13.4 C
Athens
Σάββατο, 2 Ιανουαρίου, 2021
- Advertisement -

Η προώθηση του Rafale στην Ελλάδα, από την «αγορά του αιώνα» μέχρι σήμερα: Τι έκαναν λάθος οι Γάλλοι;

- Advertisement -

Με την αφορμή της πρόσφατης ανακοίνωσης της προμήθειας μαχητικών αεροσκαφών Rafale για την Πολεμική Αεροπορία, αξίζει τον κόπο μία ιστορική αναδρομή στην προσπάθεια προώθησης του συγκεκριμένου αεροσκάφους όλα αυτά τα χρόνια από την Γαλλία.

Η επιλογή των Rafale για την ΠΑ, βασίζεται σε επιχειρησιακές απαιτήσεις, κι όχι πολιτικές ή διπλωματικές “λύσεις”. Κοινώς, τα χρειαζόμαστε!


Όπως είναι γνωστό, μετά την κρίση των Ιμίων, πριν την οποία είχαν επικρατήσει φωνές τύπου «θα το ρισκάρουμε», η τότε κυβέρνηση Σημίτη πιεζόμενη από την «γύμνια» των Ενόπλων Δυνάμεων σε θέματα σύγχρονου εξοπλισμού που αναδείχθηκε ακριβώς από αυτήν την κρίση, ανακοίνωσε ένα ευρύ πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, που μεταξύ άλλων προέβλεπε και αγορά νέων μαχητικών αεροσκαφών.
Για τον σκοπό αυτό διεξήχθη ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός στον οποίο κατέθεσαν πρόταση μέχρι και οι Ρώσοι της Sukhoi, με το μαχητικό Su-27/30, που μάλιστα το έστειλαν για αξιολόγηση στην Τανάγρα, πράγμα πρωτοφανές στα χρονικά για χώρα του ΝΑΤΟ.

H Boeing επέλεξε να κατεβάσει τον αετό της στην έκδοση F-15H, η Lockheed Martin μία αναβαθμισμένη έκδοση του F-16C/D, ενώ για πρώτη φορά υπήρξε συμμετοχή και από τη νέα τότε ευρωπαϊκή κοινοπραξία που προωθούσε το Eurofighter Typhoon. Και η Dassault τι έκανε;
Η Dassault τότε παράλληλα με την κοινοπραξία του Eurofighter ανέπτυσσε κι εκείνη το νέο κι ευθέως ανταγωνιστικό μαχητικό της, το  Rafale, το οποίο ήταν προορισμένο (όπως κι έγινε) να αντικαταστήσει σε γαλλική υπηρεσία τα πάντα με ικανότητα πολλαπλού ρόλου: Αεροσκάφη κρούσης Super Etendard Modernises, Étendard IVP/M και μαχητικά αεροσκάφη F-8P Crusader του γαλικού Ναυτικού, αλλά και μία πανσπερμία μαχητικών και βομβαρδιστικών αεροσκαφών Jaguar, Mirage 2000C/D/F/N, Mirage IV και Mirage F1 της γαλλικής Αεροπορίας.
Αλλά υπήρχε ένα πρόβλημα.

Το Rafale δεν ήταν έτοιμο, ή τουλάχιστον έτσι έλεγε η Dassault. Για τον λόγο αυτό δεν το κατέβασε στον ελληνικό διαγωνισμό, αλλά στην θέση του πρότεινε μία αναβαθμισμένη έκδοση του Mirage 2000, την 2000-5 Mk2, με νέο ραντάρ, σύστημα αυτοπροστασίας και σύγχρονα όπλα, όπου ξεχώριζε ο μοναδικός για τα δεδομένα της Ελλάδας και σπάνιος ακόμα και σε διεθνές επίπεδο πύραυλος πλεύσης SCALP-EG, που θα έβαζε την χώρα σε ένα πολύ κλειστό κλαμπ αεροπορικών δυνάμεων με ικανότητα υποστρατηγικου πληγματος σε μεγάλο βάθος στην εχθρική ενδοχώρα.
Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού ήταν μία σολωμόντεια λύση, αφού η τότε κυβέρνηση με πρωθυπουργό των Κώστα Σημίτη και υπουργό Εθνικής Άμυνας τον Άκη Τσοχατζόπουλο επέλεξαν μία τριπλή λύση μοιράζοντας την πίτα:

  1. Την αγορά 50 μαχητικών αεροσκαφών F-16C/D Block 52+ με προαίρεση (που τελικά εξασκήθηκε) για 10 ακόμα
  2. Την αγορά 15 μαχητικών αεροσκαφών Mirage 2000-5 και την παράλληλη αναβάθμιση στο ίδιο επίπεδο επιπλέον 10 εκ των υπαρχόντων EGM/BGM
  3. Την δέσμευση για αγορά 60 μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter με προαίρεση για 30 ακόμα, όταν το αεροσκάφος θα έμπαινε σε μαζική παραγωγή.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η προμήθεια του Eurofighter ήταν μία περίπου κλεισμένη συμφωνία και έφτασε πάρα πολύ κοντά στο να δρομολογηθεί, πράγμα που όμως τελικά δεν έγινε.

Ανεξάρτητα από αυτό όμως, το ενδιαφέρον της υπόθεσης ήταν ακριβώς η αιτιολογία πάνω στην οποία στηρίχθηκε η τότε κυβέρνηση για την επιλογή του Eurofighter. Κι η αιτιολογία αυτή ήταν ότι βασικά ήταν… το μοναδικό τότε διαθέσιμο μαχητικό τέταρτης γενιάς, που θα έδινε ένα πραγματικό πλεονέκτημα απέναντι στην Τουρκία φέρνοντας την ΠΑ σε μία νέα εποχή. Αυτή η αιτιολογία υποστηρίχθηκε δημόσια από τον τότε ΥΠΕΘΑ Άκη Τσοχατζόπουλο.
Την επόμενη μέρα συνέβη κάτι το ανήκουστο, πρωτοφανές στα χρονικά των προμηθειών αμυντικών εξοπλισμών. H Dassault πλήρωσε για ολοσέλιδη καταχώρηση όχι στον αμυντικό τύπο αλλά σε εφημερίδες ευρείας κυκλοφορίας (θέλοντας δηλαδή να φτάσει το μήνυμα της σε κάθε Έλληνα πολίτη κι όχι μόνο το εξειδικευμένο κοινό του ειδικού τύπου) όπου ευθέως αποκαλούσε τον υπουργό «ψεύτη» επειδή είπε ότι το Eurofighter ήταν το μοναδικό διαθέσιμο μαχητικό τέταρτης γενιάς, που όμως δεν ήταν γιατί υπήρχε και το… Rafale.
Όμως ήταν η Dassault που δεν κατέβασε το Rafale στον ελληνικό διαγωνισμό ακριβώς με την δικαιολογία ότι δεν ήταν έτοιμο. Τι συνέβαινε λοιπόν;
Αυτό που συνέβαινε ήταν απλό: Η Dassault επέλεξε να προωθήσει το αναβαθμισμένο Mirage 2000 με την ελπίδα ότι αργότερα θα μπορούσε να εξασφαλίσει μία follow-up παραγγελία και για κάποιες μοίρες Rafale, ωστόσο στην πορεία, η κυβέρνηση Σημίτη κατέληξε στην γερμανική πρόταση των Eurofighter λόγω των καλύτερων σχέσεών του με τη χώρα αυτή. Όταν έγινε αυτό λοιπόν, ήταν φανερό ότι δεν θα υπήρχε ούτε το παραμικρό περιθώριο για το Rafale στην Πολεμική Αεροπορία, κι έτσι η γαλλική εταιρεία θα έχανε, πιθανόν οριστικά, τον καλύτερο πελάτη της επί ευρωπαϊκού εδάφους!

To Rafale με σύμμορφες δεξαμενές καυσίμου (CFT), που οι Γάλλοι δεν επέλεξαν για τα δικά τους μαχητικά, αλλά τις προωθούσαν σε διεθνείς πελάτες θέλοντας να δείξουν ότι είναι εφικτό και για το Rafale να επεκτείνει την ακτίνα δράσης του με τον τρόπο αυτό. Οι CFT δεν έγειραν την πλάστιγγα υπέρ του σε κανέναν διεθνή διαγωνισμό ωστόσο.

Η πραγματικότητα όπως την ξέρουμε σήμερα πια, είναι ότι το Rafale αν και πράγματι δεν ήταν έτοιμο το διάστημα 1997-1999 θα μπορούσε να είχε προωθηθεί στην Ελλάδα, δεδομένου ότι μετά το 2000 το γαλλικό Ναυτικό ξεκίνησε να παραλαμβάνει τα δικά του Rafale. Δηλαδή το ίδιο περίπου διάστημα που θα παραδίδονταν τα αναβαθμισμένα Mirage 2000-5, θα μπορούσαν στην θέση τους να άρχιζαν να παραδίδονται  και νέα Rafale (αντί για Eurofighter).
Οι Γάλλοι όμως, προφανώς θεωρώντας δεδομένο πελάτη την Ελλάδα, επέλεξαν να προωθήσουν πρώτα τα Mirage 2000-5, αφενός μεν για να κρατήσουν την εκεί γραμμή παραγωγής ανοιχτή – και πράγματι, τα ελληνικά αεροσκάφη ήταν τα τελευταία που εξήλθαν από αυτήν – κι αφετέρου δε να μην καθυστερήσουν τις παραδόσεις στις γαλλικές Ένοπλες Δυνάμεις. Έτσι απέφυγαν να προσφέρουν το καλύτερο αεροσκάφος τους στην Ελλάδα. 
Στην συνέχεια και με την έξοδο του Άκη Τσοχατζόπουλου από το υπουργείο, τα πράγματα δυσκόλεψαν για το Eurofighter επί υπουργού Γιάννου Παπαντωνίου (προερχόμενος από του υπουργείο Οικονομίας) που πήρε την θέση του, με αποτέλεσμα η προμήθεια εκείνη να πάει στις καλένδες και το πεδίο για το Rafale να ανοίξει ξανά, μόνο που πια θα ξεκινούσε από μηδενική βάση…
Οι Γάλλοι της Dassault στο εξής δεν έχαναν ευκαιρία να προσεγγίζουν του Έλληνες επιτελείς και να φέρνουν το Rafale στην Ελλάδα για παρουσίαση με κάθε ευκαιρία. Συνέστησαν δε τελικά μία νέα εταιρεία από κοινού με SNECMA και MBDA, την Rafale International προκειμένου να συντονίσουν καλύτερα την προώθηση του αεροσκάφους σε διεθνείς πελάτες.

Οι δε Έλληνες πιλότοι είχαν σταδιακά όλο και περισσότερες ευκαιρίες να το δουν από κοντά κατά την διάρκεια διεθνών ασκήσεων στο εξωτερικό και να συνεκπαιδευτούν μαζί του, καθώς οι Γάλλοι παραλάμβαναν σταδιάκα όλο και περισσότερα αεροσκάφη, με το Ναυτικό πάντως να προηγείται έχοντας πιο πιεστικές ανάγκες από την Αεροπορία.
Καθώς η νέα κυβέρνηση Καραμανλή αντιμετώπισε αντιπολιτευτικά σχεδόν όλες τις προμήθειες που είχε δρομολογήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, προσπάθησε να ακυρώσει ή καθυστερήσει δικαίως ή αδίκως με κάθε τρόπο τις περισσότερες από αυτές με προσχηματικά ή και υπαρκτά προβλήματα. Η παραγγελία των επιπλέον Mirage 2000-5 και ο εκσυγχρονισμός των υπόλοιπων 10 EGM/BGM δέχθηκε ιδιαίτερη πολεμική και για ένα διάστημα υπήρξε μέχρι και άρνηση παραλαβής των αεροσκαφών με αφορμή μία πολύ μεγάλη λίστα με προβλήματα και παραλείψεις που είχαν διαπιστωθεί σε αυτά.
Το γεγονός και το κλίμα αυτό προφανώς δεν βοήθησε την υποψηφιότητα του Rafale, και ταυτόχρονα ωφέλησε την ανταγωνιστική Lockheed Martin, που πέτυχε να προωθήσει μία συμπληρωματική παραγγελία 30 F-16C/D Block 52M με προαίρεση (που δεν ασκήθηκε) για 10 ακόμα το 2005. Η παραγγελία αυτή προφανώς έσπρωξε τις όποιες γαλλικές ελπίδες για ελληνική παραγγελία Rafale ακόμα πιο μακριά στο μέλλον.

