Ο Α/ΓΕΑ μπορεί στην πρόσφατη συνέντευξή του «εφ’ όλης της ύλης» να αναφέρθηκε με ενθαρρυντικό τρόπο στην προοπτική αντικατάστασης των Τ-41 ως «ζήτημα που απασχολεί εδώ και καιρό την ηγεσία της ΠΑ» και  σημείωσε για το «πακέτο» της προμήθειας της τάξης των 7,5 εκ ευρώ διευκρινίζοντας ότι είναι ήδη προϋπολογισμένο από τα υφιστάμενα λειτουργικά κονδύλια της ΠΑ αλλά το σχετικό πρόγραμμα όχι μόνο δεν «πετάει» αλλά διαφαίνεται και αδιέξοδο.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο δεύτερος κατά σειρά διαγωνισμός που «έτρεχε» από το καλοκαίρι, μετά από μια μακρά περίοδο αξιολόγησης ακυρώθηκε και τα ενδιαφερόμενα μέρη κλήθηκαν σε… διαβουλεύσεις ενόψει τρίτης προσπάθειας (ελπίζουμε όχι και φαρμακερής…)

Να υπενθυμίσουμε βέβαια ότι η πρώτη προσπάθεια έπεσε θύμα της αστοχίας να υπολογιστεί (μέσω έρευνας αγοράς;) το δυνητικό κόστος και ο διαγωνισμός «βγήκε» με προϋπολογισμό κάτω από το μισό του (ρεαλιστικού) κόστους και φυσικά κανείς δεν προσήλθε.  Όταν  η «γκάφα» έγινε αντιληπτή άρχισε το κόψιμο και ράψιμο προκειμένου να προσαρμοστούν τα διαθέσιμα χρήματα στις ανάγκες. Κάπου εκεί όμως οι πληροφορίες έλεγαν ότι «κόπηκαν» και πολλές από τις θετικές αρχικές προβλέψεις του νέου εκπαιδευτικού (ανάμεσά τους και το glass cockpit) που όμως θα κληθεί να υπηρετήσει την ΠΑ για πολλές δεκαετίες. Γνώστες μάλιστα του θέματος ανέφεραν ότι οι περικοπές υποβάθμισαν σημαντικά τη δυνητική αξία των νέων εκπαιδευτικών.

Παρόλα αυτά ο νέος διαγωνισμός έγινε αλλά… τζίφος!

Το πρόβλημα όμως που ακυρώνει τους διαγωνισμούς και φαίνεται να οδηγεί το όλο θέμα σε αδιέξοδο είναι άλλο και είναι εγγενές μέσα στις ίδιες τις προδιαγραφές του. Πιο συγκεκριμένα η διαδικασία επιλογής  μέσω κριτηρίων προσπαθεί να γεφυρώσει δυο πολύ διαφορετικούς κόσμους στον συγκεκριμένο χώρο της αεροπορικής βιομηχανίας, τον έναν με παραδοσιακές μεταλλικές σχεδιάσεις και τον άλλο με κατασκευές από σύνθετα υλικά που βέβαια απέχουν μεταξύ τους παρασάγγας. Αρκετές προδιαγραφές  και κριτήρια που μπορούν να ισχύσουν για τις μεν αποκλείουν τις δε και το αντίστροφο. Επιπλέον, κανείς δεν λαμβάνει την απόφαση να πάει υπέρ της μιας ή της άλλης λύσης γιατί φυσικά φοβάται ότι κάποια στιγμή μπορεί να κατηγορηθεί για «στημένο» διαγωνισμό και «φωτογραφικές» διατάξεις. Ακόμη όμως και αν γίνει αυτό, υπάρχει ο φόβος προσφυγών που θα τινάξουν την όποια διαγωνιστική προσπάθεια στον αέρα.

