25.1 C
Athens
Πέμπτη, 17 Ιουνίου, 2021
- Advertisement -

ThinkOutOfTheBox: Χτίζοντας στόλο με 5,5 δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά χωρίς νέες φρεγάτες

- Advertisement -

Η αγορά των 4 νέων φρεγατών για το Πολεμικό μας Ναυτικό έχει δρομολογηθεί και είμαστε πλέον στην τελική φάση η οποία βέβαια όπως φαίνεται εμφανίζει και αυτή τις περιπλοκότητες της. Το ερώτημα που θέτουμε σε αυτό το άρθρο εναλλακτικής προσέγγισης είναι το εξής: Θα μπορούσε η όλη διαδικασία αναβάθμισης του Ναυτικού μας να εξελιχθεί διαφορετικά; Δηλαδή να επενδυθούν τα ίδια ποσά περίπου -τα 5 έως 5,5 δισεκατομμύρια ευρώ- αλλά χωρίς να πάμε σήμερα (τονίζουμε το «σήμερα») σε νέες φρεγάτες; Ο λόγος είναι ο εξής: Μέσα στην επόμενη δεκαπενταετία το Πολεμικό Ναυτικό θα πρέπει να αποσύρει λόγω παλαιότητας που φθάνει στα όρια της επικινδυνότητας τα εξής πλοία: 9 φρεγάτες Kortenaer, 10-12 παλαιές πυραυλακάτους Combattante και Type 148, 6 υποβρύχια Type 209, 2 μεταφορικά Zubr, και τουλάχιστον 10-12 σκάφη ακόμη (ναρκοθηρευτικά, υποστήριξης, κανονιοφόρους). Σύνολο περίπου 40 σκαριά αν και στην πράξη είναι ακόμη περισσότερα. Με απλά λόγια, εντός 15ετιας το Ναυτικό μας θα χρειαστεί ανανέωση του βασικού στόλου του κατά τα 2/3 τουλάχιστον. Στο ίδιο διάστημα θα πρέπει να αναβαθμίσει και να επισκευάσει το υπόλοιπο ένα τρίτο, αν θέλει να το διατηρήσει αξιόμαχο. Οπότε ναι μεν η αγορά των 4 νέων φρεγατών δίνει μια σοβαρή διέξοδο αναβάθμισης σε αυτή την κατηγορία πλοίων, που είναι οι κύριες μονάδες, αλλά δεν απαντά στο γενικότερο πρόβλημα παλαιότητας. Ενώ παραμονεύει το πρόβλημα να μην διαθέτουμε τα επόμενα χρόνια περαιτέρω κονδύλια ανανέωσης για τον υπόλοιπο στόλο.

Να λοιπόν μια διαφορετική πρόταση επένδυσης των ίδιων χρημάτων αλλά με κεντρική ιδέα την ταυτόχρονη βελτίωση όλων των κατηγοριών μάχιμων μονάδων του Ναυτικού μας. Ξεκινάμε την πρόταση με τη βασική παραδοχή πως αυτή τη στιγμή ελληνικά ναυπηγεία που να μπορούν άμεσα να παράγουν νέα πολεμικά πλοία δεν υπάρχουν. Σε Σκαραμαγκά και Ελευσίνα η κατάσταση από πλευράς υποδομών είναι προβληματική (οι περισσότερες δεξαμενές πλωτές ή ξηράς είτε έχουν πουληθεί είτε χρειάζονται σοβαρές επισκευές), ενώ παραμένει ασαφές το αν θα βρεθεί επενδυτής με τα ανάλογα κεφάλαια, ικανός να επιλύσει τα ιδιοκτησιακά προβλήματα και να αντιμετωπίσει τα ογκώδη χρέη που συνοδεύουν την όποια αγορά. Ταυτόχρονα όμως οι ανάγκες νέων κατασκευών και επισκευών και αναβαθμίσεων είναι τόσες πολλές που θα μπορούσαν να συντηρήσουν ένα εθνικό ναυπηγείο με τη δυνατότητα να αναπτυχθούν και εγχώριες σχεδιάσεις, αρχικά τουλάχιστον για μικρά πλοία.