Οι Γάλλοι δεν τα παράτησαν ωστόσο. Το έφεραν στον Αρχάγγελο 2005, την πρώτη και μοναδική στο είδος της αεροπορική έκθεση στην Ελλάδα το 2005, όπου το αεροσκάφος συμμετείχε στην εκεί αεροπορική επίδειξη παρουσιάζοντας ορισμένες από τις ικανότητές του στον αέρα.
Μετά υπέβαλαν αναλυτική προσφορά στην Πολεμική Αεροπορία στα πλαίσια της (τελευταίας) έκθεσης αμυντικού υλικού Defendory 2008, όπου όμως είχαν δυνατό ανταγωνισμό να αντιμετωπίσουν, στον οποίο αν κι είχε αφαιρεθεί ντε φάκτο η ρωσική πρόταση για Su-27/30 (ειδικά μετά την εισβολή στην Γεωργία τον Αύγουστο του 2008, όταν κι έπεσε σε δυσμένεια στην Δύση), είχε προστεθεί ωστόσο η υποψηφιότητα του σουηδικού Gripen, που προωθούνταν δυνατά με την βοήθεια των Άγγλων της BAE Systems.
Tο έφεραν και στο Ελευθέριος Βενιζέλος όπου συμμετείχε σε στατική έκθεση στα πλαίσια της έκθεσης Athens International. Δεν δίστασαν να προσφέρουν και αντισταθμιστικά ωφέλη σε ελληνική αμυντική εταιρεία (miltec) δίνοντάς παραγωγικό έργο για απάρτια για το Rafale χωρίς καν να υπάρχει ακόμα συμβόλαιο αγοράς του αεροσκάφους, θέλοντας ενδεχομένως να διασκεδάσουν και τις κακές εντυπώσεις που υπήρχαν με τα προβλήματα (ή «προβλήματα», όπως το δει κανείς) των νεοπαραληφθέντων Mirage 2000-5.

Σημειωτέον δε ότι την ίδια περίοδο το Rafale βάδιζε από αποτυχία σε αποτυχία (Σιγκαπούρη, Νότια Κορέα και αλλού) σε διεθνείς διαγωνισμούς, με την στέρηση κάποιας παραγγελίας και από τον παραδοσιακό πελάτη στην Ευρώπη να κοστίζει σημαντικά, αφού δινόταν προς τα έξω η εικόνα ότι ούτε οι καλύτεροι πελάτες της γαλλικής εταιρείας δεν πείθονταν από το αεροσκάφος της.
Ο νέος τότε Γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί ανέλαβε λοιπόν προσωπικά την προώθηση του αεροσκάφους της Dassault με αποτέλεσμα να το συμπεριλαμβάνει στην ατζέντα του όπου και αν πήγαινε για επίσημη επίσκεψη, από την Ινδία (που τότε έτρεχε έναν φαραωνικό διαγωνισμό για 126 νέα μαχητικά αεροσκάφη) μέχρι… την Ελλάδα.
Στην οποία Ελλάδα, κατά την διάρκεια επίσημης επίσκεψής του το 2008 έφτασε στο σημείο να απευθυνθεί στους Έλληνες βουλευτές από το βήμα της βουλής, εκθειάζοντας την εξαίρετη γεωστρατηγική σχέση των δυο χωρών και προσπαθώντας να την μετουσιώσει σε κάτι… πιο χειροπιαστό.

Δυστυχώς και παρά την φιλότιμη προσπάθειά του, ήταν πολύ αργά. Σύντομα, η τότε κυβέρνηση Καραμανλή έπεσε στις έκτακτες εκλογές του Οκτωβρίου του 2009 με τη νέα κυβέρνηση Παπανδρέου να μην είναι ιδιαίτερα ζεστή για νέους εξοπλισμούς παρά το αλήστου μνήμης σύνθημα «Λεφτά υπάρχουν» με το οποίο κέρδισε τις εκλογές.
Η συνέχεια από εκεί και πέρα είναι λίγο πολύ γνωστή. Η χώρα μας έπεσε στον κυκεώνα της διεθνούς οικονομικής κρίσης, με την οικονομία να καταρρέει και τα μνημόνια με τους διεθνείς μας εταίρους να έρχονται το ένα πίσω από το άλλο. Τα επόμενα δέκα χρόνια που θα ακολουθούσαν θα ήταν μία πρωτοφανής περίοδος αυτο-αφοπλισμού για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις με τις προμήθειες να παγώνουν σχεδόν ολοκληρωτικά, και να παραλαμβάνονται στην καλύτερη περίπτωση μόνο λίγα μεταχειρισμένα συστήματα από το εξωτερικό.
Τελικά τα χρόνια πέρασαν κι εν τω μεταξύ η Dassault είχε περιορίσει την παραγωγή του Rafale σε μόλις 11 (!) αεροσκάφη το χρόνο (για σύγκριση, πριν λίγο καιρό σε διάστημα μίας εβδομάδας παραδόθηκαν 13 F-35 για λογαριασμό των ΗΠΑ και διεθνών πελατών) προκειμένου να κρατήσει την γραμμή παραγωγής για λίγο παραπάνω έστω μόνο για τις γαλλικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Τελικά κατάφερε με αργούς ρυθμούς να το εξελίξει αρκετά ώστε να το καταστήσει πιο ανταγωνιστικό στο διεθνές προσκήνιο. Νέο ραντάρ AESA, νέα όπλα, νέα υποσυστήματα και αρκετή διπλωματική προσπάθεια, εξασφάλισαν τελικά τις πρώτες παραγγελίες από Κατάρ, Αίγυπτο και Ινδία.
Τελικά φτάσαμε στο σωτήριο έτος 2020, κι ενώ έχουν περάσει πια 20+ χρόνια από την τότε «αγορά του αιώνα» και τα πάντα έχουν αλλάξει πια. Η Τουρκία δεν είναι πια το χαϊδεμένο παιδί της Δύσης πράγμα που της έχει κοστίσει δεινά στα εξοπλιστικά της, τα αεροσκάφη μας που αγοράστηκαν τότε ήδη χρήζουν αναβάθμισης, ενώ εκείνα που ήταν τότε υποψήφια, έχουν εξελιχθεί πια σε σχεδόν διαφορετικά αεροσκάφη.
Πολλά μπορούν να ειπωθούν για εκείνη την αγορά κι ο καθένας μπορεί να κατηγορήσει ή υπερασπιστεί τα τότε υποψήφια μαχητικά για πολλούς και διαφόρους λόγους. Η ιστορία όμως έχει γραφτεί κι η ιστορία έγραψε ότι δεν πήραμε Rafale το 1999 αλλά το 2020, δυο δεκαετίες μετά.
Ίσως τελικά είμαστε τυχεροί μέσα στην ατυχία μας, δεδομένου του τι αεροσκάφη θα παραλαμβάναμε, αν τα είχαμε επιλέξει τότε, και τι αεροσκάφη θα παραλάβουμε τελικά από του χρόνου.

Σε κάθε περίπτωση, είμαστε σίγουροι ότι οι πιλότοι κι οι τεχνικοί μας θα κάνουν, όπως πάντα, το καλύτερο δυνατό που μπορούν ώστε τα νέα αεροσκάφη να παραληφθούν, ενταχθούν και αξιοποιηθούν το συντομότερο δυνατόν προς υπεράσπιση της πατρίδας και των δικαίων της.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο ptisidiastima.com εκφράζουν απαραίτητα τους συντάκτες τους κι όχι υποχρεωτικά την ιστοσελίδα. Ο ιστότοπος δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συντακτών της και των άρθρων τους. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση των άρθρων μας χωρίς γραπτή έγκριση, αλλιώς το ptisidiastima.com θα λάβει όλα τα απαραίτητα νομικά μέτρα. Τα σχόλια των άρθρων που ακολουθούν, δεν εκφράζουν την ιστοσελίδα, παρά μόνο αυτούς τους ίδιους τους σχολιαστές. Η αρχισυνταξία έχει το δικαίωμα να λογοκρίνει σχόλιο ή να απαγορεύσει την δημοσίευσή του.

- Advertisement -
- Advertisement -

67 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
67 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Κύριοι, απλά δεν μας άρεσε το χρώμα.
Περιμέναμε το νέο χρωματολόγιο…
.comment image

B γιατι θυμιζει φαντομα, αλλα νομιζω θα επικρατησει το Α λογω mirage.

Α με τα χίλια

Μάλλον μονόχρωμα θα είναι.

Α δαγκωτό
Αν και μάλλον με την κλασική Γαλλική παραλλαγή τα βλέπω να έρχονται

Α γιατί έχω κάνει ήδη what if με αυτα τα χρώματα…

Αδελφέ μας ανοίγεις την όρεξη (Β) αλλά αφού θα τα πάρουμε όπως είναι (επιπλωμένα) μάλλον θα έρθουν με τη “μαμίσια” βαφή.
Και εδώ που τα λέμε, γενικά ό,τι βαφή έβαζαν οι Γάλλοι στα δικά τους, αυτήν υιοθετούμε, άρα…
Επίσης δεν ξέρω αν η βαφή των Rafale έχει κάποια σημασία ως προς την υπογραφή στο ραντάρ…

Σου εχω challenging project: Προπλασμα ανδριαντα Ταγιπ εξω απο την Ταναγρα. Αν κατσει και φωτορεαλιστικο, ακομη καλυτερα 😛

Oι πληροφορίες, πως η παρακάτω προτομή παραγγέλθηκε απο το προσωπικό της 332ΜΠΚ, ελέγχονται ως ανακριβείς.comment image

Last edited 3 months ago by appo

B

Δεν μπορεί, κάποιος εκεί πάνω μιλάει Ελληνικά.
Και τα δύο προγράμματα που αναβάλλαμε (προμήθεια eurofighter, εκσυγχρονισμός F16) μας βγήκαν σε καλό.

ααχ το μακρινο 1999 τοτε που κλεισαν τα λαιμα μας να φωναζουμε ολοι και ειδικα οι πιλοτοι μας για τα f-15 και ο σημιτης; σφυριζε γερμανικα….

Θυμάμαι περιοδικό του χώρου, όχι η πτήση, να αφιερώνει σελίδες και σελίδες αναλύοντας πως το eurofighter ήταν καλύτερη επιλογή από το f15. Θα βλέπουμε f15 όταν το τελευταίο eurofighter πάει στην μάντρα.
Όσο για τους Γάλλους είχαν ένα σοβαρό πρόβλημα προώθησης.

Αν θυμάμαι καλά οι Γάλλοι είχαν κάνει και παλαιότερα πρόταση αντικατάστασης των μη αναβαθμισμένων ΜΙΡΑΖ με ΡΑΦΑΛ.
Επίσης με την ευκαιρία, μήπως να αναδημοσιεύατε το άρθρο σύγκρισης ΡΑΦΑΛ-ΓΙΟΥΡΟΦΑΪΤΕΡ. Δυστυχώς δεν θυμάμαι σε ποιο τεύχος είχε δημοσιευθεί και τα ‘χω στο εξοχικό.

Άρθρο Ραφαλ νς γιουροφαιτερ; Το ΘΕΛΩ!
Υπηρξα φανατικός λάτρης του EF-2000. Δόξα τω θεώ βγήκα φωτογραφία στο πιλοτήριο του και πάγωσε η αγορά του!

