπάνω αυτοκινούμενα έχουν σύστημα σταθεροποίησης την ανάρτηση των οχημάτων… ουδέν σχόλιο. Συν ότι τις νυχτερινές ώρες θα είναι άχρηστα. Η Ιορδανία δίνει τα OSA8 στην ξεφτίλα, μακάρι να τα παίρναμε κι αυτά αν μας άφηναν…

        5)Ασφαλώς και δεν θα κάνουν περίπατο οι τούρκοι και θα γίνει ότι λες, αλλά στο σενάριο του αεροπορικού αποκλεισμού με τα ΑΑ τους, το κομμάτι του βομβαρδισμού των δυνάμεων τους θα είναι άθλος.

        Παρατηρώ (θα το έχεις δει και εσύ) ότι στα σενάρια μας, όλοι οι hellfire βρίσκουν στόχο, κάθε σφαίρα καταλήγει σε κεφάλι τούρκου, τα μαχητικά μας θα αδειάζουν και θα επιστρέφουν… Οι αριθμοί θα παίξουν σημαντικό ρόλο και το να καταφέρουν να κάνουν ένα προγεφύρωμα, είναι σίγουρο. Το μετά πόσο θα αντέξουν από της αντεπίθεση μας…

        Εν τέλει, συμφωνώ απόλυτα ότι μία (αιφνιδιαστική) επίθεση από μέρους μας (πρωτού να περιμένουμε να έρθουν τα kiowa και να ολοκληρώσουν τα εξοπλιστικά τους προγράμματα) είναι η καλύτερη λύση.
        Όποιος έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων, έχει πλεονέκτημα. Ακόμα και τα σενάρια μας είναι μόνο αμυντικά, δεν ξέρω αν στην πραγματικότητα έχουν εντολές τα στρατεύματα μας μόνο για άμυνα κι όχι για ισοδύναμο τετελεσμένο (έχει αλλάξει το δόγμα αυτό;).
        Γιατί μετά από μια επιτυχή άμυνα, το ιδανικό θα είναι αντεπίθεση στο έδαφο τους.

        Χάρηκα πάρα πολύ που απάντησες στους προβληματισμούς μου! Ελπίζω επίσης να συμφωνείς ότι είναι και θέμα ηγεσίας για το ποια κατάληξη θέλει σε μια σύγκρουση. Στα Ιμια είχαμε την ποιοτική υπεροχή, αλλά υποστήκαμε ήττα.

    • «Το πρώτο πράγμα που μαθαίνει ο στρατιώτης στα τάγματα μας που είναι λίγα μέτρα από το ποτάμι είναι πως η αποστολή τους είναι «5 λεπτά άμυνα μέχρι να φτάσουν τα αεροπλάνα» .
      Αυτή ἡ τοξική αρλούμπα είναι που με πείθει ότι στην πραγματικότητα δέν έχουμε στρατό…

      • Αναφέρομαι στο 640 ΤΠ (ίσως κακώς).
        Είτε δεν αρέσει σε κάποιους είτε όχι, κάποια τάγματα έχουν τέτοιο ρόλο. Η νοοτροπία «Call of Duty» σε PS4, ή μια θητεία του «πέρασα γαμάτα» ίσως να κάνει κάποια πράγματα που τότε συγκινούσαν και πείσμωναν για το καθήκον που αναλάμβανες, «τοξική αρλούμπα» τώρα.
        Κάποιος στρατιωτικός που πέρασε από εκεί, θα απαντούσε πιστεύω καλύτερα.