Τι θα μπορούσε λοιπόν να γίνει για να ξεκινήσει και ο σχετικός διάλογος:

Ανάληψη των Ναυπηγείων Ελευσίνας/ή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ένα από τα δύο, όποιο είναι σε πιο λειτουργική ή ιδιοκτησιακά καθαρή κατάσταση) από το Πολεμικό Ναυτικό. Μια επένδυση -με νομικές δυσκολίες σίγουρα- της τάξης των 250 εκατομμυρίων στα οποία τα περίπου 150 θα είναι αποπληρωμή χρεών (με κούρεμα το οποίο θα απαιτηθεί από τις τράπεζες όπως ήδη γίνεται με δεκάδες ανάλογα εμπορικά δάνεια, και με ρύθμιση σε ότι αφορά υποχρεώσεις προς ταμεία) ενώ άλλα 100 θα διατεθούν για αναβάθμιση τους. Τα ναυπηγεία ως στρατιωτικά δεν θα μπορούν να κάνουν εμπορικές κατασκευές, άρα θα πρέπει να λειτουργήσουν με πολύ λιγότερο προσωπικό από ότι στο παρελθόν, και με μόνο έργο την κατασκευή, επισκευή, και αναβάθμιση μονάδων του στόλου μας.

Αναβάθμιση των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ και 4 φρεγατών Kortenaer με στόχο τη διατήρηση τους για περίπου 15 χρόνια ακόμη. Η αναβάθμιση θα πρέπει να έχει το δυνατόν κοινά υλικά ώστε να έχουμε μια ομοιοτυπία. Εκτιμώμενο κόστος 500-550 εκατομμύρια ευρώ (80-100 για κάθε MEKO και περίπου 40 για κάθε Kortenaer). Προφανώς ότι υλικό μπορεί να αφαιρεθεί από τις υπόλοιπες 5 Kortenaer θα αξιοποιηθεί εδώ.

Ταυτόχρονα, έμφαση στη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα της ευρωκορβέτας. Αυτό είναι μια σπάνια ευκαιρία να μετέχει η Ελλάδα στον σχεδιασμό ενός πολεμικού πλοίου στη γένεση του, με το αρχικό κόστος να στηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στόχος εδώ, να υπάρχει μια έκδοση της ευρωκορβέτας (γύρω στους 3.000 τόνους με ισχυρό οπλισμό) που να ικανοποιεί σε αρκετό βαθμό τις ανάγκες μας και να μπορεί να παραχθεί (από το 2028-30 και μετά) στην Ελλάδα, σε ικανό αριθμό σκαφών. Με το ουσιαστικό κόστος κατασκευής να αρχίσει να τρέχει από το 2027 και μετά. Εκτιμώμενο κόστος για τα 4 πρώτα σκάφη είναι τα 1,8-2 δις.

Παραγγελία 5 ακόμη πυραυλακάτων Super Vita σε αναβαθμισμένη όμως έκδοση (με την αναβάθμιση κάποια στιγμή να μπορεί να εφαρμοσθεί και στις υπάρχουσες). Αν το πρόγραμμα ανακαίνισης των ναυπηγείων ξεκινήσει το 2022, η πρώτη παράδοση θα μπορούσε να γίνει το 2025. Η επιλογή της Super Vita γίνεται καθώς είναι ένα πλοίο δοκιμασμένο από το Πολεμικό Ναυτικό και χρειαζόμαστε τη μεγαλύτερη -δυνατή- ομοιοτυπία. Σύνολο κόστους προγράμματος περίπου 1,2 δις. Αν εκτιμηθεί ότι η Super Vita είναι ξεπερασμένη, η επιλογή θα αφορά ένα σύγχρονο σχέδιο πυραυλακάτου, ίσως και μεγαλύτερου εκτοπίσματος από τις σημερινές.