Last edited 3 months ago by carlotazimmerman

Πολλές λεπτομέρειες από το άρθρο δεν θυμάμαι. Όμως εξηγούσε γιατί το ΡΑΦΑΛ ήταν καλύτερο για βομβαδισμό ενώ το ΓΙΟΥΡΟΦΑΪΤΕΡ καλύτερο για αναχαίτηση. Αν θυμάμαι σωστά είχε να κάνει με τη θέση των κάναρντς σε σχέση με το κέντρο βάρους;

Το σημείο αυτό, η θέση δηλαδή των κανάρντ, που ουσιαστικά επάνω του βασίστηκε η θεωρία ότι το eurofighter είναι προσασμοσμένο σε αερομαχίες ενώ το Rafale είναι πολλαπλού ρόλου, προϋποθέτει (τουλάχιστον) ότι το κέντρο βάρους είναι στο ίδιο σημείο και στα 2 αεροσκάφη (άρα ο μοχλοβραχίονας στο eurofighter είναι μεγαλύτερος). Αν βασίζεται σε συγκεκριμένα στοιχεία (αμφιβάλλω αν είναι διαθέσιμα, αλλά ποτέ δε ξέρει κανείς οκ) ακόμα και αυτό να ισχύει δεν είναι αρκετό (πχ ποια είναι η αστάθεια σε πρόνευση κλπ). TL:DR = μη του δίνετε ιδιαίτερη σημασία, τουλάχιστον έτσι χωρίς αναλυτική τεκμηρίωση.

Συγκριτικά στοιχειά για το Raffael και όχι μόνο μπορείς να βρεις σε αυτό το Site.
https://aviatia.net/

Business plan επιπέδου πανηγυριτζίδικης κομπανίας, λανθασμενη ανάγνωση των πολιτικών συσχερισμων που είχαν διαμορφωθεί υπέρ ΗΠΑ και ΕΕ, υπερφιαλη συμπεριφορά προς έναν “δεδομένο” πελάτη εφόσον θεωρούσαν βεβαιη την αγορά των -5 και μετέπειτα Rafale χωρίς καν να είναι έτοιμο.
Έχοντας και ως δεδομένο το κάκιστο support με τα RDM-3, θα έπρεπε να είναι λιγότερο αλαζόνες προς τους μοναδικούς Ευρωπαίους πελάτες τους.
Ας είναι, ευκαιρία να επανορθώσουν με το υπέροχο Rafale!!

Last edited 3 months ago by anaharper708

Η υποθεση rafale εχει ριζες πολυ πιο παλιες για την Ελλαδα.Ηδη απο την δεκαετια του 80 διακαης ποθος της Dassault ηταν η συμμετοχη της χωρας στο προγραμμα.,στην προσπαθεια της να βρει συνεταιρους εντος ΕΕ , μια και η αποσυρση της απο την αρχικα κοινη προσπαθεια αναπτυξης ενος Ευρωπαικου μαχητικου, για τους γνωστους λογους, περαν των αλλων σημαινε και την αναληψη εξ ολοκληρου του κοστους αναπτυξης.Υπηρξε λοιπον σαφης προταση προς την Ελληνικη πλευρα συμπαραγωγης.Αλλα οι λογοι που δεν καρποφορησαν αυτες οι προτασεις ειναι πολλοι και ισως αξιοι μιας ιστορικης πλεον διερευνησης. Καποιους τους υποψιαζομαστε παντως ….

Γιατι να μην πρωτοτυπησουμε με ενα digital camo σαν αυτο του gripen στο εξωφυλλο της ΠΤΗΣΗΣ ;

Πρακτικά;
Γιατί πωλούνται όπως είναι επιπλωμένα, άρα κατά 99.6% θα τα πάρουμε με το χρώμα που είναι βαμμένα για την AdlA.

+ πιεση χρονου.

Ιστορικα, η ΠΑ παντα παραλαμβανε τα αεροσκαφη της με το default βαψιμο που χρησιμοποιουσαν οι τυποι σε υπηρεσια με την χωρα προελευσης, εκτος ΜΟΝΟ του F-16 που δεν γνωριζω πως και γιατι ηρθαν με την Ghost (μια απο τις εκατονταδες που δοκιμαστηκαν και δοκιμαζονται σε Aggressors) :
Εχω την υποψια οτι βασιστηκε στην αποφυγη οπτικης συγχυσης με τα Τουρκικα F-16 που φορανε την default Αμερικανικη Ηill Grey.
– Hτοι, αν παιρναμε F-16 πριν τους Τουρκους μαλλον τα πρωτα Ελληνικα F-16 θα ειχαν ερθει με την Αμερικανικη Ηill Grey , και εαν οι Τουρκοι επαιρναν μετα τα τα δικα τους επισης με Hill Grey, πολυ πιθανα η ΠΑ θα εβαφε εκ των υστερων τα F-16 σαν … Μirage 2000, για να μην συγχεονται με τα Τουρκικα σε περιπτωση επιχειρησεων και για να μπερδευουν τους Τουρκους.
Το εχει κανει αυτο η ΠΑ με τα Phantom που τα εβαφε εκ των υστερων με το Aegean Blue των F1CG και την Αegean Ghost, όπως και με τα F-5 που βαφτηκαν τοσο σαν F1CG οσο και σαν F-16.
Το θεμα της οπτικης συγχυσης λογω ιδιου τυπου α/φους και απο τις δυο πλευρες ειναι υπαρκτο και του αποδιδεται ιδιαιτερη σημασια (πχ Αιγυπτος-Ισραηλ)
To Rafale δεν υπαρχει στην Τουρκια και το σχημα του ειναι πολυ διαφορετικο των Τουρκικων F-16, και παρα το οτι και τα δυο ειναι γκριζα , ειναι μαλλον ιδιαιτερα μειωμενες οι πιθανοτητες οπτικης συγχυσης τους. Υποψιαζομαι οτι η πιθανη επιθυμια να συγχεονται οπτικα με τα Μirage 2000 δεν θα βαρυνει τοσο στην ΠΑ οσο η μεγιστη συμπιεση των χρονων παραδοσης και αξιοποιησης. Και απο την αλλη ισως να ειναι περισσοτερο προτιμητεο η αμεση (και εκφοβιστικη) αναγνωριση τους ως Ραφαλ απο τους απεναντι, εστω τουλαχιστο για καποιο πρωτο χρονικο διαστημα.
Αν τα Ραφαλ πεταξουν βαμμενα σαν Μirage 2000 εκτιμω κατι τετοιο θα γινει αργοτερα εν Ελλαδι. Και πολυ πιθανον αν ποτε εγκαταλειψουν το μονοχρωμο γκρι, θα ειναι ΜΟΝΟ για την παραλλαγη των Μirage 2000 EΦ’ΟΣΟΝ και για οσο θα υπηρετουν ταυτοχρονα με Μ2000.
Υπαρχει επισης και το θεμα των χαρακτηριστικων απορροφησης ραδιοκυματων της βαφης των Ραφαλ, και απο οσο εκτιμω, μαλλον η ΠΑ προτιμα οσο πιο απλοποιημενες και barebone διαδικασιες και καταστασεις, και λογω χρονου (constant readiness, training, intercepting) και λογω κοστους

Last edited 3 months ago by aliahmed061

Το βάψιμο που εμείς μάθαμε να ονομάζουμε Aegean Ghost, ουσιαστικά είναι αυτούσια η βαφή των ναυτικών F-16N aggressor, τα οποία βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής του Fort Worth αμέσως πριν τα δικά μας.comment image?quality=60
Συμφωνώ πως η Τούρκικη παραγγελία ήταν ο λόγος που “ψαχτήκαμε” για κάτι διαφορετικό, οπότε υποθέτω πως διαλέξαμε τη βαφή αυτή απλώς γιατί ήταν διαθέσιμη.

Πολύ σωστός!! Να προσθέσω επίσης ότι η Π.Α άρχισε να πειραματίζεται ιδιάιτερα με τις παραλαγές των μαχητικών αερομαχίας της, μετά τα dissimilar που λάβαν χώρα το 1979-1981 με αμερικανικά F-15. Όπως έχουν αναφέρει χειριστές, παρόλο που το F-15 είναι ένα μεγάλο αεροσκάφος, εξαφανιζόταν (οπτικά) στην κυριολεξία μόλις απομακρυνόταν 2-3 χλμ. Αμέσως μετά αυτές τις ασκήσεις, η ΠΑ έβαψε με ανοιχτό γκρι 2 F-5A (ίδια απόχρωση με τα αμερικάνικα F-15 που κατάφεραν να συνθέσουν οι μηχανικοί των μοιρών) τα οποία αξιολογήθηκαν εκτενώς στις ασκήσεις “Ιέραξ”.
Όντως με τους ισραηλινούς – αιγυπτίους έγινε μια κόλαση (από την στιγμή που απέκτησαν Mirage – F-4E και οι Αιγύπτιοι), αλλάζαν κάθε χρόνο παραλαγή, προσθέταν κίτρινα-πορτοκαλί τρίγωνα στις πτέρυγες, κτλ, κτλ..

Χωρίς να θέλω να δώσω πολιτική χροιά, θεωρώ ότι το 1999 η τότε κυβέρνηση έκανε ό,τι καλύτερο μπορούσε, επιλέγοντας τα 60 F-16 Block 52+ (50+10 option) και τα 15 καινούργια Μ2000-5 συν αναβάθμιση 10 Μ2000 σε -5, αμφότεροι τύποι να αποτελούν εξελιγμένες εκδόσεις Α/Φ που ήδη υπηρετούσαν στην ΠΑ. Η επιλογή αυτή έγινε με σκοπό τη βέλτιστη επιχειρησιακή απόδοση υπό τον περιορισμό των διαθέσιμων κονδυλίων. Κατά την ταπεινή μου άποψη και εκμεταλλευόμενος το χρόνο που έχει παρέλθει, ώστε να τολμήσω να εκφέρω την εκτίμησή μου, απολύτως ορθώς το τότε ΚΥΣΕΑ απέρριψε την εισήγηση της ΠΑ και του Άκη περί 36 F-15H, το οποίο ήταν ένα υπερβολικά μεγάλο αεροπλάνο για τα δεδομένα μας, εντελώς νέος και άγνωστος τύπος, με σαφώς υψηλότερο κόστος ώρας πτήσεως, ενώ τίθεται και ένα θέμα με τα διαθέσιμα όπλα: τι ιδιαίτερο θα έριχνε (που θα μας αποδέσμευαν οι ΗΠΑ και μιλάω κυρίως για όπλα α-ε);;; Επίσης, ποια θα ήταν η σημερινή διαθεσιμότητα, υπό τις παρούσες συνθήκες;
 
Το 1999 που ελήφθησαν οι κρίσιμες αυτές αποφάσεις, όντως δεν ήταν διαθέσιμο το Rafale. Δεν είχε καν κριθεί επιχειρησιακό το Standard F1 (με υπολογιστές του Μ2000!). Στο οποίο Standard F1, το Α/Φ είχε ορισμένες περιορισμένες δυνατότητες α-α. Προφανώς, οι Γάλλοι αναζητούσαν διακαώς πελάτη/ες, για να μοιραστούν το κόστος, αλλά… bad luck… Έχασαν διάφορους διαγωνισμούς, παρά τις εξαιρετικές αεροδυναμικές επιδόσεις του αεροπλάνου και την υψηλή βαθμολογία που λάμβανε. Γιατί παντού αποφασίζουν οι κυβερνήσεις, και όχι οπωσδήποτε οι Αεροπορίες… που πρόσφατα κάποιοι ξαφνικά «έπεσαν από τα σύννεφα», μιλώντας για πολιτικές αποφάσεις, ενώ διάφορες ιστοσελίδες ζητούσαν διαγωνισμούς κλπ, λες και έχουμε πάρει κάποιο μείζον οπλικό σύστημα με κανονικό διαγωνισμό τα τελευταία 40 χρόνια… Προσοχή: άλλο να έρθουν 2-3 αεροπλάνα για να τα δούμε από κοντά, άλλο πλήρης διαγωνισμός.
 