        • Τα «πέντε λεπτά μέχρι να έρθει ἡ αεροπορία» ακουγόταν μάλλον σε όλον τον Έβρο από το 1974 και μετά.
          Και ήταν τοξική αρλούμπα και τότε,και πολύ περισσότερο σήμερα.
          Ἡ ΠΑ θα έχει πολλά,πάρα πολλά στο κεφάλι της τις πρώτες ώρες μίας συρράξεως,και το λογικώτερο είναι ἡ αντιμετώπιση της εχθρικής αεροπορίας.
          Δέν έχουμε την αμερικανική αεροπορική ισχύ,και δέν θα αντιμετωπίσουμε αντιπάλους που θα διαλέξουμε εμείς,αυτήν την πολυτέλεια την έχουν οἱ Αμερικάνοι και μόνο.
          Και ἄν,λέω ἄν ακόμη είχαμε αυτήν την ισχύ,τα πρώτα πέντε λεπτά δέν θα προλάβει να έρθει τίποτε στον Έβρο από τις πλησιέστερες αεροπορικές βάσεις.
          Στην πραγματικότητα,και ἄν το πάρουμε τοις μετρητοίς αυτό με τα «πέντε λεπτά»,και μόνο ἡ αναφορά τάγματος θα διαρκέσει περισσότερο.
          Πόσο μάλλον να κινηθεί το τάγμα,να επανδρώσει θέσεις μάχης,και να προωθήσει και τα πυρομαχικά του.
          Και έστω και πάλι,ότι θα υπάρξει έγκαιρη προειδοποίηση (όπως στην Κύπρο το 1974…) κα το τάγμα θα είναι με το δάκτυλο στην σκανδάλη,μετά την παρέλευση του πεντάλεπτου,τί;
          Τρεχάτε ποδαράκια μου;
          Μα αυτό κι᾿ἄν θα είναι αυτοκτονία.
          Τάγμα ταμπουρωμένο έχει ελπίδες επιβιώσεως με «λογικές» απώλειες,τάγμα που εγκαταλείπει τις θέσεις του υπό πίεση,μάλλον όχι.
          Εκτός ἄν άλλοι καλύπτουν την απαγκίστρωση,για τους οποίους όμως δέν θα ισχύει το «πεντάλεπτο».
          Διότι ἄν ισχύει και για εκείνους,θα είμαστε ἡ πρώτη χώρα που θα έχει χάσει πόλεμο σε πέντε λεπτά.(θα είναι βέβαια και αυτό ένα ρεκόρ…)
          Εν ολίγοις,δέν υπάρχει τίποτε χειρώτερο από το να παραμυθιάζεις τους μαχητές σου ότι σε «πέντε λεπτά»,είτε ακόμη σε τρία τέρμινα,ἤ με χρόνους με καιρούς,κάποιοι άλλοι θα καθαρίσουν για πάρτη τους.
          Το ορθόν,και για σοβαρούς λαούς και στρατούς αυτονόητο,είναι ότι θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για το δύσκολο σενάριο,ὁ καθένας προσωπικά και όλοι συλλογικά.
          Ρίξε μια ματιά εδώ

          https://con-ops.blogspot.de/2016/10/blog-post_22.html

          για να δείς ποιά είναι ἡ πρόβλεψη του Αμερικανού Α/ΓΕΣ για τον Αμερικανό στρατιώτη του μέλλοντος,και κάνε τις σκέψεις και τις συγκρίσεις σου.
          Πάντοτε επεσήμανα σε συζητήσεις,ότι ὁ τουρκικός στρατός και γενικά ἡ τουρκική ηγεσία κάνει λάθος όταν παραμυθιάζει τους στρατιώτες,αλλά και τους πολίτες* ότι είναι περίπου άτρωτοι,διότι τότε ακολουθεί πολύ οδυνηρή προσγείωση στην πραγματικότητα,όταν έρθει ἡ στιγμή της αλήθειας.
          Δυστυχώς,από την πλευρά μας,αντί να εκμεταλλευτούμε αυτό ακριβώς το σημείο όπου θα μπορούσαμε να αποκτήσουμε την υπεροχή σε ηθικές δυνάμεις,αφού είναι ἡ απόφαση να παλέψουμε στα δύσκολα που χαλυβδώνει το ηθικό,το ρίχνουμε στο νεοελληνικό εύκολο πεντάλεπτο,που όπως και τα εύκολα δανεικά,πληρώνεται πολύ ακριβά όταν έρθει ὁ λογαριασμός.