Άμεση παραγγελία 2 υποβρυχίων Type 214. Κόστος περίπου 1,5 δις. Με χρόνο παράδοσης του πρώτου κάπου το 2025-26 με κατασκευή στη Γερμανία καθώς το εγχώριο ναυπηγείο δεν θα μπορεί να αναλάβει αμέσως τέτοια κατασκευή (αν μπορεί, ακόμη καλύτερα).

Σύνολο πρότασης: Περίπου 5 δις για ένα πρόγραμμα ναυπηγήσεων-επισκευών που θα κρατήσει περίπου μια 12ετια (και θα συνεχιστεί βέβαια). Στο ποσό αυτό πρέπει να προστεθούν τουλάχιστον 300-500 εκατομμύρια για επισκευές-αναβαθμίσεις άλλων σκαφών του στόλου μας, στο ίδιο διάστημα, κυρίως προς τα μέσα και μετά δεκαετίας του ‘20.

Τι προσφέρει η παραπάνω ιδέα; Στη διάρκεια της δεκαπενταετίας ένα στόλο μεγάλων σκαφών που θα αποτελείται από 8 παλαιές μεν αλλά αναβαθμισμένες φρεγάτες (ΜΕΚΟ και Kortenaer) οι οποίες σταδιακά θα ενισχυθούν από 4 (τουλάχιστον) αξιόλογες νέες κορβέτες με το πρόγραμμα ναυπηγήσεων να συνεχίζεται ώστε να αντικατασταθούν σταδιακά οι Kortenaer. Με πολύ πιθανό να έχουμε ενισχυθεί και με 2-4 μεταχειρισμένες φρεγάτες (π.χ. τις M του Ολλανδικού-Βελγικού ναυτικού). Στο στόλο των υποβρυχίων, αρχικά τα σημερινά 11 υποβρύχια (4 Type 214, 6 Τype 209, ένα αναβαθμισμένο Type 209 «Ωκεανός») θα φτάσουν προς το τέλος της ίδιας περιόδου τα 7 σκάφη (4 υπάρχοντα 214, 2 νέα, και το «Ωκεανός»). Στο στόλο των πυραυλακάτων: Από τον σημερινό αριθμό 7 Super Vita και 12 παλαιών, σταδιακά σε ένα στόλο 12 Super Vita (ή Super Vita και τις όποιες νέας σχεδίασης). Ένα ναυτικό δηλαδή πιο περιορισμένο σε αριθμούς από το σήμερα (αυτό δεν μπορεί να το αποφύγει κανένα σενάριο), αλλά πιο νέο, με πιο μοντέρνα συστήματα και χωρίς μεγάλα κενά σε όλες τις κατηγορίες σκαφών του.

Navantia και Naviris συμφωνούν να εργαστούν μαζί για τη σχεδίαση της Ευρωκορβέτας

Έχει ρίσκα αυτή η πρόταση; Φυσικά όπως κάθε άλλη. Αρχικά να τονίσουμε πως στα ενδιάμεσα χρόνια, δηλαδή από το 2021 έως περίπου το 2035 οι αποσύρσεις των παλαιών σκαφών θα γίνονται σταδιακά, ώστε να διατηρείται, το δυνατόν, η αριθμητική δυναμική του στόλου. Το σοβαρό χάντικαπ της πρότασης είναι προφανώς πως μεταθέτει προς το 2030 τη διαδικασία αγοράς 4 νέων φρεγατών με τις αυξημένες δυνατότητες μάχης, με ελπίδα πως τότε η οικονομία μας θα επιτρέπει την επένδυση σε πιο μεγάλα πλοία, αλλά και θα υπάρχει πλέον ισχυρή εγχώρια ναυπηγική υποδομή για την κατασκευή τους. Προφανώς δεν εξισώνουμε την ευρωκορβέτα σε δυνατότητες με μια σύγχρονη φρεγάτα η οποία έχει σαφώς μεγαλύτερους χώρους, όπλα κ.λπ., η εναλλακτική πρόταση εδώ στοχεύει κυρίως στην ανανέωση του στόλου με νέες “πλώρες” αξιόλογων (αλλά όχι ιδανικών) ικανοτήτων σε ένα μεσοδιάστημα συνολικής ανανέωσης του. Δεν ακυρώνεται πάντως στην πρόταση η οποιαδήποτε «ενδιάμεση λύση» παραχώρησης πλοίων από συμμαχικά ναυτικά, αυτό θα συνεχίσει να είναι επιδίωξη μας στο διηνεκές, και για κάθε είδους σκάφος.