Το 2006 κρίθηκε επιχειρησιακό το Standard F2, προσθέτοντας κάποιες ακόμα βασικές λειτουργίες, όπως SCALP EG και Link 16. Στη συνέχεια πιστοποιήθηκε το F3 κλπ, ενώ η κρίσιμη καμπή έγινε το 2015, όπου τρεις χώρες (Αίγυπτος, Κατάρ, Ινδία) αποφάσισαν σχεδόν παράλληλα την προμήθεια Rafale, οι δύο εκ των οποίων (Αίγυπτος, Κατάρ) άσκησαν τα Option για επιπρόσθετα Α/Φ, πράγμα το οποίο συζητά και η τρίτη (η Ινδία).
Το περίεργο είναι ότι το Eurofighter ήταν γενικώς πιο καθυστερημένο ως πρόγραμμα σε σχέση με το Rafale, οπότε προκαλεί κάποια εντύπωση που προσφερόταν το 1999. Ίσως τότε είχε κάποια προπορεία στο Tranche 1. Και φυσικά δεν μας κάνει καμία εντύπωση η επιλογή του από την τότε – ακραιφνώς γερμανόφιλη – κυβέρνηση…
 
Σε κάθε περίπτωση, το Μ2000-5 ήταν μία εξαιρετική επιλογή, με επιχειρησιακές δυνατότητες που προσομοίαζαν το Rafale (το οποίο μάλλον ξεπερνούσε, την εποχή εκείνη), τουλάχιστον όσον αφορά τα όπλα (MICA EM/IR, SCALP EG), με έναν κινητήρα (άρα οικονομικό), με ικανότατο ραντάρ και σύστημα αυτοπροστασίας και τη γνωστή αξιοπιστία και ευρωστία των Mirage. Επίσης, εκτιμώ ότι υπερείχε σε πολλές παραμέτρους σε σχέση με τα Block52+ και ήταν εφάμιλλο των πολύ μεταγενέστερων Block52+ Advanced, όπως έχω αναλύσει σε παλαιότερα σχόλιά μου: https://www.ptisidiastima.com/everything-about-mirage-2000-modernization/#comment-49678 https://www.ptisidiastima.com/mirage-2000egm-bgm-new-tricks-for-an-old-fighter-dog/#comment-221278 κλπ.
Δυστυχώς, το γεγονός ότι ουσιαστικά δεν το υποστηρίξαμε επαρκώς από το 2010 και μετά έχει αρνητικές συνέπειες, όπως αναλύεται στο ακόλουθο άρθρο: https://belisarius21.wordpress.com/2020/08/21/η-αρχαία-γραία-η-ελλάς-graecia-greece-και-η-ιστορία/ Ελπίζω στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα η θετική περιρρέουσα ατμόσφαιρα και ο γενικότερος ενθουσιασμός που επικρατεί με τα Rafale να έχει και ανάλογη επίδραση στα Mirage. Ίσως μάλιστα διαπιστώσουμε τι είχαμε και δεν το είχαμε εκτιμήσει.

Δεν θα μπορούσα να συνφωνήσω περισσότερο. Σε παλαιότερο άρθρο της ΠΤΗΣΗΣ για τις κοινές αποστολές γαλλικών Mirage 2000-5 και ιταλικών Eurofighter στίς χώρες της Βαλτικής, στα πλαίσια της Νατοικής αποστολής εκεί για αεροπορική αστυνόμευση, έδινε πληροφορίες (εμπειρίες των χειριστών!!) για το πόσο ανταγωνιστικά (εώς ανώτερα) στην εναέρια μάχη ήταν τα Μ2000-5 έναντι των Eurofighter (και δεν μιλάμε για Tranche 1 αλλά για μεταγενέστερα) καθώς οι 2 εταίροι βρίσκανε χρόνο για κοινές μονομαχίες..
Να υπενθημίσουμε επίσεις την γκρίνια που υπήρχε χρόνια πριν, με την πολυπόθητη (και πολυαναμενόμενη για τους Ιταλούς) εισαγωγή του Eurofighter Tranche 1 στην Ιταλική αεροπορία (που βασιζόταν μέχρι τότε κατά βάση στα F-104S!!!) και που πολλοί Ιταλοί ιθύνoντες βρίζαν ότι δεν θα προσέφεραι τίποτε περισσότερο από τα ιταλικά F-16A/B MLU (34 από τα οποία νοικιάζαν εκτάκτως τότε από την USAF οι ιταλοί, λόγω καθηστερήσεων στην εισαγωγή του Eurofighter).
Πέρα για πέρα σωστές οι επιλογές της Ελληνικής ΠΑ και η καλύτερη επιλογή (και διαφήμιση για τον κατασκευαστή), η απόκτηση του Rafale την συγκεκριμένη στιγμή.
Να προσθέσω επίσης ότι η Ελληνική παραγγελία το 2005 για επιπλέον F-16, παραμονές των αμερικάνικων εκλογών ήταν πέρα για πέρα πολιτική απόφαση. Η ΠΑ έπρεπε να είχε πάει σε μαχητικά 4ης Γενιάς από τότε.

Μπράβο γιατί έχω αρχίσει να τρελαίνομαι με αυτούς που μόλις ανακάλυψαν ότι οι προμήθειες μειζόνων οπλικών συστημάτων είναι πολιτικές αποφάσεις… Η ΡΧIV του 2005 ήταν καθαρά πολιτική απόφαση, η οποία εκτιμώ ότι εκπορεύτηκε από τον τότε ΥΠΕΞ κ. Π. Μολυβιάτη… Παρ’όλ’αυτά, ήταν μία από τις καλύτερες και πληρέστερες προμήθειες, η οποία κύλησε σχετικά ομαλά. Περιλάμβανε όπλα, υποστήριξη, ακόμα και το σύστημα αυτοπροστασίας. Ήταν τόσο πλήρες το F-16 Block52+ Advanced της ΡΧIV που επιτέλους πλησίασε το Mirage 2000-5 Mk2… Δεν ειρωνεύομαι, κυριολεκτώ.

Διαχρονικά, οι καλύτερες προμήθειες που έκαναν οι ένοπλες δυνάμεις με πολιτικά κίνητρα και ήταν ταυτόχρονα και πετυχημένες, ήταν κυρίως από καθαρή σύμπτωση κι όχι ως αποτέλεσμα έρευνας αγοράς και ψυχρής αξιολόγησης. Π.χ. η αγορά ΑΗ-64 πίσω στη δεκαετία του ’90 πριν την αγορά νέων μαχητικών και πριν την κρίση των Ιμίων. Από εκεί που η Αεροπορία Στρατού βρισκόταν στο απόλυτο μηδέν στον τομέα της εγγύς υποστήριξης, ξαφνικά βρέθηκε να κάνει πρωταθλητισμό με το κορυφαίο τότε επιθετικό ελικόπτερο στον κόσμο. Δεν αγοράστηκε όμως για αυτόν τον λόγο – επειδή ήταν το καλύτερο.

Το λάθος της τότε κυβέρνησης ήταν ότι εφόσον έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης στα Mirage, επέλεξε να μην αναβαθμίσει το σύνολο των παλαιότερων αλλά μόνο 10 εξ αυτών. Η δέσμευση σε 60+30 eurofighter δεν κόστισε τίποτα σε χρήμα, μόνο σε λόγια.
Για το F-15H δυστυχώς η λογική λέει ότι όντως ευτυχώς που δεν το πήραμε. Το αστείο της υπόθεσης ήταν ότι ενώ όντως μας προσφέρονταν, έστω στην υποβαθμισμένη αυτή έκδοση, υπήρξαν τότε φωνές που κατηγορούσαν τις ΗΠΑ ότι τελικά… δεν μας το έδωσαν ώστε δήθεν να μην αποκτήσουμε το «πάνω χέρι» έναντι της Τουρκίας. Απλώς ΤΟΤΕ, δεν μπορούσε να ήξερε κανείς ότι 10 χρόνια μετά θα έσκαγε μία παγκόσμια οικονομική κρίση και δεν θα κινούνταν τίποτα. Καλώς ή κακώς, κανείς δεν κινείται με βάση αυτό το σκεπτικό, ότι ίσως στο μέλλον συμβεί κάτι τέτοιο, οπότε θα πρέπει να αγοράσεις κάτι κατώτερο για να είσαι τουλάχιστον ήσυχος ότι θα πετούν έστω μερικά από τα αεροσκάφη σου.
Όσον αφορά τους διαγωνισμούς που έχασε το Rafale, φαίνεται ότι μόνο στη Νότια Κορέα οι αιτιάσεις για πολιτική πίεση είχαν βάση. Για σύγκριση, στην Σιγκαπούρη, το Rafale έχασε δίκαια από το F-15SG που παραδόθηκε με APG-63 (V)3, που κάτι αντίστοιχο για το Rafale παρέμεινε άπιαστο όνειρο για πάρα πολλά χρόνια, ακόμα και για την ίδια την γαλλική Αεροπορία.

Last edited 3 months ago by 84q36369254071

Κι όμως, δεν ξέρω ποιος πρέπει να κατηγορηθεί για εκείνη την απόφαση, αναφορικά με την μη αναβάθμιση του συνόλου των Μ2000. Το 1999, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα κονδύλια, η λογική που επικράτησε ήταν να έχουμε μία Μοίρα με 25 Μ2000-5, καθώς και μία Μοίρα με 22 Μ2000 (που υπήρχαν τότε), εξοπλισμένα με Magic II, S530D και Exocet, τα οποία ήταν υπεραρκετά τω καιρώ εκείνω. Η περίπτωση αναβάθμισης όλων των Μ2000 σε -5 δεν έπαιξε καθόλου τότε, ούτε ως option. Όμως, μετά από λίγα χρόνια έληξαν οι S530D και η MBDA ζητούσε ένα μεγάλο ποσό για την επαναπιστοποίησή τους, πέραν του γεγονότος ότι δεν είχε πλέον έννοια η ύπαρξη ενός όπλου SARH. Κι εκεί βρεθήκαμε σε δύσκολη θέση… Το πρόβλημα λοιπόν είναι ότι κανείς δεν έβλεπε στο μέλλον.

Ακριβώς έτσι, κι ας ελπίσουμε να μην το ξαναδούμε το έργο.

Ηταν η safe option στην επιλογή α/ε.
Προβληματικό όμως το δίλλημα F-15 ή F-16. Δεν ταιριάζει σε σοβαρή ΠΑ
Υποτίθεται ότι έχεις καταλήξει τι χρειάζεσαι πριν βγεις για ψώνια!
Ατυχέστατη η αγορά 10 νέων αντί για την αναβάθμιση των υπολοίπων Mirage συν αναπλήρωση απωλειών . Ομοίως η επιλογή διαφορετικού κινητήρα για τα F-16
Μαζί με την αγορά 45! Texan έδειχναν προϊούσα έλλειψη επαγγελματισμού στα ανώτατα κλιμάκια της ΠΑ της εποχής

κάλλιο αργά παρά ποτέ…..Με αυτά που γίνονται διαχρονικά σ’ αυτή τη χώρα – και όχι μόνο στην άμυνα – καταλήγω στο συμπέρασμα ότι: Η Παναγία είναι σίγουρο επεμβαίνει και διορθώνει τα κακώς κείμενα ίσια ίσα για να μη διαλυθούμε….μετά μας αφήνει να δει αν βάζουμε μυαλό και επειδή φυσικά δεν βάζουμε ξαναεπεμβαίνει…….