          *Σε παλαιότερο τεύχος της «Π»,είχα διαβάσει μία δήλωση Τούρκου υπουργού με αφορμή την ραδιενέργεια που είχε απελευθερωθεί από το δυστύχημα του Τσερνομπίλ: «Εμείς δέν έχουμε φόβο από την ραδιενέργεια,επειδή,χάρη στον Αλλάχ,είμαστε Τούρκοι και μουσουλμάνοι μαζί.»(!!!)
          Μπορεί βεβαίως να είναι προτιμώτερο να είσαι καθησυχαστικός,όταν ούτως ἤ άλλως δέν μπορείς να κάνεις και πολλά πράγματα,παρά να διασπείρεις τον πανικό (όπως Ἑλλάδα),αλλά αυτή ακριβώς ἡ προσέγγιση της ατρωσίας είναι που καλλιεργείται στην Τουρκία από το 1922 μέχρι και σήμερα,και μάλλον σήμερα ακόμη περισσότερο.
          Ἄν θέλουμε να εκμεταλλευτούμε αυτό το συλλογικό σύνδρομο Dunning-Krueger των απέναντι,και να τους ξεπληρώσουμε και το 1974 (και αφού γίνει μία φορά ἡ αρχή,βλέπουμε και για το 1922),θα πρέπει εμείς τουλάχιστον να θωρακιστούμε από το ίδιο αυτό σύνδρομο,και όχι να τρέξουμε να πιθηκίσουμε,διότι ὁ Τούρκος θα είναι πάντοτε πιό πειστικός στον ρόλο του ὡς Τούρκου,απ΄ότι εμείς,και καλά να πάθει.
          Ὡς Ἕλληνες,ἄν τέτοιοι νοιώθουμε και θέλουμε να είμαστε,έχουμε άλλα πρότυπα.
          Ὁ Ηρακλής διάλεξε τον δύσκολο δρόμο της αρετής,και ὁ Λεωνίδας επίσης.
          Και ὁ Μέγας Αλέξανδρος οδήγησε τους Ἕλληνες σε αυτόν τον δύσκολο αλλά θριαμβικό δρόμο για δέκα χρόνια -τόσο πρόλαβε- και όχι για «πέντε λεπτά».

          • To περίμενα ότι κατά 50% θα ήταν Χρυσούπολη,το άλλο 50% λογικά είναι ἡ Λήμνος.
            Ὡστόσο,
            α)δέν υπάρχει αεροπορική βάση στην Χρυσούπολη,δέν μπορούν να εξυπηρετηθούν εκεί μαχητικά και να φορτωθούν όλα Α-Ε.
            Β)έστω ότι «αρματώνουμε» την Χρυσούπολη,πόσα αεροσκάφη μας περισσεύουν για ΕΑΥ;
            Και πόσο θα επηρεάσουν τις επιχειρήσεις στο έδαφος;
            Θα «καθαρίζει» ἡ ΠΑ και ὁ ΕΣ θα τρώει πόπ-κόρν;

          • Προφανώς δεν γνωρίζεις (μην ψάχνεις στο google earth) το συγκεκριμένο αεροδρόμιο και τις δυνατότητες που έχει.
            Ζητούμενο ασφαλώς η έγκαιρη διασπορά μέσων και προσωπικού που ούτως η άλλως προβλέπεται..

          • Ενα τάγμα με καποιες οχυρές θέσεις,καλό καμουφλάζ για να μην αποκαλυφτεί πλήρως πορο της επαφής ,με σωστή δασπορά για να αποφύγει την στιγμίαια καταστροφή απο ένα μπαραζ,πυροβολικού .μπορεί να αντέξει αρκετή ώρα ,μεχρι να τελειώσουν τα αντιαρματικα του ,και τα βαριά του όπλα.Αν εχει καλη συνοχή,εμπνευσμενη διοικηση ,μπορεί να κανει καλη δουλεια που υπερβαίνει το πεντάλεπτο που λέτε Πόσο χώρο μπορεί να καλύψει .Πιστευω μεχρι 5-7 χιλιόμετρα. Μπορεί να ακινητοποιήσει 30-40 μηχανοκίνητους στόχους..σε διαστημα 5-6 λεπτά.Αυτα σε σχεδόν στατική άμυνα.Οι Kornet δουλεύουν συνήθως 2-1 (δύο βάλλουν ενα καλύπτει)…Μετα πρέπει να παιρνεις και τη θέση του άλου ,αν χάνεις το ένα άρμα μετα το άλλο,δεν ειναι εγγυημενο οτι θα συνεχίσεις να προχωράς .Αυτο λέγεται ψυχολογια της μάχης,..Εξ άλλου ο καθε χώρος έχει συγκεκρμμενη χωρητικότητα .Γινεται προσβολή απο 60 Αρμτα και 50 Τομα(σύνολο 110 στοχοι),που πρεπει να περασουν απο ενα γράγμα πυροβολικού,απο τους Kοrnet,απο τους Tow,απο τα ατομικα αντιαρματικά.απο πιθανα ναρκοπεδια,Τι νομιζετα οτι θα φτασει στην αμυντικη γραμμη του υποθετικου Ταγματος (Μπορεί και τίποτα….)

          • Υπό την προϋπόθεση ότι το τάγμα δέν θα έχει εξαερωθεί από την προπαρασκευή του εχθρικού πυροβολικού.
            Κάποιος θα πρέπει να επιληφθεί ΚΑΙ αυτής της απειλής.