Έτσι τώρα φαίνεται ότι το πράγμα πηγαίνει στην αντίθετη άκρη και μαγειρεύεται ένα πολύ γενικό πλαίσιο που θα επιτρέψει μεν την συμμετοχή όλων αλλά θα κάνει πολύ δύσκολη ή και αδύνατη την επιλογή με πραγματικά συγκριτικά κριτήρια και φυσικά ο κίνδυνος προσφυγών είναι όχι απλώς πιθανός αλλά σίγουρος.

Τι μέλει γενέσθαι;

Άγνωστο προς το παρόν και θα πρέπει να περιμένουμε τις διαβουλεύσεις και φυσικά οι Ίκαροι θα περιμένουν ακόμη περισσότερο τα νέα αεροπλάνα!

Το χειρότερο όμως είναι (και με την μέχρι τώρα εμπειρία από το πρόγραμμα των F-16V) ότι προγράμματα είναι πολύ δύσκολο να γίνουν…

27 ΣΧΟΛΙΑ

  1. «και φυσικά οι Ίκαροι θα περιμένουν ακόμη περισσότερο τα νέα αεροπλάνα!»

    Δεν πειραζει , θα μαθουν τα βασικα απο το πεταγμα χαρταετου.

    • Στον πρώτο διαγωνισμό δεν κατέβηκε κανείς. Στο δεύτερο δεν έχουμε την πλήρη λίστα αλλά κάποιοι από τους παραπάνω. Το θέμα είναι ποιο δεν κατέβηκαν και ετοιμαζόντουσαν για ενστάσεις…

  2. Ας βάλουν γερμανικές εταιρείες να «διαγωνιστούν» ώστε και εκδούλευση να πουλήσουμε και σύγχρονο εκπαιδευτικό να πάρουμε..

      • Ώσπου να ετοιμαστεί πάλι η διαδικασία..θα έχουν γίνει εκλογές.Οπότε, θα πουληθεί η εκδούλευση στους Γερμανούς.Άμα πουν κάτι για τη διαφορά μεγεθών θα τους προτείνουμε να προσφέρουν κάτι τις μτχ υλικό για να δώσουμε και άλλη εκδούλευση.
        Απλά πράγματα,δούναι και λαβείν εις τους αιώνας των αιώνων

  3. Είναι απίστευτο να κολλάνε σε διαγωνισμούς για τόσο «απλά» σε ρόλο, σύλληψη και σχεδίαση αεροσκάφη, που αερολέσχες και μερικές σχολές εκπαίδευσης πιλότων που υπάρχουν στην Ελλάδα έχουν αποκτήσει εδώ και χρόνια και έχουν την εμπειρία χρήσης και ενσωμέτωσης στον στόλο τους!
    Έλεος, έλεος και πάλι έλεος!

    • Αν δεις ποιοι οργανώνουν τους διαγωνισμούς θα καταλάβεις. Αυτό που ακούστηκε από τις Βρυξέλλες για ανίκανους προς οργάνωση του BBQ του σαββατοκύριακου, ισχύει για όλα τα κλιμάκια του δημοσίου.

  4. Το ντιαμοντ δ40 είναι μια χαρα αυστριακογερμανικο καιει ντηζελ (τζαμπα εκπαιδευση) και φτηνο(200κΕ)
    Παραγειλτε το να τελειωνουμε

    • Και ποιος θα βάλει την υπογραφή του σε μια τέτοια παραγγελία. Εδώ ο ΥΠΕΘΑ εμφανίστηκε στην βουλή για να υποστηρίξει για τα F-16 ότι «εάν δεν τα βρούμε με την Lockheed θα πάμε αλλού, στην Boeing» και δεν αστειευόταν (αν και έχουμε εδώ και πολύ καιρό μεγάλη δυσκολία να ξεχωρίσουμε πότε συμβαίνει αυτό και απλά έπαψε να μας ενδιαφέρει).