Συμφωνώ και σίγουρα πρέπει να υπάρχει ο Θεός της Ελλάδας ή ο Ερντογάν είναι κρυφόελληνας ή οι Ελληνικές ένοπλες δυνάμεις με τά μέσα που διατηρούν ακόμη επιχειρησιακά έδωσαν (στην εξελισσόμενη πρωτοφανή πολεμική κρίση) μία εικόνα πλήρης ετοιμότητας που συγκίνησε τους πολιτικούς. Οπότε για να μην τους βρίζουμε όλη την ώρα, ας δώσουμε τα έυσημα στην οικογένεια Μητσοτάκη, δεδόμένου ότι ο πατέρας Μητσοτάκης υπέργαψε την αναθεωρημένη σύμβαση “Τάλως” πριν 30 χρόνια για την 20ετή υποστήριξη (1990-2010) των τότε Γαλλικών μαχητικών Mirage F-1 / M2000 της ΠΑ + εκσυγχρονισμό των Μ2000 (radar RDM3) + συστήματα αυτοπροστασίας και απόκτηση των κορυφαίων τότε πυραύλων BVR air to air Super Matra 530D, τώρα έρχεται ο γιός Μητσοτάκης μετά από 10 χρόνια εγκατάλειψης της τεχνικής υποστήριξης των Γαλλικών μαχητικών της ΠΑ, να τα ενεργοποιήσει ξανά και να αποκτήσει η ΠΑ μία μοίρα από τα καλύτερα μαχητικά του κόσμου.

Last edited 3 months ago by annielanglands3

Κι όμως, την τότε σύμβαση υποστήριξης (FOS 1/90) την είχε υπογράψει ο Κάρολος Παπούλιας, ως ΑΝΥΕΘΑ, αν δεν κάνω λάθος. Τα υπόλοιπα που αναφέρατε, όντως έγιναν επί Ψηλού…

Συγνώμη για την λάθος πληροφορία. Ναι ο Κ.Παπούλιας ήταν υφυπουργός αμύνης στην κυβέρνηση Ζολώτα.Τότε μάλον στην κυβέρνηση Μητσοτάκη πιστώνεται η αναβάθμιση των radar RDM σε RDM3 και η αγορά των συστημάτων αυτοπροστασίας και πυραύλων Super Matra 530D. Θυμάμαι τον υφηπουργό αμύνης Σπηλιοτόπουλο που είχε δώσει συνέντευξη στην ΠΤΗΣΗ και μιλούσε για αυτές τις συμβάσεις..

Η διαφορά είναι ότι ο πατέρας ήταν proactive ενώ ο γυιός reactive.
Δεν το λες και λίγο.Υπάρχει διαφορά κλάσης. Πάντως ναι τελικά και οι δύο δεν αδιαφόρησαν για τους εξοπλισμούς όπως έκαναν πολλοί άλλοι

To Rafale είχε έρθει καιπριν τον Αρχάγγελο του 2005 στην Τανάγρα. Ήταν στην γιορτή της αεροπορίας (2003 νομίζω, ή ίσως το 2004), Κυριακή απόγευμα, ενώ είχε πλέον ελάχιστο κόσμο, το Σάββατο είχε προηγηθεί η πολυδιαφημισμένη τότε επίδειξη του Eurofighter με πρωτόγνορη προσέλευση κόσμου για προ-Αρχάγγελου εποχή. Νομίζω δεν είχε ανακοινωθεί καν η επίσκεψη του Rafale, σίγουρα δεν είχε προβληθεί όσο του Eurofighter. Ήταν ένα διθέσιο και έκανε μια απίστευτη επίδειξη (προσωπικά δεν έχω δει καλύτερη). Δεν είμαι σίγουρος αλλά νομίζω πέταξαν και Έλληνες χειριστές τότε. Το αναφέρω επειδή το άρθρο δίνει την εντύπωση ότι πρώτη φορά ήρθε το 2005 σε ελληνικό έδαφος, γενικά δίνει διάφορες εντυπώσεις, ειδικά στο σημείο με την προβολή και τη διαθεσιμότητα (ασχολίαστο αυτό για τις διαφημίσεις..) κάτι πλέον παραδοσιακό για το περιοδικό. Ας το κρίνουν οι αναγνώστες αυτό, μιας και το περιοδικό (ειδικά τελευταία) λέει τα καλύτερα λόγια για τον εαυτό του.

Ηταν νωριτερα, 1999.θυμαμαι το EF- 2000 ηταν σε στατικη εκθεση οταν εμφανιστικε απο το πουθενα το διθεσιο Rafale, εκανε μια μικρη επιδειξη στην κυριολεξια πανω απο τα κεφαλια μας , χωρις φυσικα τους σημερινους κανονες ασφαλειας στα σόου.μολις προσγειωθηκε τα γερμανακια εβαλαν μπροστά το ευρωφάιτερ και σε λιγα λεπτα εδιναν τη δικη τους «απαντηση» στον ουρανο. Αργοτερα το Rafale ξαναπεταξε με καποιον ελληνα υψηλοβαθμο, δεν θυμαμαι εαν ηταν ο ΑΓΕΑ . Και εμεις επιστροφη στο σπιτι εξτασιασμενοι που ειχαμε δει και τα δυο 4ης γενιας σε μια ημερα!!!

Το πρώτο σύγχρονο ας πούμε airshow στην Ελλάδα ήταν τον Νοέμβριο του 1999. Είχε ανακοινωθεί από τον ειδικό τύπο μήνες πριν ότι στην γιορτή της ΠΑ θα συμμετείχε το Eurofighter (περίμενα πως και πώς να φτάσει ο Νοέμβριος) και πράγματι την Παρασκευή 5/11/99 προσγειώθηκε το πέμπτο πρωτότυπο Eurofighter (DA05) με την συνοδεία ενώς F-4F της WTD 61. Ο Δανός δοκιμαστής πιλότος της DASA Chris Worning μάγεψε πραγματικά με τις πτητικές επιδείξεις που έκανε και τις 3 μέρες. Το Σάββατο λόγω του ντόρου που έγινε και από τα ΜΜΕ, όσοι βρίσκονταν Τανάγρα έμαθαν ότι την Κυριακή θα ερχόταν και το Γαλλικό και πράγματι την Κυριακή 7/11/99 προσγειώθηκε το πρωτότυπο του Rafale B (B-01) το οποίο παρέμεινε μέχρι και την 9/11/99. Με το Rafale πετάξαν οι τότε Αρχηγοί ΓΕΑ – ΑΤΑ.

Όντως, τότε είχαν έρθει και τα δύο. Για την ακρίβεια, είχε έρθει πολυμελής αποστολή για το EF, το οποίο πέταγε κατά κανόνα παρέα με ένα F-4. Οι προετοιμασίες κράτησαν ένα μήνα… όπου είχε ταλαιπωρηθεί δεόντως ένας συμμαθητής μου, τον οποίο είχαν χρίσει Liaison Officer της 114ΠΜ με τους Γερμανούς. Τελευταία στιγμή, λένε και οι Γάλλοι «να φέρουμε κι εμείς το δικό μας; ένα shelter θέλουμε μόνο, δεν θέλουμε βοήθεια», καθώς το Rafale δεν έχει κάποιες ιδιαίτερες απαιτήσεις σε σχέση με το Μ2000, ενώ γνώριζαν τις υποδομές της 114ΠΜ.
Πάμε τώρα για την περιβόητη Κυριακή, που ήταν η κυρίως επίδειξη… Κρίσιμο ερώτημα: τι ώρα εκτιμάτε ότι ένας τυπικός Ελληνάρας θα είναι Κυριακή πρωί στην Τανάγρα, παρκαρισμένος και έτοιμος για να θαυμάσει το show;;; Έτσι κι εγώ, μετά από ένα CAP (Combat Air Patrol) σε διάφορα μπαράκια το σαββατόβραδο (ως νιάτο Υπσγός τότε), ξυπνάω την Κυριακή αργάμιση και πάω στην αγαπημένη μου Μονάδα για το event. Το EF ήταν προγραμματισμένο να πετάξει στις 12:00. Εκτιμάται ότι εκτέλεσε μία άψογη εμφάνιση… Προφανώς, το είδαμε (όσο το είδαμε) μέσα από το αυτοκίνητο, καθώς περιμέναμε να μπούμε στην Τανάγρα, στην τεράστια ουρά που είχε σχηματισθεί… Όπως και πλείστοι άλλοι…
Οι Γάλλοι, οι οποίοι είναι πιο κοντά «στα νερά μας», γνώριζαν… Οπότε, η πτήση του Rafale είχε προγραμματισθεί για τις 14:00…. ώρα που όλοι είχαν φτάσει και είχαν παρκάρει στην Τανάγρα… Οπότε, όλοι το είδαν και το απόλαυσαν… Όντως είχε πετάξει και ο τότε Α/ΓΕΑ, κ. Λυτζεράκος.
Το σκορ ήταν προφανές: EF – Rafale: 0 – 1…

Το Rafale πέταξε πρώτη φορά το 1986. Από τότε, τα αρχικά πρωτότυπα αεροσκάφη δοκιμών μετέβησαν πολλές για παρουσίαση σε διάφορες χώρες κι έπειτα και τα αεροσκάφη παραγωγής επίσης. Αν έπρεπε να καταγράψουμε όλες τις φορές που συνέβη αυτό, δεν θα μας αρκούσε ένα άρθρο. Στο Facebook αναγνώστης μας μας επισήμανε ότι είχε έρθει Rafale κι έκανε πτητική επίδειξη μάλιστα στην Τανάγρα και το 1999. Μα αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι οι Γάλλοι επέλεξαν να μην το προωθήσουν στην Ελλάδα την ίδια χρονιά, κι όταν είδαν να χάνεται το έδαφος κάτω από τα πόδια τους με την δέσμευση στο Eurofighter, τότε άρχισαν να το φέρνουν με την κάθε ευκαιρία που παρουσιαζόταν, ακόμα και σε πτήσεις transit…

Καλοκαίρι του 96′ ή 97′ κατεβήκαμε (από Έδεσσα η παρέα μας, ηλικίας 16-17 χρονών) στην 110 ΠΜ για την γιορτή της αεροπορίας.
Πιάσαμε στην κουβέντα ένα πιλότο από Mirage 2000. Η συζήτηση περιλάμβανε τα Su-27, Eurofighter, Rafale, Exocet AM 39 και για την Λιάνα Κανέλλη που πέταξε με το Mirage.
Για τα δε Rafale μας είπε ότι ήταν στην παρουσίαση που έγινε στην 114 ΠΜ άλλα δεν έγινε πτητική επίδειξη γιατί είχε συννεφιά. Το αεροπλάνο είναι πάρα πολύ καλό και έχει εξαιρετικά ηλεκτρονικά και Radar, μόνο 40 αεροπλάνα φτάνουν, δεν χρειάζονται περισσότερα. Το Radar μπορεί να κάνει έρευνα ταυτόχρονα στο έδαφος και στον αέρα ταυτόχρονα (το είπε με κάποιο θαυμασμό!!!).
Σημ: Το Rafale ήταν σε παρουσίαση σε κάποια χώρα της Αραβικής χερσονήσου και στην επιστροφή έκανε στάση στην Ελλάδα.

Δεν ξερω αν το Rafale ηταν ετοιμο για να λαβει μερος στο διαγωνισμο του 1999,(αν δεν κανω λαθος)αλλα και να ηταν δεν ειχε καμια τυχη.Οι δυο βασικες συμμοριες ηταν αυτες του F-16 και του F-15.Ειναι γνωστο πως ο τοτε ΥΠΕΘΑ μπηκε στο ΚΥΣΕΑ με αποφαση για F-15,o τοτε πρωθυπουργος,που δεν ηξερε ουτε G-3 να κραταει,του ειπε F-16,και ο ΥΠΕΘΑ ανταπαντησε περνωντας το project και σπαζοντας την παραγγελια στα τρια.
Τωρα στα Mirage 2000-5 τη μπουγαδα καθαρισε ενας αποστρατος που ηταν αντιπροσωπος τη Dassault σε συνεργασια φυσικα με τους γαλλους και καποιους ελληνες “φιλους” των γαλλων με το γνωστο τραγελαφικο αποτελέσμα.Μερικα καινουργια -5.λιγα εκσυγχρονισμα και τα υπολοιπα αστα οπως ειναι….
Απο’κει και περα οι κακες γλωσσες λενε πως η ελληνικη πολιτικοδημοσιογραφικη συμμορια που προωθουσε τα Eurofighter ανοιξε βεντετα μεχρι τελικης πτωσεως με την αντιστοιχη των Rafale,με αποτελεσμα να αλληλοεξοντωθουν.
Οι ιδιες κακες γλωσσες λενε πως μεσα στο πανικο κορυφαιο στελεχος της ΝΔ με παθολογικη “αγαπη” για τα F-16,προτεινε στον τοτε πρωθυπουργο Καραμανλη να συνδυασει την επισκεψη στις ΗΠΑ με την προμηθεια 30 αεροσκαφων.Οι ηττημενες συμμοριες(Rafale,Eurofighter) αντεδρασαν,και μεσα απο τα ελεγχομενα απο αυτες ΜΜΕ(TV,εφημεριδες)ξεκινησαν ενα μπαραζ επιθεσεων εναντιον του ερωτοχτυπημενου στελεχους της ΝΔ,με αποτελεσμα σε πρωτη φαση να ακυρωσουν τα 10 αεροσκαφη της προαιρεσης και στη συνεχεια να πετυχουν την απομακρυνση του απο την κυβερνηση.
Μετα απ’ολα αυτα αφου πετυχαν οι γαλλοι να μας πουλησουν τα Rafale,εστω και με καθυστερηση 20 χρονων,ειναι αξιοι συγχαρητηριων.Αφου το καταφεραν αυτο,και παγο στους εσκιμωους να μαθω οτι πουλησαν δεν θα μου κανει καμια εντυπωση…..