          • Υπαρχουν τεχνικές ,με κύρια τη διασπορα.,εκμετάλλευση του εδαφους ,καταφύγια,.απόκρυξη .και να εισαι εκεί που δεν πιστεύουν οτι εισαι..Μια διαταξη ανταρτοπολέμου με μικρές ανεξάρτητες ομάδες,θα λειτουργήσει.Θα πετανε διαφορα πετουμενα uav,αλλα σε προ-οχυρες θέσεις ,υπαρχει βασιμη πιθανότητα επιβίωσης .Φυσικα θα υπαρχει αντιπυροβολικό.Η σφαγη γίνεται οταν αποφασισθει μαζική κίνηση (πχ Ουκρανία) .Θ α υπαρξουν μεγαλες απωλειες.αλλά εχουμε καλύτερο κινητρο απο αυτούς για παραμονή μεχρι τελους στη μαχη.Η αποψη μου ειναι οτι δεν θα γίνει ποτε..αλλά πρέπει να εισαι ετοιμος για παν ενδεχομενο.

          • Συμφωνώ απόλυτα. Πρέπει να φτιαχτούν νέα οχυρωματικά έργα και υπόγειες εγκαταστάσεις. Ο πόλεμος της Γιουγκοσλαβίας απέδειξε την χρησιμότητα τους.
            Πολύ καλή λύση θα ήταν απομακρυσμένης διαχείρισης πολυβολεία, συστήματα ταχείας ναρκοθέτησης και ένα πυκνό δίκτυο αισθητήρων που να δίνουν εικόνα επί 24ωρου. Κι αυτές οι λύσεις είναι φθηνές και υλοποιούνται με κοινά υλικά της αγοράς.

          • Κατάλαβα την έννοια που το είπες και συμφωνώ απόλυτα.
            Πάντως το ότι είναι πράγματι τάγματα 5 λεπτών, το επιβεβαιώνει και η εικόνα τους:
            σε υψώματα με λευκούς ασβεστωμένους τοίχους και δρομάκια. Αν τολμήσει κάποιος σε μια ρεαλιστική ανακατάταξη δυνάμεων στον Έβρο, οι τοπικές κοινωνίες θα κηρύξουν αυτονομία. Αυτές ορίζουν τι θα πωλούν τα ΚΨΜ, ποιες μέρες θα δίδονται ωριαίες άδειες κι αν θα δουλεύουν τα πλυντήρια του στρατοπέδου.

            Ενθουσιάστηκα με την πηγή που παράθεσες. Αυτό θα το δούμε στον στρατό μας όταν ο Θεός ευλογήσει να αποκτήσουμε εθνικό στρατό. Δηλαδή προσαρμοσμένο στις πραγματικές αμυντικές ανάγκες μας. Και να το υλοποιήσουν νέα παιδιά, από εκ βάθρων εκσυγχρονισμένες στρατιωτικές σχολές απαλλαγμένες από αρτηριοσκληρωτικές νοοτροπίες.

          • Υψωμα 731,(Περίπτωση-Αλβανία) .700 πυροβόλα ,και σημαντκό μερος της ελληνικης δύναμης,επιβίωσε και κρατησε τό ύψωμα.Το προβλημα σημερα ειναι οι ναπαλμ,και τα θερμοβαρικά.

            ΄’

    • Συμφωνω σε καποιες παρατηρησεις σου…διαφωνω σε καποιες αλλες…
      Γιατι να χρησιμοποιησουν yildirim και οχι τα firtina…
      shorads δεν εχουν…
      και τελος τα tor m1 και τα kornet …σαβουρες δεν τα λες…!

      • Λόγω βεληνεκούς. Τα firtina δεν θα έχουν κάλυψη από ανταποδοτικά πυρά των MLRS μας.
        Ναι, πράγματι, λογικά οι yildirim θα είναι μέσα στις απειλές που μπορούν τα TOR M1να αντιμετωπίσουν