  5. ΝΑ ΤΑ ΦΤΙΑΞΟΥΝ ΜΟΝΟΙ ΤΟΥΣ ΟΙ ΙΚΑΡΟΙ…….ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ ΣΧΕΔΙΑ, ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ. ΜΑΛΙΣΤΑ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΣΚΑΦΟΣ. ΟΙ ΔΕ ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΝΤEΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΖΜΟΥΣ, ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΕΥΝΟΥΧΟΙ ΣΤΗΝ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΑΥΛΗ ΤΟΥ ΤΣΥΡΙΖΑ…..

  6. εγώ συμφωνώ να κρατηθεί το όλο πρόγραμμα όσο απλό γίνεται.Μιλάμε για το βασικό αεροσκάφος στο οποιο οι δόκιμοι θα ξερνάνε τα έντερα τους.

    πιο σημαντικό είναι τα T-6 να αξιοποιηθούνε γιατί εκεί πρέπει να γίνεται όλη η δουλειά.

    • Το πρόβλημα δεν είναι να κρατηθεί το πρόγραμμα χαμηλά, ή για να το θέσουμε στη σωστή του βάση πιο χαμηλά δεν γίνεται. Το να αγοράζεις όμως, έστω και εκπαιδευτικό βασικού σταδίου, χωρίς glass cockpit όταν προορίζεται να υπηρετήσει για 3-4 δεκαετίες είναι έγκλημα ή μάλλον το χρονικό μιας επιπλέον προδιαγεγραμμένης δαπάνης που θα πρέπει να γίνει σε λίγα χρόνια και φυσικά -όπως πάντα συμβαίνει στην Ελλάδα- δεν θα γίνει και η όλη ιστορία θα τελματώσει!

        • Σήμερα η αγορά των συγκεκριμένων αεροσκαφών πηγαίνει προς τα σύνθετα υλικά. Οτιδήποτε άλλο είναι (παλαιά) μεταλλική σχεδίαση ή υβρίδιο όπως τα Cessna T182T. Το πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι δεν είναι δυνατόν να συνταχθούν προδιαγραφές με υποψηφιότητες και από τους δυο (διαφορετικούς) κόσμους, εκτός και αν αυτοί είναι εντελώς χαλαροί άρα και πολύ αδύνατον να γίνουν κριτήρια επιλογής. Ο λόγος είναι ότι συγκρίνεις διαφορετικά πράγματα… Άρα είτε το ένα είτε ο άλλο.

          • Σωστά!
            Υπάρχει κάποιος τρόπος να μάθουμε τί προδιαγραφές έχουν/είχαν τεθεί για αυτό το θέμα στον συγκεκριμένο διαγωνισμό ;

          • Υπήρχαν στον ιστότοπο της ΠΑ και στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ. Τις αρχικές τις είχαμε δημοσιεύσει επιγραμματικά σε άρθρο στην Π&Δ.

          • Oταν επιλεγει η ΠΑ πχ AESA ρανταρ για τα F-16 δεν μπορει να βγει καποιος αλλος και να κανει καταγγελια;Να πει γιατι AESA εχω βγαζω μια χαρα μηχανικο.Εκει η ΠΑ θα του απαντησει γιατι το ΑESA υπερτερει σε αυτο και σε εκεινο το σημειο,γιατι ειναι το μελλον κλπ.Δεν μπορει να τα πει αυτα και για τα αεροπλανα που ειναι με συνθετικα υλικα;Δεν μπορει να βγαλει μια τεκμηριωμενη εκθεση που να στελνει τα μεταλλικα στο χρονοντουλαπο.