Ένα ακόμη ρίσκο είναι πως η πρόταση στηρίζεται σημαντικά στην εγχώρια ναυπήγηση κάνοντας την υπόθεση ότι αυτή θα μπορεί να γίνει και ποιοτική και εντός προγράμματος και εντός προϋπολογισμού. Ακριβώς όμως για αυτό προτείνεται την ιδιοκτησία και διαχείριση των ναυπηγείων να έχει το Πολεμικό Ναυτικό και όχι κάποιος ιδιώτης. Ο τελευταίος θα αναζητά κεφάλαια, άλλους πελάτες για τα ναυπηγεία, θα απαιτεί ένα αξιόλογο ποσοστό κέρδους, θα υπολογίζει αποσβέσεις κ.λπ. Είναι εκτίμηση (έστω ελπίδα) του γράφοντος πως ένα στρατιωτικό ναυπηγείο -και όχι γενικόλογα κρατικό- μπορεί να λειτουργήσει ορθά έχοντας σαφές πρόγραμμα παραγγελιών και την ανάλογη σφιχτή δομή και οργάνωση, με σταθερή βέβαια κρατική υποστήριξη αλλά με την απαραίτητη απαίτηση παροχής έργου και όχι… πάρεργου. Και βέβαια το ίδιο θα εξυπηρετεί και τις ανάγκες μικρών σκαφών Λιμενικού, τελωνείων, κ.λπ. δημιουργώντας μια στιβαρή εξειδικευμένη αμυντική βιομηχανία.

Επίσκεψη Αρχηγού ΓΕΝ στις εγκαταστάσεις των «Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά»

To κέρδος είναι όμως σημαντικό: Αρχικά ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού μας με δοκιμασμένα σύγχρονα σκάφη (Super Vita, Type 214) τα οποία γνωρίζει και μπορεί να εντάξει απευθείας στο δυναμικό του, μειώνοντας σημαντικά τα μεγάλα μεσοδιαστήματα δοκιμών-παράδοσης, με ταυτόχρονη δημιουργία μια στιβαρής εγχώριας ναυπηγικής βάσης με αποκλειστικό στόχο τα πολεμικά πλοία. Και βέβαια ένταξη σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα κατασκευής μοντέρνας κορβέτας. Το κυριότερο: μια συνολική ενίσχυση του στόλου με νέα υποβρύχια, νέες πυραυλακάτους, ευρωκορβέτες και πιθανώς με έναρξη εγχώριας σχεδίασης για μικρά σκάφη και βοηθητικά. Δηλαδή μια πιο ισορροπημένη αναβάθμιση του σε όλες τις κλάσεις και τύπους πλοίων του.