  14. Αντί δισεκατομμυρίων ξοδεμένων σε τανκς MLRS κτλ κτλ τα οποία είναι χρήσιμα αμυντικά, αλλά μηδέν αξία σε καιρό ειρήνης:
    Υποθετικό σενάριο:
    1. Η ΔΕΗ ανακοινώνει την κατασκευή Mega-φράγματος και υδροηλεκτρικού εργοστασίου που θα προμηθεύει μεγάλο μέρος της Βουλγαρίας και της θράκης με ρεύμα… Τα χρόνια περνάνε, το έργο έτρεξε, η επένδυση έχει βελτιώσει τις ζωές των κατοίκων. Ασχέτως με το θέμα ένας γείτονας έχει φτάσει τις επεκτατικές βλέψεις σε ασυγκράτητο βαθμό.
    2. Μια νύχτα τεράστιες δυνάμεις της γειτονικής χώρας διασχίζουν τον Έβρο και μην βρίσκοντας (περιέργως) αντίσταση προχωρούν πολύ βαθύτερα στην ενδοχώρα με συνέπεια να κληθεί με ενθουσιασμό ένα ακόμη μεγαλύτερο κύμα να ακολουθήσει το οποίο ξεκινάει άμεσα
    3. Τρομακτική έκρηξη ακούγεται στην Βουλγαρία, στην περιοχή που ήταν το φράγμα, κανένας δεν΄ξέρει τι έγινε, δολιοφθορά, scalp ή κάτι άλλο. Το φράγμα καταρρέει, η περιοχή που καλύπτει ο Έβρος από το φράγμα έως την θάλασσα, παρουσιάζει την απόλυτη καταστροφή, μοιάζοντας με λιμνοθάλασσα. Η Τουρκία θρηνεί για ολόκληρα συντάγματα που βρέθηκαν στην θάλασσα και τις λάσπες και ανησυχεί για μια τεράστια δύναμη του πρώτου κύματος που έμεινε αποκομμένη στην ενδοχώρα. Η δεύτερη νύχτα πέρασε γεμάτη με λάμψεις θυμίζοντας φαντάσματα που κάνουν σκοποβολή σε ακίνητους στόχους.
    4. Τρίτη μέρα ξημερώνει, με ένα απέραντο νεκροταφείο αρμάτων μιας χώρας στην ενδοχώρα της Ελλάδος, και ένα απίστευτο χάος και απέραντη και μη προσπελάσιμη λιμνοθάλασσα λάσπης όλη την περιοχή του Έβρου. Η επεκτατική γείτονας προσπαθεί να περιμαζέψει ότι μπορεί, όμως ακούγονται στο εσωτερικό της τριγμοί μετά την καταστροφή του μισού στόλου από υποβρύχια και νάρκες και του υπόλοιπου μισού από πυραύλους μακράς εμβέλειας, ενώ όλες οι υποδομές της κοντά στα παράλιά έχουν καταρρεύσει.
    Το νόμισμα της επεκτατικής χώρας έχει καταρρεύσει και δεν γίνονται συναλλαγές, οι τράπεζες έχουν κλείσει και υπάρχει διεθνής κατακραυγή. Τα χτυπήματα στην ενδοχώρα της επιθετικής χώρας αυξάνονται μέρα με την μέρα, ενώ άλλες εθνότητες στα ανατολικά κα νότια σύνορα της απαιτούν πιο ενεργά ανεξαρτησία.
    Όλα δείχνουν ότι σε 6 μέρες θα τελειώσει το ένα μέτωπο, ενώ αυτά στα νότια και δυτικά της δεν θα κλείσουν σύντομα. Καταρρέει η κυβέρνηση της και εν μέσω εθνικής καταστροφής το ΝΑΤΟ παρεμβαίνει.

    • Πέρα απο το σχετικά ρεαλιστικό σενάριο που έγραψες θα ήθελα να πω: ΕΥΓΕ που επιτέλους ένας άνθρωπος έβαλε και τον οικονομικό παράγοντα(τουρκική λίρα) σε ένα υποθετικό σενάριο σύγκρουσης. Η τιμή της λίρας υποβαθμίζεται καθημερινά και η αναλογία με το Ευρώ ειναι 1:4! Είναι εύκολο κανείς να φανταστεί πόσο εύκολα θα καταρρεύσει η οικονομία της γειτονικής χώρας, έστω και αν η σύγκρουση κρατήσει διήμερο, καθώς οι κύριοι εμπορικοί συνέταιροι της είναι ισχυρές οικονομικά ΕυρωπαΪκες χώρες(Γερμανία,Αγγλία κλπ ) που το πιο πιθανόν είναι να καταδικάσουν τις επεκτατικές προβλέψεις της και να επιβάλλουν βραχυπρόθεσμες κυρώσεις.