Aν μπορουσαμε να μαθουμε τις αποψεις και τις εντυπωσεις χειριστων της ΠΑ για τα Rafale θα ειχε παρα πολυ ενδιαφερον ….

https://www.youtube.com/watch?v=TbWkPshWPrs
Φίλος μου μηχανικός που είχε συμμετάσχει σε αποστολή TLP (337 μοίρα) το 2014, όταν γύρισε, τον ρώτησα αν τους καταρρίψαμε όλους?? και μου απάντησε (προς μεγάλη απογοήτευση μου) ότι τα Γαλλικά Rafale μειράζαν ξύλο σε όλον τον κόσμο….η ΠΑ ξέρει τι παίρνει (ασχέτως αν κάποιοι φίλοι την θεωρούν πολιτική απόφαση)..

Eξαιρετική και απροσμενη εξέλιξη η απόκτηση των rafale. Αν όλα πάνε καλά να αντικατασταθούν μελλοντικά όλα τα mirage με ιδιου τυπου αεροσκάφη ωστε η ΠΑ να επιχειρεί με F16, F35 & rafale !
Ωστόσο με τρόμο διαπιστώνω οτί πολλοί συνδέουν την έλευση τους με τη δράση μεταφυσικων δυνάμεων. Ελπιζω να ανηκουν στην τρίτη ηλικία αυτοί με τις παρωχημένες δοξασίες / αντιλήψεις, σε αντίθετη περιπτωση δυσκολα τα πράματα για αυτή τη χωρα. Ο παπας στην ορκομωσια ελεγε ” η παναγια σας αγαπει περισσοτερο απο ολα τα παιδια του κοσμου ” . Κωμωδία, σανος για μεγαλα παιδια που αδυνατούν να αντιληφθουν τη φυση της υπαρξης τους.

Βλεπω αυτους τους δυο φορτους και
• μου σηκωνεται … η τριχα
• συνειδητοποιω και απο μια αλλη οπτικη ποσο το Rafale (F3+) ειναι σαν να εχει ερθει στο Αιγαιο F-22 … Αν ολοι οι Μica γινουν ΝG, και με Global Eye AΣΕΠΕ, συν ενα σοβαρο Σωμα UAV/UCAV , βλεπω μεχρι και Pause στο θεμα F-35 …

Τα F-22 είχαν φάει ξύλο από τα Rafale σε παλιά άσκηση Red flag που είχαν συμμετάσχει οι Γάλλοι.
https://www.youtube.com/watch?v=KOswfrc7Xtg
Πιστευώ η Ελληνική ΠΑ αποκτά το καλύτερο επιχειρησιακό μαχητικό στον κόσμο.

Σε πραγματικές συνθήκες το F 22 θα έλεγε Fox-3 πολύ πριν το Rafale ονειρευτεί να κάνει dog fight και πει fox-2.
Παρόλα αυτά το βίντεο μας δίνει σιγουριά, ότι απέναντι στους Μόγγολους η ΠΑ έχει πλέον την επιλογή να λήγει γρήγορα και συνοπτικά την όποια αερομαχία.
Ανυπομονώ για βιντεάκι με τουρκικό F-16 να παλεύει λοκαρισμένο και ο δικός μας ο πιλότος να γελάει άνετος και χαλαρός λέγοντας
«μ@@@κα είναι αβοήθητος ο τύπος»

Το F-22 είναι φοβερό αεροσκάφος, αλλά δεν ξέρω αν είναι όσο τρομερό είναι το Rafale (ιδίως στην έκδοση F3!!)..
Επιπλέον το F-22 έχει μείνει πολύ πίσω σε ορισμένα πράγματα…μόλις πρόσφατα πιστοποιήθηκε για Aim-9x (άχρηστοι) και Aim-120D.
Σκοπευτικό επί κάσκας θα αποκτήσει από το 2024 και βλέπουμε.
Αμφότερα τα συστήματα αυτοπροστασίας των F-22 και Rafale, σύμφωνα με αναφορές χειριστών (που έχουν διαρεύσει) μπορούν να κάνουν detection εχθρικά μαχητικά (τελείως παθητικά) από μεγαλύτερη απόσταση από τα AESA radar τους!!!! και να δώσουν στοιχεία στοχοποίησης στους πυραύλους που μεταφέρουν!!!!!!…
Και τα δύο έχουν δυνατότητα super cruise. Τhrust / weight ratio: 1.15 για Rafale και 1.3 για F-22, αμφότερα με 50% εσωτερικό κάυσιμο και 4 πυραύλους αέρος-αέρος.
Το F-22 δεν έχει ηλεκτροοπτικό σύστημα εντοπισμού IRST, ούτε μπορεί να αξιοποιήσει Meteor και Mica..
Ασφαλώς και το F-22 είναι stealth αλλά για να εγλωβίζει Rafale και εκτελέσει βολή Fox 2 είναι κάτι εξαιρετικά επικύνδινο και για το ίδιο…
Προσωπικά δεν έχω συνειδητοποιήσει ακόμη τι μαχητικό αποκτάει η τιμημένη αεροπορία αυτής της μικρής χώρας.

Last edited 3 months ago by annielanglands3

Από την αεροπορική ανασκόπηση της τελευταίας 20ετίας βλέπουμε πως με αυτές τις λάθος κινήσεις η 114ΠΜ κατέληξε σε πτέρυγα 2 ταχυτήτων. Η αγορά 15 νέων Mirage όταν με βάση την δομή της ΠΑ για την συγκρότηση Μοίρας απαιτούνται 20 με παράλληλη αναβάθμιση 10 από τα 35 που υπήρχαν διαθέσιμα Mirage 2000EGM/BGM οδηγούσε νομοτελειακά σε αυτή την κατάσταση που υπάρχει μέχρι και σήμερα στην Τανάγρα. Ακόμα και οι option που έχουν διαρρεύσει για αγορά άλλων 3 Mirage 2000-5 και την αναβάθμιση άλλων 5, αν υλοποιούνταν θα οδηγούσαν σε μια δομή 33 Mirage 2000-5 και 20 Mirage 2000EGM/BGM και πάλι με βάση την δομή δεν βγαίνουν απόλυτα νούμερα για συγκρότηση 3ης Μοίρας Mirage 2000 εκτός και αν οι Μοίρες που είχαν τα 5αρια έπεφταν σε 16. To ιδανικότερο θα ήταν η εξαρχής αναβάθμιση όλων (35) σε επίπεδο Mirage 2000-5 και η αγορά μικρού αριθμού νέων για την αναπλήρωση απωλειών. Αλλά προφανώς αλλιώς ακούγεται και έχει και άλλο πολιτικό βάρος να αγοράζεις 15 καινούργια και να αναβαθμίζεις 10 και αλλιώς να αγοράζεις 5 και να αναβαθμίζεις 35.

Παρα του πολλους ενθουσιασμους που εκδηλωνονται εδω και αρκετο καιρο για την συγκεκρημενη επιλογη της Κυβερνησης,εξακολουθω να εχω σοβαρες αμφιβολιες για την ορθοτητα της συγκεκρημενης επιλογης.
Δεν μπορω να μην παρατηρησω οτι η διμερης σχεση με την Γαλλια θα μπορουσε να σφραγιστει και με διαφορετικο τροπο. Για παραδειγμα, θεωρω πολυ ποιο ανταποδοτικο εναν ριζικο εκσυγχρονισμο του συνολου των περιπου 43 Μ-2000 σε Ελληνικη υπηρεσια με τα ποιο συγχρονα συστηματα που σε λιγοτερο απο 24 μηνες θα «φορανε» τα Rafale που θα παραδιδει η Dassault στην διαμορφωση “F4.1”.comment image
«..Rafale B, C, M F4 ( first step 4.1, second step 4.2) It will upgrade radar (F4.1), as well as improved capabilities in the Helmet-Mounted Display and AASM 1000 kg, OSF (long range optoelectronics system) will be receive an IRST( Infrared Search and Track ) for detecting and identifying airborne stealth targets at long range (F4.1), it will be more effective in network-centric warfare, more data exchange and satellite communication and will launch small (F4.2) . It as be ordered in 2019.:All 180 French Rafale B,C,M will be upgraded to F4.1 in 2022..»
https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale
Βεβαια εδω υπαρχουν ορισμενες αμφιβολιες για την ημερομηνια εισαγωγης της νεας εκδοσης οπως και ο ιδιος αντιληφτηκα:
«..Le standard F4 devrait succéder au F3R, pour une mise en service prévue vers 2025..»
https://fr.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale
αν και η προηγουμενη αναφορα για το 2022 ειναι πολυ ποιο προσφατη και μαλλον επικαιροποιημενη.
Ετσι οπως εξεληχτηκαν τα πραγματα και απο την ροη των γεγονοτων η «κινηση» της αγορας των 18 Rafale F3/F3R εμφανιζεται να ειναι σε μεγαλο βαθμο, αψυχολογητη, απροσμενη, χωρις να υπαρχει η παραμικρη μελετη (επιχειρησιακη, τενχοκρατικη) που να μπορει να την υποστηριξει οχι μονο δημοσιως αλλα και εντος των ΕΕΔ. Σιγουρα, εαν καποιος «χαριζει Rafale», μεσα στην ΠΑ δεν καθονται να τα «κοιταξουνε στα δοντια», αλλά θα τα δεχτουν το ιδιο, χωρις πολλες περιστροφες. Μπορουν ομως να κανουν και διαφορετικα;
Ειμαστε μαρτυρες μιας προσπαθειας για αμεση ενισχυση των ΕΕΔ. Μεχρι εδω ολα καλα! και στα λογια και στις προθεσεις. Αλλα απο εκει και περα μεχρι την κυοφορηρη ενος εξοπλιστικου προγραμματος στην κυριολεξια κτισμενο γυρω απο τα 18 Rafale και μαλιστα μιας εκδοσης που σε λιγοτερο απο 24 μηνες θα αντιπροσωπευει (ηδη) το «παρελθον» για την Γαλλικη Πολεμικη Αεροπορια, δημιουργει σοβαρα ερωτηματικα!
Προσπαθωντας καποιος να «διαβασει» τον πιθανο αντιπαλο στο τι θα πραξει, απο την μια εξακολουθουμε να μην εχουμε κατι το χειροπιαστο για το τι θα επιλεξουν οι της ΤΗΚ για τα επομενα 10 χρονια σαν το λεγομενο «ισχυρο» χαρτι για την ΤΗΚ. Μεχρι χτες θα μπορουσε να θεωρηθει οτι υπηρχε αποκλειστικα το «χαρτι» της ASELSAN για εναν επιπλεον εκσυγχρονισμο του στολου των F-16 B50+(CCIP) με ενα νεο ρανταρ AESA τεχνολογιας GaAs (δοκιμες F16 B30 μεσα στο 2020) ή και ποιο εξελιγμενου πανω στην τεχνολογια GaN (θεωρητικα προγραμματιζονται δοκιμες το 2022).
Διαβαζοντας ομως προχθες ενα αλλο γνωστο ιστολογιο πληροφορηθηκα οτι η τουρκια ενδεχομενως να εχει ξεκινησει και διαβουλευσεις με τους Νοτιοκορεατες για το KF-X με σκοπο την αποκτηση 120 αεροσκαφων.
https://www.defence-point.gr/news/tha-einai-mipos-to-notiokoreatiko-kf-x-to-epomeno-toyrkiko-machitiko
το οποιο μαλλον θα ειναι εφοδιασμενο με ενα πολυ ποιο ισχυρο ρανταρ απο τα «ελληνικα» AESA:
«..the AESA radar being developed for the KF-X project had said that the prototype KF-X AESA radar had around 1,088 Transmitter-Receiver Module (TRM). By 2023, the number is expected to increase by 20% to have around 1,200-1,300 modules. (F-22’s radar has 2,000 and F-35’s radar has 1,200).The KF-X AESA radar is expected to perform better than AN/APG-83 being installed on KF-16V, which is similar to the F-16V, the most recent version of the F-16 jet…»
https://www.defenseworld.net/news/27586/S_Korean_KF_X_Jet___s_AESA_Radar_to_Match_Performance_of_F_35_Radar
Τι «κουνελι» θα βγει απο το τουρκικο «καπελο» δεν το γνωριζω. Ισως «λιγο απο ολα», ισως και «τιποτα». Μπορουμε ομως να βασιζομαστε για το μελλον σε ενα υποθετικο «τιποτα»;
Τωρα, επειδη τα ελληνικα εξοπλιστικα εμφανιζονται να δειχνουν οτι «προπορευονται» των τουρκικων, χαρις στα προγραμματα των 84 F-16V και των 18 Rafale F3/F3R, ισως, λεω ισως, καποια απο αυτα τα προγραμματα να αποτελουν μια «ελαφρα» βεβιασμενη κινηση που υποκινηθηκε απο μια συναισθηματικη φορτηση εξαιτιας των γεγονοτων στην ανατολικη μεσογειο ή και εξαιτιας της γνωστης «βιασυνης» επειδη ειχαν «χρονισει».
Ακριβως για αυτους τους λογους εξακολουθω να θεωρω οτι παρα τις οποιες δημοσιες ανακοινωσεις, υπαρχουν ακομη περιθωρια, να αναθεωρηθουν οι επιλογες σχετικα με τα Rafale F3/F3R και με «καθαρο μυαλο» να γινει μια στροφη σε «κατι» που να μας καλυπτει σε μεγαλυτερο βαθμο για το μελλον.
https://omnirole-rafale.com/rbe2/
https://fr.wikipedia.org/wiki/Thales_RBE2

