Στράτων Β’ ο Σωτήρ, ο τελευταίος ηγεμόνας του Ελληνικού βασιλείου της Ινδίας

12
4505
Μοιραστείτε το άρθρο
  • 359
  •  
  •  

Πολλοί λανθασμένα πιστεύουν ότι η Κλεοπάτρα, η τελευταία διάδοχος του ελληνιστικού βασιλείου της Αιγύπτου, ήταν η τελευταία βασίλισσα των ελληνιστικών βασιλείων που δημιουργήθηκαν μετά το θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου και του διαμοιρασμού της αυτοκρατορίας του από τους Επιγόνους. Λίγα είναι γνωστά στο ευρύ κοινό σχετικά με την ιστορία των ελληνοινδικών βασιλείων που κυβερνήθηκαν από τουλάχιστον 30 Έλληνες βασιλείς κατά τους 2 τελευταίους αιώνες πριν τη γέννηση του Χριστού.

Το ελληνιστικό βασίλειο της Ινδίας ιδρύθηκε από τον βασιλέα της Βακτριανής Δημήτριο Α’ στις αρχές του 2ου αιώνα πΧ. Περιλάμβανε περιοχές του Αφγανιστάν, Πακιστάν και της βορειοδυτικής Ινδίας. Οι επεκτατικές εκστρατείες των διαδόχων του επέκτειναν τα σύνορα και στο απόγειο της δύναμής του, το βασίλειο περιλάμβανε σχεδόν ολόκληρη τη σημερινή βόρεια και ένα μεγάλο κομμάτι της κεντρικής Ινδίας. Ενώ το βασίλειο της Βακτριανής καταλύθηκε το 130 πΧ, το ελληνοϊνδικό βασίλειο συνέχισε να υφίσταται έως το 10 μΧ. Τα αρχαιολογικά ευρήματα φανερώνουν ινδουιστικές και βουδιστικές επιρροές, κάτι που μαρτυρά την επαφή του ελληνικού πολιτισμού με τους Ινδούς και τους Κινέζους αντίστοιχα.

Κατά το 1ο αιώνα πΧ, το ελληνικό βασίλειο άρχισε να δέχεται πιέσεις από Ινδούς στα ανατολικά, Σκύθες και Πάρθους στα δυτικά και άλλων ινδοευρωπαϊκών φυλών όπως οι Γιουέζι, με αποτέλεσμα να συρρικνωθεί. Παράλληλα εσωτερικές διαμάχες, διευκόλυναν τη παρακμή. Ο τελευταίος βασιλιάς του ελληνοινδικού βασιλείου ήταν ο Στράτων Β’ ο Σωτήρ που βασίλεψε από το 25 πΧ μέχρι τη κατάλυση του βασιλείου του το 10 μΧ. Η βασιλεία του καταλύθηκε απο τον Ινδο – Σκυθη Rajuvula. Οι Σκυθικές εισβολές στους τελευταίους ελληνικούς θύλακες της Ινδίας έφεραν τη κατάρρευση του βασιλείου που από το 10 μΧ παύει να υφίσταται ως πολιτική οντότητα. Έτσι τελειώνουν επίσημα 3,5 αιώνες ελληνικής κυριαρχίας στις εσχατιές του τότε γνωστού κόσμου.

Παρά τη κατάρρευση του ελληνοινδικού βασιλείου, οι επιρροή του ελληνικού τρόπου ζωής, παρέμεινε ζωντανή έως τουλάχιστον τον 4ο αιώνα μΧ. Οι Ελληνικές πόλεις, αν και πέρασαν υπό ξένη επικυριαρχία στα πλαίσια της αυτοκρατορίας του Κουσάν, διατήρησαν ένα είδος αυτονομίας, γεγονός που φανερώνει όχι μόνο το σεβασμό των νέων κατακτητών, αλλά και την ανάγκη διατήρησης της Ελληνικής υποδομής προς διευκόλυνση του διοικητικού έργου, του εμπορίου κτλ. H επιρροή του ελληνικού πολιτισμού τόσο στην Ινδία, όσο και στη Κίνα, ήταν κάτι παραπάνω από προφανής.

Πρώτη δημοσίευση 1/11/2017


Μοιραστείτε το άρθρο
  • 359
  •  
  •  

newest oldest most voted
Notify of
Dimitrios Gerassis
Guest
Dimitrios Gerassis

Υπάρχει ένας μύθος που αναφέρει οτι ο Ερμαίος (ένας απο τους τεέυταιους ηγεμονες της περιοχής) ήταν ένας απο τους 3 μάγους με τα δώρα στη σκηνη της Θείας γέννησης. Ο μεγαλύτερος ηγεμόνας της περιοχής ήταν ο Μενανδρος (150πΧ) ο οποίος και οργάνωσε μεγαλη βουδιστική ιεραποστολή στη νήσο Ταπροβάνη (Κευλάνη). Εκει ακριβώς που βρίσκεται ο κύκλος της διπλωματικής αποστολής στο χαρτη. Φυσικά δεν χρειάζεται να γράψω πως καταστραφηκαν τα εν λογω Ελληνιστικά βασίλεια……

Πικος
Guest
Πικος

Πως;

NikolakiEfentis
Guest
Νικολάκη Εφέντης

Πολύ σωστός Δημήτρη.

Nikolas K
Guest
Nikolas K

Κι ακόμα λοιπόν σε μέρη του Αφγανιστάν φοράνε το μακεδονικό καπέλο, την καυσία, που εισήχθη από τους Μακεδόνες εποίκους….