  15. Πραγματικά είμαι εντυπωσιασμένος από τον τρόπο που μιλάτε για ένα πόλεμο.
    Δεν είναι βιντεοπαιχνίδι. Δεν σηκώνεις ένα τηλέφωνο και λες περάστε απέναντι. Θα πρέπει να υπάρξει κλιμάκωση να υπάρξει διασπορά, και εάν και όταν αποφασίσουν να επιτεθούν, να περάσουν ένα ποταμό και μια τάφρο. Ενώ τους περιμένουν.
    Δεν μετακινούνται τόσο εύκολα μεραρχίες και ταξιαρχίες.
    Ο πόλεμος δεν είναι παιχνίδι παρόλα τα εντυπωσιακά οπλικά συστηματα. Οι ανθρώπινες ζωές δεν είναι νούμερα που εξαφανίζονται.
    Ο τουρκικός υπερστρατός τα βρίσκει σκούρα με αντάρτικο από τους κούρδους ακόμα και μέσα στην επικράτεια του. Για κάθε νεκρό τούρκο η κατακραυγή είναι τεράστια μέσα στην τουρκία.
    Δεν πας στην ταξίμ να πάρεις τους αραχτούς να τους βάλεις να πολεμήσουν; Όσο η τουρκία θα αναπτύσεται τόσο περισσότερο θα αποφεύγει την σύγκρουση. Πριν από 20 και περισσότερο χρόνια ο τούρκος αξιωματικός είχε κύρος, υπόληψη στην κοινωνία τους. Μετά το πραξικόπημα ο στρατός τους πληγώθηκε σε κύρος και τα στερεότυπα του παρελθόντος έχουν ανατραπεί. Ναι μεν είναι πολλοί αλλά και οι απειλές που αντιμετωπίζουν είναι πολλές. Κανείς δεν είναι τόσο βλάκας για να έχει 2 μέτωπα ανοικτά την ίδια στιγμή, και στα νοτιο ανατολικά τους σύνορα θα έχουν πολλές εστίες για πολλά χρόνια. Εστίες που δεν σβήνουν με f35 ούτε με s400. Αυτοί κλαίνε που τους έριξε άκυρο ο Μανωλάκης και πάνε να κλαφτούν στην Μερκελ. Θα τα βάλουν με όλη την ΕΕ, για να κερδίσουν τι;
    Κάθε κίνηση έχει και ένα οικονομικό κόστος και θα πρέπει να κάνει απόσβεση. Βρείτε μου την απόσβεση για να σας πω που θα κάνουν κίνηση.
    Γιατί απόσβεση θα έκαναν στην Κύπρο αλλά δεν διανοούνται να κάνουν κίνηση σε αυτούς που δεν έχουν ούτε αεροπορία.
    Άλλο εξοπλίζομαι και άλλο πολεμάω. Το κόστος του εξοπλισμού το αντέχουν πολλοί, το κόστος του πολέμου μόλις και μετα βίας μόνο οι ΗΠΑ.

    • Κύριε Τριανταφύλλου η ΕΕ απλώς παρατηρεί και κερδίζει οικονομικά απο την τουρκική επιθετικότητα. Η ΕΕ δεν κάνει τίποτα για την Κύπρο, δεν κάνει τίποτα για τα Σκόπια, δεν κάνει τίποτα για την Αλβανία και ειναι 100% δεδομένο οτι δεν θα κάνει τίποτα αν οι Τούρκοι επιτεθούν και καταλάβουν ελληνικό έδαφος.

      • Η ΕΕ δεν θα κάνει τίποτα σε στρατιωτικό επίπεδο γιατί δεν έχει τα μέσα. Ένας οικονομικός αποκλεισμός στην τουρκια είναι ικανός για να μας δώσουν πίσω και την μικρά ασία. Υπάρχουν πόλεμοι που κερδίζεις χωρίς να πέσει σφαίρα. Αφού είναι τόσο μάγκες οι τούρκοι γιατί δεν κάνουν ένα αεροπορικό και ναυτικό αποκλεισμό στην Κύπρο και μέσα σε 20 ώρες να καταλάβουν όλο το νησί; Τι είναι αυτό που τους αποτρέπει; Ποιός τους σταματά; Η αποτροπή της Κύπρου δεν ισχύει για εμάς και με αυξημένο συντελεστή; Δεν λέω να αφοπλιστούμε, λέω μόνο πως ο πόλεμος δεν είναι απλή υπόθεση. Δεν υπάρχουν σενάρια από την στιγμή που εκατοντάδες συστήματα αδοκίμαστα σε συνθήκες πολέμου θα πρέπει να δουλέψουν μαζί. Ποιός μισθοφόρος οπλίτης θα παίξει το κεφάλι του και αυτό ισχύει εκατέροθεν του Έβρου. Η όποια συμπλοκή θα σταματήσει αμέσως μετά την εμπλοκή μαχητικών που θα προσπαθήσουν να επιτύχουν αεροπορική υπεροχή και ίσως κάποια μέσα του ναυτικού. Ανοίξτε λίγο τον χάρτη του marinetraffic και δείτε πόσα πλοία διασχίζουν το αιγαίο προς και από τα στενά. Δεν μιλάω για νότια της Κρήτης. Σε μια εμπόλεμη κατάσταση που θα πάνε, ποιος θα εξαπολύει πυραύλους με τόσα πλοία γύρω του. Πόσες χώρες εμπλέκονται αν υπάρξει αναταραχή στο αιγαίο; Ποιό θα είναι το κόστος; Είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε μαζί τους αυτό θα είναι σίγουρο. Η όποια εμπλοκή θα περιοριστεί σε αερομαχίες που δεν θα ξεπεράσουν τις 2-10 ώρες μέχρι το πρώτο αεροπλανοφόρο να εμπλακεί. Πόσο μπορεί να κινηθεί μια μεραρχία σε 2 ώρες; Σε μία μέρα χωρίς αεροπορική υπεροχή και εν μέσω πυρών;