Να επισημάνουμε ξανά το εξής: Το σημερινό πρόγραμμα αγοράς 4 φρεγατών όταν υλοποιηθεί θα απαιτήσει μέσα στα επόμενα 10 χρόνια 4-5 δισεκατομμύρια ευρώ μόνο για αυτά τα πλοία. Θυμίζουμε πως η χώρα οφείλει ήδη να πληρώσει περίπου 2,4 δισεκατομμύρια για τα Rafale που αγόρασε με τον οπλισμό τους (και ακόμη περισσότερα μιας και ήδη διαφαίνεται η αγορά κι άλλων ίδιων αεροσκαφών), συν τα όποια απαραίτητα μεγάλα κόστη για νέα τεθωρακισμένα μεταφοράς προσωπικού, για αναβάθμιση των αρμάτων μάχης, για πυροβολικό, για τηλεπικοινωνίες, για φορτηγά, για ατομικό οπλισμό, για νέα πυρομαχικά, όπως και εξτρά κεφάλαια για άλλα νέα αεροσκάφη (καθώς θα αποσύρουμε στα επόμενα χρόνια και τα Phantom, και τα Μirage 2000 και τα παλαιότερα F-16 Block 30). Μιλάμε δηλαδή για ανάγκες 2,4 δις της Αεροπορίας (Rafale), 5 δις του Ναυτικού (φρεγάτες), ίσως 3 δις για νέα αεροσκάφη κάθε τύπου και τουλάχιστον 3-4 δις για Στρατό Ξηράς, ένα σύνολο δηλαδή κοντά στα 14 δισεκατομμύρια! Τι από όλα αυτά θα υπάρχει ως ικανότητα δανεισμού καθώς ήδη το εθνικό μας χρέος έχει εκτοξευτεί;

Είναι η πρόταση ιδανική; Φυσικά και όχι. Δεν υπάρχει τέτοια, εκτός αν δια μαγείας βρούμε μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια τουλάχιστον 10 δισεκατομμύρια ευρώ μόνο για το Ναυτικό μας. Περιμένουμε τα δικά σας σχόλια διευκρινίζοντας -και πάλι- πως στόχος του άρθρου είναι να προσφέρει μια εναλλακτική πρόταση για συζήτηση και όχι βέβαια να ξεκινήσει κάποια πολεμική είτε για το τρέχον, πολύ σοβαρό, πρόγραμμα προμήθειας νέων σκαφών, ούτε βέβαια να πάρει θέση για το ποια υποψήφια φρεγάτα είναι η πλέον κατάλληλη (το γνωστό σήριαλ «φρεγατιάδας» που όλοι ζούμε τους τελευταίους μήνες).

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο ptisidiastima.com εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

151 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
151 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
geo21

Ναι σε όλα!
Αρκείνα γλιτώσουμε απο τον Αρμαγεδδών(mmsc)

Alter_eagle

Πρέπει να πούμε ένα ΜΕΓΆΛΟ μπράβο στην ηγεσία του ΠΝ που παρά τις πολλαπλές πιέσεις όταν κλήθηκε μπροστά στην πολιτική ηγεσία να αξιολογήσει τις φρεγάτες σε τεχνικό επίπεδο κατατάξε τις MMSC τελευταίες.

NikolasT

Σωστή προσέγγιση αλλά εγώ θα έλεγα κάτι άλλο
Αγορά 4 ελαφρών φθηνών Sigma 1114 με κόστος 1,5 δις και ταχεία παράδοση (2-2,5 έτη )
500 εκ εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ
Ναυπήγηση 3 SV και αναβαθμιση των υπολοίπων με νέο ραντάρ ( Smart-L)
Είμαστε στα 2,5-3 δις
Με 1,5 δις ακόμα αγοράζουμε 2 Τ-214 όπως είπατε και με τα υπόλοιπα αγοράζουμε ( ναι κύριοι καλά θα ακούσετε ) συστοιχίες Brahmos με τοποθέτηση στην Κρήτη , την Σκύρο και όπου άλλου θέλει το ΠΝ και έχουμε κλειδώσει Αιγαίο και Ανατολική Μεσογειο και αν μπορουμε αγοράζουμε και Iron Dome ( 200 εκ ) για την προστασία τους . Αρα το ΠΝ θα έχει
7 Υ/ Β ΑΙΡ
12 φρεγάτες ( 4S , 4 MEKO UPG και 4 S1114 ή Gowind )
10 Super Vita ( UPG)
+ 3 παράκτιες συστοιχίες Brahmos
ΜΙΑ ΧΑΡΑ

NikosP

Από την άποψη οτι << πρώτα μπουσουλάς και μετά περπατάς ή τρέχεις >> , έχει αξία η θεώρησή σας .