          • Όταν επιλέγει ραντάρ AESA δεν υπάρχει θέμα. Εάν όμως επιλέγει ραντάρ και προδιαγράφει (για παράδειγμα) δυνατότητα ταυτόχρονης λειτουργίας διαμορφώσεων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους υπάρχει θέμα. Εάν οι προδιαγραφές μιλούν γενικά για ραντάρ μια τέτοια προδιαγραφή θα ήταν φωτογραφική διάταξη. Το παράδειγμα δεν είναι βέβαια αντίστοιχο με το πρόβλημα του εκπαιδευτικού αεροσκάφους. Εκεί οι προδιαγραφές δεν θέλουν να αποκλείσουν τις διαφορετικές σχεδιάσεις, μεταλλικές και compοsite, αλλά η σύνταξη συγκριτικών προδιαγραφών αποδείχθηκε αδύνατη. Το πρόβλημα είναι ότι εάν οι προδιαγραφές είναι πολύ γενικές (αποκλείοντας κριτήρια που δεν καλύπτει η μια ή η άλλη κατηγορία) πώς θα γίνει η σύγκριση και η επιλογή στη συνέχεια; Και μάλιστα με τον τρόπο που γίνεται η βαθμολογία για την ανάδειξη νικητή σε τέτοιους διαγωνισμούς με βαθμολογία. Από την άλλη το ότι η τάση είναι για ελαφρά αεροπλάνα από σύνθετα υλικά δεν σημαίνει ότι η ΠΑ πρέπει να επιλέξει ένα τέτοιο μοντέλο.

          • Εδω ειναι που λενε οτι η ιδιωτικη πρωτοβουλια δινει λυσεις. Μπορει να πει ` θελω αυτο, γιατι μου κανει αυτο…` αντι να αναλωνεται σε στειρους διαγωνισμους…
            Βεβαια αφου η ΠΑ ειναι δημοσιο, δεν μπορει να γινει κατι διαφορετικο…

  7. ΟΚ! Ας αγοράσουν ώρες βασικής εκπαίδευσης να τελειώνουμε….εναλλακτικά ας αγοράσουν ώρες χρήσης εκπαιδευτικού. Θέλω να πιστεύω ότι ξέρουν τι θέλουν!
    Δεν είναι ντροπή, το έχουν κάνει κάποιες από τις καλύτερες αεροπορίες του κόσμου.
    Για άλλους λόγους βέβαια αλλά δεν έχει σημασία.
    Αφήνουν έτσι τις «δύσκολες αποφάσεις» για εκείνους που το έχουν περισσότερο/λειτουργούν σε πιο λογικό πλαίσιο 🙂

  8. Θα βάλω το εξής δίλημα που πιθανόν υφίσταται και βασίζεται στη σκέψη ότι τα μεταλλικά ως παλαιότερη τεχνολογία είναι φτηνότερα από αυτά από σύνθετα υλικά, οπότε: «αεροπλάνα μεταλλικά με σχετικά καλό εξοπλισμό ή από σύνθετα υλικά με φτωχό εξοπλισμό;» Συμπληρωματικά: «ας πάρουμε αυτά από σύνθετα υλικά και συμπληρώνουμε τον εξοπλισμό αργότερα.» Κάποιος λοιπόν πρέπει να πάρει την απόφαση.
    Πρόταση: συνδυασμός της προμήθειας αυτής με τον εκσυγχρονισμό των F16. Λέμε στους Αμερικάνους να τα αγοράσουν αυτοί (έστω το αεροπλάνο που αυτοί χρησιμοποιούν – λογικά θα μας κάνει ως καλύτερο από το Τ41), να μας τα δώσουν και να μας χρεώσουν 7,5 μυρια τον εκσυγχρονισμό των F16 επιπλέον. Δύο σε ένα – νοικοκυρεμένα.

    • Αν έκλεινε αύριο το πρωί, τελειωμένη και υπογεγραμμένη η σύμβαση για τα F-16, ίσως είχε ενδιαφέρον η πρότασή σας. Αλλά επειδή την βλέπω να τραβάει μερικούς μήνες ακόμα, και επειδή τα εκπαιδευτικά τα θέλουμε χθές (πριν από 1μισι μήνα, για την ακρίβεια), και γενικά επειδή μυαλό ούτε έχουμε ούτε βάζουμε, δε το βλέπω.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here