        • Αν θα καταστραφεί κάποιος οικονομικά απο έναν πόλεμο, να είστε σίγουρος οτι θα είμαστε εμείς. Οι Ευρωπαίοι θέλουν τα λεφτά τους, πόλεμος γίνει ή όχι. Αυτο σημαίνει οτι αν δεν πληρώσεις τις δόσεις, χρεοκοπείς. Αυτο υπογράψαμε αυτο θα εφαρμόσουν. Οικονομικό αποκλεισμό δεν πρόκειται να κάνουν στην Τουρκία οτι και να γίνει. Το βλέπουμε αυτήν την στιγμή που υποτίθεται οτι η Τουρκία ειναι στο στόχαστρο. Πωλήσεις μαμούθ ΑΑ συστημάτων απο την Γαλλία και την Ιταλία, οι Γερμανοί αναλαμβάνουν την ολοκλήρωση του τουρκικού άρματος Altaiy, ουσιαστικά έκδοση του Leopard-2. Και για να τελειώνουμε με τα οικονομικά, ειναι πολυ μα πολυ μεγάλα τα ευρωπαϊκά οικονομικά συμφέροντα στην Τουρκία, τόσο μεγάλα, που οι Ευρωπαίοι με χαρά μην σου πω θα αφήσουν την Τουρκία να διαλύσει την Ελλάδα και να καταλάβει Αιγαίο και Θράκη, μόνο και μόνο για να συνεχίσουν να έχουν αρμόνικες οικονομικές σχέσεις με την Τουρκία μετά απο την κατάκτηση ελληνικών εδαφών. Όπως ακριβώς ανέχονται την Κατοχή της μισής Κύπρου.

          Όσον αφορά την πολυπλοκότητα του πολέμου, αυτή είναι δεδομένη. Γι΄αυτό υπάρχουν οι ασκήσεις.

          Όσον αφορά το πόσα πλοία διασχίζουν το αιγαίο και αυτο το δεδομένο ειναι υπολογισμένο όταν ξεκινούν επιχειρήσεις. Τι νομίζετε ότι οι στρατιωτικοί ζουν σε άλλο κόσμο; νομίζετε ότι αυτά που αναφέρετε δεν έχουν υπολογιστεί και δεν θα χρησιμοποιηθούν προς όφελος τους σε περίπτωση επιχειρήσεων; π.χ. από εμπορικά πλοία που διασχίζουν το Αιγαίο μπορεί να εξαπολυθούν προπαρασκευαστικές ειδικές επιχειρήσεις ή πλήγματα με ΜΕΑ αυτοκτονίας ή ακόμη και βολές πυραύλων πλεύσης SOM.

          Τέλος, μην ελπίζετε σε καμιά εμπλοκή κανενός ξένου στόλου προς εξομάλυνση των πραγμάτων. Την Κύπρο την ξεχάσατε; που ήταν ο 6ος στόλος; που ήταν το Ιταλικό και Γαλλικό Ναυτικό; οι Άγγλοι; μήπως αντί να εξομαλύνουν τα πράγματα, βοηθούσαν τους Τούρκους;

          • Δεν μου απαντάς τι τους αποτρέπει να πάρουν όλη την κύπρο; Πάσχουμε από σύνδρομο καταδίωξης. Δεν μας κυνηγά κανένας; Μόνοι μας τα κάνουμε χάλια. Είτε σου αρέσει είτε όχι είμαστε μέλος της ΕΕ και αυτοί όχι. Αυτοί πασχίζουν να μπουν και όχι εμείς. Το αν θα μας υποστηρίξουν η όχι όσο και αν δεν μπορειπς να το φανταστείς θα το κάνουν. Ας αγοράζουν ότι θέλουν το μέλλον τους είναι συγκεκριμένο με ημερομηνία λήξης. Δεν είναι υπερδύναμη και δεν θα προλάβει να γίνει. Η πόλωση στο εσωτερικό της είναι τεράστια. Άλλο το 1974 άλλο το 2018.