Όσο αφορά στις αναβαθμίσεις των κύριων μονάδων , ειδικός δεν είμαι , αλλά 1) υποστηρίζονται πια τα μηχανολογικά τους;; αν όχι , το κόστος ανεβαίνει πολύ . . 2) πολλές φορές η επισκευή απαιτεί μεγαλύτερη γνώση-δεξιότητα από χτίσιμο εκ του μηδενός

GeB

Να προσγειωνόμαστε σιγά σιγά γιατί μάλλον πετούσαμε στα σύννεφα

Andreas1812

Καλησπέρα σας,

  1. Δεν βγάζει νόημα να ζητήσαμε προτάσεις από όλους για νέες φρεγάτες, να μας έδωσαν ( μερικές μάλιστα είναι εξαιρετικές ) και εμείς ξαφνικά να ακυρώσουμε το πρόγραμμα. Εάν είναι το οικονομικό το πρόβλημα, με συγχωρείτε αλλά η κυβέρνηση έχει αποτύχει παταγωδώς στο να προβλέψει τις δυνατότητες του κράτους. Δεν γίνεται από τη μία να λες θα αγοράσω 4 φρεγάτες 4 δις και μετά να λες δεν έχω. Εκτός αν το πρόγραμμα πήγαινε κατευθείαν σε κάποιον και αυτός ο κάποιος έφερε το πλέον προβληματικό πλοίο του διαγωνισμού και ξέρεις πως θα σου στοιχίσει η απόφαση πολιτικά, θα έχεις προβλήματα στο εσωτερικό του κόμματος σου γιατί μερικοί βουλευτές σου δεν θα ψηφίσουν τη σύμβαση και είσαι εύκολο στόχος για σκανδαλολογία.
  2. Δεν γίνεται να μην υπάρξει αγορά κύριων μονάδων μάχης. Όλα τα πλοία είναι 20 χρονών και πάνω ( πολύ πάνω ). Πρέπει να υπάρξει έστω και αγορά ελαφριών φρεγατών για την αντιμετώπιση των τουρκικών κλάσης Ι. Ας είναι μία Gowind, Sigma ή κάτι τέλος πάντων των 3000 περίπου τόνων που να κοστίζει συνολικά 2 δις. Ετσι και αλλιώς μην κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας τα ίδια με τις προβληματικές MMSC θα κάνουν ( και καλύτερα και πολύ πολύ πιο φθηνά ) και θα κοστίζουν και τα μισά χρήματα.
  3. Τι θα πούμε στις εταιρείες; Ξέρετε, τελικά δεν δυνάμεθα ή τελικά θέλουμε φρεγάτες 3000 τόνων, άδικα πήγαν οι προτάσεις σας. Έχουμε ήδη κακή φήμη στο εξωτερικό.
  4. Συμπερασματικά, έχουμε ένα άτυπο διαγωνισμό, χωρίς κόκκινες γραμμές και προδιαγραφές ( είχαμε από φρεγάτα 6500 τόνων μέχρι και την αμερικανική κορβέτα ), ακούγεται πως θα σπάσουν οι διαγωνισμοί και ίσως βρεθούμε με διαφορετικά συστήματα μάχης, ραντάρ ( λεφτά υπάρχουν ) και τελικά ίσως ακυρωθεί ο διαγωνισμός ( με σκοπό ίσως να πάμε κατευθείαν στην FFG ; για να πάρει τον διαγωνισμό η Αμερική ). Και εις ανώτερα.
  5. Η συζήτηση για το αν κάνει στην Ελλάδα η FFG είναι μεγάλη. Γιατί δεν είναι μόνο αν κάνει το πλοίο το θέμα. Ναι με μερικές αλλαγές βεβαίως και κάνει. Το θέμα είναι αν μπορείς να πάρεις τα ίδια με πολύ λιγότερα χρήματα. Αν θέλουμε 4 mk 41 σε ένα πλοίο να δώσουμε λίγα παραπάνω χρήματα και να πάμε π.χ. στη Sigma AAW extended . με 4 και κάτι δις δεν πάμε σε 4 FFG.
  6. Μακάρι να έχουμε λάθος και αυτή η ιστορία να έχει αίσιο τέλος. Διότι κρέμεται η κυριαρχία μας στο Αιγαίο από αυτήν.