TGD
Guest
TGD

Λίγα ελληνιστικά ευρήματα από το Αφγανιστάν -αλλά και μερικά νεότερα που δείχνουν την επίδραση στην τέχνη- εκτίθενται στο Μουσεία Ασιατικής Τέχνης στην Κέρκυρα.

NikolakiEfentis
Guest
Νικολάκη Εφέντης

Δυστυχώς τα πιο ελληνιστικά σημαντικά ευρήματα, οι 2 τεράστιοι Βούδες καταστράφηκαν από τους Ταλιμπάν…

Περί επιρροής, όποιος δεν έχει δει το ντοκιμαντέρ του BBC για τον τάφο του Τσιν στην Κίνα πρέπει να το δει, το προτείνω ανεπιφύλακτα. Τα επόμενα χρόνια όταν προχωρήσουν οι ανασκαφές κοντά στον τάφο του (οι πήλινοι στρατιώτες βρίσκονται σχετικά μακριά) θα τρίβουμε τα μάτια μας. Ήδη τμήματα δεκάδων (!) αγαλμάτων δείχνουν Ελληνική τεχνοτροπία, άλλωστε Κινεζική αντίστοιχη δεν υπήρχε, ούτε καν λέξη αντίστοιχη για το άγαλμα. Η θεωρία της Ελληνικής επιρροής αναπτύχθηκε από την Κινέζα αρχαιολόγο επικεφαλής του ταφικού συγκροτήματος.

Φου Μαντσου
Guest
Φου Μαντσου

Ο θαμενος στρατος του Qin δεν εχει καμια μα καμια σχεση με τα ελληνιστικα βασιλεια ουτε και επιρροες απο ευρωπαικη ποσο μαλλον ελληνιστικη τεχνοτροπια.Ο καθενας μπορει να τα δει.Εστω και απ το νετ. Το αν υπηρχε ή οχι πρωτερη Κινεζικη τεχνοτροπια ειναι απλα αστειο εστω και να αναφερεται.Τα αγαλματα ειναι πλεον βεβαιο οτι αντιπροσωπευουν υπαρκτα προσωπα ! Κανενα δεν ειναι ιδιο με αλλο.Κα-νε-να ! Οι πριν τον ιδρυτη Qin τοπικοι ηγεμονες των βασιλειων ειχαν μικρα αγαλματα υπηρετων θαμενα μαζι τους ως μερος της κοσμοθεωριας-θρησκειας της εποχης.Ακομη και οι υψηλα ισταμενοι υπουργοι,Απλα ο Qin με την τρελα του ξοδεψε τρελα ποσα,… Read more »

Amateur Pilot
Guest
Amateur Pilot

Αγαπητε φου μαντσου φαινεται πως εισαι λατρης της Κινας γιαυτο αλλωστε προτιμας το κινεζικο σου ψευδωνυμο…Ενα ειναι σιγουρο και βεβαιο οτι η απεικονιση των αρχικων αγαλματων του Βουδα και του Βουδισμου εν γενει εχουν σιγουρα μα σιγουρα Ελληνιστικη Αλεξανδρινη επιδραση και επιρροη! Αρκει να ψαξεις λιγο καλυτερα σε επιατημονικα αρθρα και θα το διαπιστωσεις. Ευχαριστω!

Φου Μαντσου
Guest
Φου Μαντσου

Σωστα, μα δεν διαφωνω.
Aν διαβαζες λιγο προσεκτικοτερα οσα εγραψα θα διαπιστωνες οτι δεν ειπα κουβεντα για τον πολιτισμο της Γκανταρα ουτε κ για τους Βουδες που προφανεστατα εχουν ελληνιστικες επιρροες. Αλλωστε ο Διονυσος ακομη και σημερα αν δεν λατευεται σιγουρα τιμαται σε πολλες περιοχες.
Οχι ομως οτι ο πηλινος στρατος εχει ελληνιστικες επιρροες …Ημαρτον δλδ !

salos
Guest
salos

Έχω τήν εντύπωση ότι ό τελευταίος ηγεμόνας ήταν ό Μένανδρος ό οποίος έφτασε μέχρι τό σημερινό Νέο Δελχί.
Αυτός ό Μένανδρος ακολούθησε τόν Βουδισμό γιά πολιτικούς λόγους.

Konstantinos
Guest
Konstantinos

Μία πολύ καλή εξιστόρηση με αρκετές λεπτομέριες αγνωστες σε πολλούς από εμάς!

https://www.youtube.com/watch?v=IQATsepKoLE

Amateur Pilot
Guest
Amateur Pilot

Αγαπητε Φου Μαντσου χαιρομαι ειλικρινα για τον ευγενη κ πολιτισμενο διαλογο που εχομε! Φαινεται οτι εχεις δικαιο οσον αφορα τον πηλινο στρατο που αναφερεις. Απο την αλλη πλευρα ειναι βεβαιο οτι η εκστρατεια του Μεγαλου Αλεξανδρου ως την Αλεξανδρεια την Εσχάτη εως το σημερινο Κιργιζισταν κλπ. ως φορεας ενος ανωτερου πολιτισμου, σιγουρα επεδρασε στην γλυπτικη τεχνοοτροπια απεικονισεως των αγαλματων του βουδισμου. Και μαλιστα η επιδραση ειμαι ειδικωτερα απο τα αγαλματα του Απολλωνος. Αλλωστε στην εποχη της αρχαιοτητος ειχαν προυπαρξει και αλλες εκστρατειες των κατοικων του Αιγαιακου χωρου ( Έλληνες, Πελασγοί κλπ.) ως προς την Άπω Ανατολή. Βλεπε εκστρατειες Διονύσου, Ηρακλέους… Read more »