          • Στα Ιμμια,όμως οι ΗΠΑ,επεβαλαν,τον μη πόλεμο,και την υποχώρηση,Με ενα αντιτορπιλικό και μερικά τηλέφωνα…

        • Τα αεροπλανοφόρα εξέλιπαν, δυστυχώς! Πέρυσι τέτοιον καιρό η ΠΤΗΣΗ έγραφε ότι η περίοδος μεταξύ Χριστουγέννων και Θεοφανείων ήταν η πρώτη μετά το Β’ ΠΠ που δεν υπήρχε ούτε ΕΝΑ αμερικανικό αεροπλανοφόρο σε περιπολία οπουδήποτε στον κόσμο. Στη Μεσόγειο (6ος στόλος) είναι συχνές οι περίοδοι που δεν υπάρχει ούτε ένα (επί Ψυχρού Πολέμου πάντα δύο). Υπάρχει μόνο όταν υπάρχει συγκεκριμένο tasking (πολιορκία της Ράκα κλπ).

          • Από ομιλια του Κλίντον στην Τουρκία το 2009.
            Είπε ότι Ελλάδα και Τουρκία είναι δύο χώρες που «συνδέονται» ιστορικά, δεν έχουν διαφορές και αποτελούν «θετικό παράδειγμα» για τον υπόλοιπο κόσμο.

            Αυτό που κέντρισε ωστόσο το ενδιαφέρον των παρευρισκόμενων στο συνέδριο και των τοπικών ΜΜΕ, ήταν η αναφορά του Bill Clinton στα γεγονότα της πιο κρίσιμης νύχτας στη «διαμάχη» Ελλάδας-Τουρκίας για τα Ίμια.

            Ο Αμερικανός πρόεδρος είπε σχετικά: «Εκείνη την ημέρα μιλούσα με τον πρωθυπουργό της Ρωσίας για θέματα ασφαλείας. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης μπήκε μέσα ο βοηθός μου και μου είπε ότι Τουρκία και Ελλάδα είναι έτοιμες να συγκρουστούν για τις βραχονησίδες των Ιμίων, πάνω στις οποίες ζουν πρόβατα.

            Νόμιζα ότι αστειευόταν. Άφησα τη συνάντηση και μίλησα με τους ηγέτες των δύο χωρών. Στο τέλος αποφασίστηκε ότι δεν θα γίνει πόλεμος για μια βραχονησίδα πάνω στην οποία ζουν 20 πρόβατα. Και έτσι ξεπεράστηκε μια μεγάλη κρίση.

            Από αυτό έμαθα για ποιους λόγους είναι δυνατόν διάφορες χώρες στον κόσμο να φτάσουν σε σημείο πολέμου. Υπάρχουν εκατοντάδες παραδείγματα για το πώς μπορούν δύο χώρες να φτάσουν σε πολεμική σύρραξη».

            Δεν είναι πάντα αυτό που βλέπουμε εμείς. Εμείς νομίζουμε ότι έγιναν γκρίζες ζώνες, οι τούρκοι νομίζουν πως τις πέτυχαν, η αλήθεια είναι πως ο κλίντον άκουσε για ένα νησάκι με 20 πρόβατα.
            Όταν είσαι έξω από το πρόβλημα το βλέπεις διαφορετικά και ίσως στην πραγματική του διάσταση. Η ουσία είναι πως εμείς χωρίς τουρκία δεν θα είχαμε κανένα νταλκά να πληρώνουμε τα μαλιά της κεφαλής μας για εξοπλισμούς, την στιγμή που τα είχε παρατήσει όλη η Ευρώπη. Είναι καλό να πουλάς και να φροντίζεις οι αγοραστές σου να ευημερούν και να έχουν χρήματα για να αγοράζουν. Λέτε να μην το γνωρίζουν καλά οι Αμερικανοί, τουλάχιστον.

Comments are closed.