ΘΑ ΣΥΜΦΩΝΟΥΣΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΜΕ ΤΟΝ GK. ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΧΡΥΣΑ ΚΑΙ ΑΞΙΑ ΤΑ ΡΑΦΑΛ, ΑΣΧΕΤΑ ΜΕ ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ, ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ, ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, ΗΛΕΚΤΡΟΟΠΤΙΚΟ, ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΠΛΤΑΦΟΡΜΕΣ ΚΛΠ, ΠΑΙΡΝΕΙ ΚΑΙ ΚΑΥΣΙΜΟ ΑΡΚΕΤΟ, ΓΙΑ ΚΥΠΡΟ ΚΑΙ ΝΟΤΙΑ ΚΡΗΤΗ ΜΕΧΡΙ ΛΙΒΥΗ Η ΑΓΚΥΡΑ. ΑΛΛΑ: ΟΤΑΝ ΕΧΕΙΣ ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΟΥ MIRAGE 2000 BANC D ESSAI RAFALE, H ΑΛΛΙΩΣ BOB ΟΠΩΣ ΤΟ ΛΕΝΕ ΚΑΙ ΟΙ ΧΕΙΡΙΣΤΕΣ ΤΟΥ, ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΓΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ, ΤΟ AESA ΤΟΥ ΡΑΦΑΛ, Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΠΟΥ ΕΤΣΙ Κ ΑΛΛΙΩΣ ΜΠΑΙΝΕΙ ΚΑΙ ΣΤΑ -5 , ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΟΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΡΑΦΑΛ ΚΑΙ ΕΧΩ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΟΤΙ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΚΑΙ ΔΟΚΙΜΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ SPECTRA, ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΠΗΡΑΜΕ 20 ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΑΠΛΑ ΜΙΡΑΖ ΑΠΟ ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΟΥΜΕ ΟΛΑ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΑ ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΠΡΟΤΥΠΟ, ΠΡΟΣΘΕΤΟΝΤΑΣ ΠΡΟΒΟΛΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΟ ΚΡΑΝΟΣ, ΚΑΙ LITENING/SNIPER/TALIOS. ΝΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΤΟ ΚΑΥΣΙΜΟ ΤΟΥ ΡΑΦΑΛ, ΓΙΑ ΠΡΟΣΒΑΣΕΙΣ ΜΑΚΡΙΝΕΣ, ΑΛΛΑ ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΙΠΤΑΜΕΝΑ ΤΑΝΚΕΡ ΠΟΥ ΕΒΓΑΛΕ ΣΤΟ ΣΦΥΡΙ Η ΙΣΠΑΝΙΑ ΘΑ ΕΙΜΑΣΤΑΝ ΑΡΧΗΓΟΙ. ΑΠΟΡΩ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ. ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΞΕΡΟΥΜΕ ΝΑ ΑΓΟΡΑΖΟΥΜΕ. ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΛΩΜΕΝΟΙ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΩΡΑ. ΚΥΡΙΕ ΖΥΚΙΔΗ ΕΧΕΤΕ ΥΠΟΨΗ ΣΑΣ ΑΝ ΥΠΗΡΧΕ ΠΟΤΕ ΚΑΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΣΚΕΨΗ; ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΔΕΝ ΘΑ ΗΤΑΝ;

Καλά και χρυσά όσα μας λέτε, αλλά αν ξαναγράψετε με κεφαλαία, δεν θα εγκρίνουμε το σχόλιο

Το πρότυπο που περιγράφετε ήταν ακριβώς αυτό, πρότυπο, αυστηρά για δοκιμές συστημάτων. “Banc d’essai” σημαίνει «κλίνη δοκιμών». Δηλαδή ήταν ένα Μιράζ με ρόλο την δοκιμή συστημάτων του Rafale. Πετούσε με σημαντικούς περιορισμούς, πρακτικά χωρίς να μπορεί να κάνει ελιγμούς μάχης, λόγω του υπερβολικού βάρους του ραντάρ (μεταξύ άλλων). Ποτέ δεν υπήρχε πρόθεση να προσφερθεί το ραντάρ του Rafale στα Μ2000.

Άλλο το Α/Φ δοκιμών (όπως το ΒΟΒ), άλλο τα Α/Φ παραγωγής. Οποιαδήποτε αναβάθιση απαιτεί μελέτη, ανάπτυξη, κατασκευή πρωτοτύπου, δοκιμές εδάφους, πτητικές δοκιμές… Δηλαδή σοβαρότατο κόστος και χρόνο. Δεν παίζουν πατέντες. Ούτε παίζουν μεταχειρισμένα Μ2000 που διατίθενται σε καλή τιμή. Όποιος έχει Mirage τα αξιοποιεί όσο πάει. Το μόνο που παίζει αυτή τη στιγμή, όπως έχω πει επανειλημμένως, είναι η αναβάθμιση στο πρότυπο των Ινδών (Μ2000 Ι), κι αυτό το συζητάμε κατά πόσο είναι δυνατό και κατά πόσο αξίζει πλέον.
Αν ισχύουν αυτά που ακούμε, περί 12 Rafale F3-O4T + 6 Rafale F3-R, με απόσυρση των παλαιών Μ2000, και όλα αυτά σε κάποια χαμηλή τιμή, εκτιμώ ότι είναι ό,τι καλύτερο θα μπορούσαμε να κάνουμε με δεδομένους του οικονομικούς περιορισμούς, παρότι χάνουμε 18 αεροπλάνα. Επί τούτου, παραπέμπω σε ένα πρόσφατο συναφές σχόλιο: https://defencereview.gr/h-promitheia-ton-rafale-kai-alitheia-gia-ta-mirage-2000/#comment-41100

Α ΞΕΧΑΣΑ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΚΑΙ ΟΤΙ LINK ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ. ΘΑ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ ΚΑΙ ΜΙΑ ΕΝΝΙΑΙΑ ΟΘΟΝΗ ΣΤΟ ΠΙΛΟΤΗΡΙΟ ΑΛΛΑ F35/GRIPEN NG/F18E BLOCK3, ΣΙΓΟΥΡΑ ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΠΑΡΓΩΓΙΚΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ…… ΕΤΣΙ ΕΧΕΙΣ: ΑΡΙΘΜΟΥΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΣΥΝΤΟΜΑ ΠΛΗΡΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ, ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ, ΣΥΝΔΕΣΙΜΟΤΗΤΑ, ΜΑΚΡΥ ΧΡΟΝΟ ΑΠΟΣΒΕΣΗΣ, ΤΙΜΑΣ ΤΙΣ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΑΝΤΙΚΑΤΟΠΤΡΙΣΜΟΥΣ, ΜΕΙΩΝΕΙΣ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΛΠ, ΑΦΟΥ ΑΡΚΕΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΑΠΑΡΤΙΑ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ, ΚΑΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΚΑΝΕΙΑ ΕΝΑ ΜΑΧΗΤΙΚΟ ΠΛΗΡΕΣ. ΒΕΒΑΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΑΝΩΤΕΡΩ ΥΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΩΣΤΩΝ ΟΠΛΩΝ

Φίλε μου καλά και άγια όλα ατά που αναφέρεις, όμως πρέπει να λαμβάνεις υπόψη και τις δυνατότητες που έχεις σαν χώρα, τόσο από άποψη οικονομική όσο και από άποψη τεχνολογική/επιστημονική.
Δεν θα μπώ στο οικονομικό κομμάτι, αλλά στο τεχνολογικό κομμάτι υστερούμε σημαντικά. Η αμυντική μας βιομηχανία είναι απλά ηλεκτροσυγκολητές τεχνολογίας 20ετίας στην καλύτερη. Τίποτα περισσότερο ή λιγότερο.
Συνεπώς για την όποια αναβάθμιση θα πρέπει να απευθυνθείς στην κατασκευάστρια, με αποτέλεσμα η κατασκευάστρια να μην μπορεί ή να μην θέλει να σου δώσει κάτι που θα είναι καλύτερο ή ίσο με το υπάρχον στοκ της.
Μην ξεχνάς ότι ακόμα και η αναβάθμιση των F16 κοστίζει όσο ένα καινούριο Viper μείον την τιμή πωλησης διεθνώς των Blok50+. Θα μας ερχόταν φτηνότερα αν πωλούσαμε όλα μας τα F16 και αντικατιστούσαμε όλα τα Blok 50/60 με Viper.
Αν ειχαμε πολεμική βιομηχανία σαν των Τούρκων, πολλά θα μπορούσαν να γίνουν για τα Mirage 2000Hellenique.
-Αντικτάσταση της κεραίας του RDY2 με μια υπάρχουσα φτηνου AESA πχ Vixxen500 ή μίας εγχώριας κατασκευής.
-Προσθήκη ενός IRST.
-Σύμμορφη κοιλιακή δεξαμενή κατά τα πρότυπα του Tornado 2000.
-Τοποθετηση EOTS.
-Αλλαγή κοιλιακών πλευρικών πυλώνων με εξωτερικές αποθήκες οπλισμου΄
-Αλλαγή των εξωτερικών πτερυγικών πυλώνων με αντίστοιχους με IRST, εγκαιρης προειδοποιήσης απειλών, retractable missile drone, κατά τα πρότυπα του J-Music.
-Δημιουργία εξωτερικών κλειστών αποθηκών καυσίμου/οπλισμού ή συνδιασμών σύμφωνα με τα προτυπα προηγούμενων μοντέλων της Dassault.
-Αλλαγή του HUD με Transparent OLED καλύπτρας 120 μοιρών.
-Ίσως αλλαγή κινήτηρα με έναν ισχυρότερο
Μπορείς να μου πείς ποιά Ελληνική εταιρία ή κοινοπραξία Ελληνικών εταιριών μπορεί να φτιάξει έστω και ένα από τα παραπάνω πολύ απλά πράγματα για έναν εκσυγχρονισμό; Να σε βοηθήσω, καμία.
Οπότε ας είμαστε ευχαριστημένοι ότι οι Γάλλοι, που τους είχαμε στο φτύσιμο 40 χρόνια τώρα από άποψη οικονομικών σχέσεων εν σχέση με την LM, μας δίνουν 18 Rafale σε τιμή ενός καινούριου Grippen εν αντιθέση με την LM που δεν μας προσέφερε τα F35 της Τουρκίας πχ σε τίμή ίση με ένοςF16 Viper. ίσως γιατί έχει να θρέψει τόσα στόματα.

ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΠΡΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΡΑΦΩ ΑΠΟ ΚΙΝΗΤΟ ΚΑΙ ΟΙ ΤΟΝΟΙ ΜΕ ΣΚΟΤΩΝΟΥΝ. ANYWAY I WILL COLLOW YOUR LEAD!

Δεν θα έλεγα ότι η γαλλική πλευρά έκανε κάτι “λάθος”. Δεν είμαι μαρκετίστας αλλά το θέμα “ελληνικά Rafale” ανέκαθεν το έβλεπα ως σειρά ατυχών συγκυριών. Δεν είναι θεμιτό να κατηγορηθεί η γαλλική πλευρά για λάθη ή παραλείψεις επειδή η ελληνική πλευρά αποφασίζει τα εξοπλιστικά της…όπως τα αποφασίζει, ούτε φυσικά για την οικονομική κρίση, ή για το μεταψυχροπολεμικό “πετσόκομμα” που εν πολλοίς ευθύνεται για την “σαλαμοποιημένη” ανάπτυξη-αναβάθμιση του μαχητικού και τις καθυστερήσεις της. Οι αστάθμητοι παράγοντες πάντα υπάρχουν.
Μακροπρόθεσμα βέβαια, η ιστορία τελικά “δικαίωσε τους αδικημένους” (Ελλάδα, δια της αναβλητικότητας πάντα περνάμε μπροστά στο τέλος) γιατί πρώτον ο χρόνος ανέδειξε το Rafale ως ισάξιο αν όχι καλύτερο του Typhoon και δεύτερον γιατί στο μεταξύ το αεροσκάφος πέρασε όλες του τις διαδοχικές αναβαθμίσεις χωρίς να επωμιστούμε κι εμείς το κόστος (φανταστείτε να είχε παραλάβει η Ελλάδα μαχητικά F1…και μετά F2…και και και…ή ακόμα χειρότερα, EF Tranche 1!).
Θα έλεγα πως αν κάποιου η στρατηγική προώθησης ήταν (και είναι) προβληματική, αυτή είναι της κοινοπραξίας Eurofighter. Τα προβλήματα του αεροσκάφους και οι αναβαθμίσεις του αντιμετωπίζονταν ανέκαθεν με ρυθμούς slow motion και μέχρι σήμερα παρουσιάζει ελλείψεις σε αντίθεση με το Rafale, όλη η διαχείριση του προγράμματος αναδίδει μια οσμή αναίτιας δυσλειτουργίας η οποία σίγουρα δεν βοηθά τις πωλήσεις.

Last edited 3 months ago by adriannejorgense

To προβληματικό που μπορεί να καταλογιστεί στην κοινοπραξία Eurofighter ήταν ότι την ίδια ώρα που εκπρόσωποι της EADS έκαναν παρουσιάσεις και προώθηση του αεροσκάφους στο ΓΕΑ, εκπρόσωποι της Finmeccanica έκαναν κι αυτοί παρουσιάσεις και προώθηση του ίδιου αεροσκάφους… στο τουρκικό ΓΕΑ για λογαριασμό της ΤΗΚ. Δηλαδή δεν θα είχαν κανένα πρόβλημα εφόσον προχωρούσε η ελληνική παραγγελία των 60+90 αεροσκαφών να το πουλήσουν έπειτα και στην Τουρκία – η οποία ειρήσθω εν παρόδω είχε δηλώσει ανοιχτα ότι αν η Ελλάδα τελικά προέκρινε την αγορά F-15H θα το αγόραζαν κι αυτοί.
Η Γαλλία μάλλον δεν είχε τότε τέτοια προοπτική και πολύ περισσότερο σήμερα. Να τα λέμε κι αυτά.

Για να είμαι ειλικρινής δεν μπορώ να πω ότι εγώ το βλέπω σαν πρόβλημα αυτό. Αφενός οι ΗΠΑ ανέκαθεν κάνουν το ίδιο και δεν μας ενοχλεί, αφετέρου δεν γνωρίζω να υπήρξε ανασταλτικός παράγοντας για ΠΑ/κυβέρνηση τότε. Όσο για το γαλλικό “ηθικό πλεονέκτημα”…σπάω το κεφάλι μου να θυμηθώ πότε υπήρξε περίπτωση που αρνήθηκαν να πουλήσουν όπλα σε κάποια χώρα, μα δεν τα καταφέρνω 🙂 Εγώ όπως είπα είχα στο μυαλό μου την αργή, αποσπασματική, και κοστοβόρα ενσωμάτωση στο Typhoon δυνατοτήτων που θα έπρεπε να ήταν εξαρχής δεδομένες. Τα παραδείγματα είναι πολλά (έλλειψη κεραίας AESA, μη πιστοποίηση συνηθισμένων NATOικών όπλων για χάρη δευτεράντζων τύπου Marte-ER ή “proprietary” όπλων όπως Brimstone, πρόχειρη και στο παρά 5 ενσωμάτωση δυνατότητα ρίψης LGB για βομβαρδισμούς στη Λιβύη, κλπ), και πιστεύω πως ζημίωσαν ανεπανόρθωτα τις εξαγωγικές προοπτικές του μαχητικού. Όχι ότι και το Rafale δεν είχε μάλλον παρατεταμένη ανάπτυξη και ελλείψεις αλλά το Typhoon νομίζω πως είναι το πλέον διαβόητο παράδειγμα.

Ο λόγος, και συνάμα το ισχυρότερο διαπραγματευτικό χαρτί των Γάλλων ήταν ότι θα μπορούσαμε να πάρουμε μαχητικά στα οποία δεν θα είχε πρόσβαση η Τουρκία – ενώ στα αμερικανικά είχε πρόσβαση ανά πάσα στιγμή. Για αυτό πήραμε Mirage F1, Mirage 2000 και για αυτό θα παίρναμε και Rafale. Αλλιώς παίρναμε ακόμα περισσότερα F-16, ή F-18.
Κι η αλήθεια είναι ότι μέχρι σήμερα οι διμερείς συγκυρίες μεταξύ Γαλλίας και Τουρκίας πράγματι δεν θα επέτρεπαν κάτι τέτοιο. Ωστόσο το Eurofighter δεν ήταν προϊόν μίας χώρας αλλά 4, όπου και οι 4 δεν είχαν κανένα πρόβλημα να το πουλήσουν στην Τουρκία, απεναντίας.
Αν τελικά συνέβαινε κάτι τέτοιο (να παίρναμε εμείς Eurofighter κι έπειτα κι οι Τούρκοι), αυτό που θα έλεγε η αντιπροσωπεία θα ήταν φυσιολογικά το ίδιο ακριβώς που λένε τόσα χρόνια κι οι Αμερικάνοι: ότι Ελλάδα και Τουρκία είμαστε αμφότεροι συμμαχικές (sic) χώρες μέλη του ΝΑΤΟ, κι ότι συνεπώς δεν έχουν κανέναν λόγο να μας αντιμετωπίσουν ως εχθρικές μεταξύ μας.

Τα γαλλικά μαχητικά είναι κατασκευές υψηλής αντοχής με μεγάλο όριο ζωής. Μπορεί τα ηλεκτρονικά τους να απαξιώνονται με τον καιρό, οι ατρακτοι τους όμως είναι τρακτέρ. Αυτό βεβαια δεν βοηθά στην πώληση των νέων σχεδίασεων. Έτσι απόφαση σαν να σταματήσουν τον εκσυγχρονισμο των Μ-2000 μπας και πουλήσουν κανένα Rafale στο οποίο είχαν ρίξει όλα τα λεφτά τους. Αυτό όμως για πελάτες σαν κι εμάς δεν είναι καλό. Έτσι τώρα, πρακτικά με τα λεφτά που ζητούσαν για την αναβάθμιση των παλιών Μ-2000 αγοράζουμε μια μοίρα Rafale. Ελπίζω σε μια 10ετια το πολύ να διώξουμε και τα – 5 με την ίδια λογική και να αποκτήσουμε (άλλες δύο μοίρες θα έλεγα εγώ) Rafale. Μια αεροπορία με Viper σε αριθμούς για την καθημερινή λάντζα, Rafale για την προβολή ισχύος στην Αν. Μεσόγειο και την Κύπρο αλλά και F-35 σε ρόλο στρατηγικής αποτροπής, θα είναι ανίκητη και το καλύτερο εργαλείο διπλωματίας της πολιτικής ηγεσίας.

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Οι US Marines αποσύρουν 16 πυροβολαρχίες Ρ/Κ πυροβόλων M777Α2. Ευκαιρία για τον Ελληνικό Στρατό;

 Οι Αμερικανοί πεζοναύτες σκοπεύουν να μειώσουν τις ενεργές πυροβολαρχίες ρυμουλκούμενων πυροβόλων M777 από 21 σε μόλις 5 μέχρι το 2030. Οι πυροβολαρχίες που θα...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ (για δωράκι): MH-60R σε καταδρομικό Ticonderoga (έτσι, για να πάει...

19
 Πριν λίγες μέρες, είχαμε δημοσιεύσει φωτογραφίες από την επίσκεψή μας στο καταδρομικό Leyte Gulf πέρσι τον Δεκέμβρη. Το καταδρομικό κλάσης Ticonderoga, είχε βρεθεί στον...
- Advertisement -

January #008

Αγορά 4.49
- Advertisement -

ΠΤΗΣΗ 2015 April 2015 #347

Αγορά
- Advertisement -

ΠΤΗΣΗ 2017 June #373

Αγορά 2.29

Related News

Οι US Marines αποσύρουν 16 πυροβολαρχίες Ρ/Κ πυροβόλων M777Α2. Ευκαιρία για τον Ελληνικό Στρατό;

 Οι Αμερικανοί πεζοναύτες σκοπεύουν να μειώσουν τις ενεργές πυροβολαρχίες ρυμουλκούμενων πυροβόλων M777 από 21 σε μόλις 5 μέχρι το 2030. Οι πυροβολαρχίες που θα...

Γιατί ορισμένα σοβιετικά αεροσκάφη είχαν διαφανές ρύγχος

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί αρκετά σοβιετικής σχεδίασης αεροσκάφη –βομβαρδιστικά, μεταφορικά και ορισμένα βαριά αναχαιτιστικά– διέθεταν «γυάλινο» ρύγχος; Το συγκεκριμένο σχεδιαστικό χαρακτηριστικό ανάγεται στην εποχή...

“Απασφάλισε” ο Πομπέο εναντίον Ερντογάν! Με λίγα λόγια, τον χαρακτήρισε δικτάτορα!

 Ένα από τα πλέον "περίεργα" tweet έκανε ο ΥΠΕΞ των ΗΠΑ, Μάικ Πομπέο, τώρα, στις τελευταίες μέρες που βρίσκεται στην καρέκλα του. Θέλοντας να...