Με εκτίμηση,

montif74

Να ξεχάσουμε τις οροφές του 80 και του 90. 10 σύχρονες φρεγάτες/κορβέτες θα κοστίσουνε πάνω απο δις. Χρήματα που δεν διαθέτουμε!

Η λύση ειναι αντικατάσταση όλων των σκαφών σε αναλογία 1 προς 3.

Kostasq

Πρέπει να ήμουν ο μόνος πριν από 1,5 χρόνια που έκανα σχόλιο εδώ στην Πτήση και έγραφα ότι η οικονομική μας κατάσταση αλλάζει ραγδαία, ότι ενταχθήκαμε στην ποσοτική χαλάρωση της Ε.Ε. (Δεκ 2019), ότι πλέον εγκρίνουν χρηματοδοτήσεις μας, ότι εγγυήθηκαν το αξιόχρεό μας κτλ. Και όλα αυτά ισχύουν ακόμη και με το παραπάνω, η Ε.Ε. ετοιμάζεται να εκδόσει κοινό χρέος για πρώτη φορά στην ιστορία της.

Έλεγα λοιπόν τότε και ισχύει και ΤΩΡΑ ότι η γκρίζα χρηματοοικονομική μας κατάσταση δεν ισχύει πλέον από την στιγμή όχι μόνο τα παραπάνω αλλά και που επιπλέον δανειζόμαστε ότι ποσό θέλουμε και μας έχουν δοθεί και οι δεύτερες μεγαλύτερες πιστώσεις στον κόσμο σε σχέση με το ΑΕΠ μας λόγω covid19 ποσά αναλογικά μεγαλύτερα από το σχέδιο Μάρσαλ.

Φυσικά η Ελλάδα δεν παράγει πολλά πράγματα, περάσαμε και μια ακόμη πτώση του ΑΕΠ μας κτλ. ΑΛΛΑ έχει αποδειχθεί ότι πλέον υπάρχει στήριξη αλλά και αναδιάταξη των οικονομικών.

Σε αυτό το πλαίσιο όπως βρέθηκαν τα χρήματα φέτος για τα εξοπλιστικά που ανακοινώθηκαν, έτσι θα βρεθούν και στο μελλον και όσο υπάρχουν απειλές. Οι απειλές μας κάνουν να αλλάζουμε και τις προτεραιότητές μας οι οποίες συχνά είναι λαικιστικές και καταναλωτικές.

Συνεπώς για στρατιωτικούς εξοπλισμούς χρήματα πάντοτε θα υπάρχουν και θα πρέπει να υπάρχουν με αναδιάταξη προτεραιοτήτων. Αυτό το καθορίζει η περιοχή που ζούμε.

Συνεπώς θα πρέπει μεν να έχουμε συνετή διαχείριση των οικονομικών μας στους εξοπισμούς αλλά και επιθετική στρατηγική εξοπλισμών που να καλύπτουν τις ανάγκες μας.

Διαφωνώ λοιπόν με το άρθρο κάθετα. Ό,τι εξοικονομηθεί να το πω αλλιώς πολύ πιθανό αργότερα να κατασπαταληθεί.

CKfurious

Εξαιρετικά δύσκολο το εγχείρημα της κρατικοποίησης των 2 χρεοκοπημένων και διαλυμένων Ναυπηγείων

Δεν είναι δουλειά του Ναυτικού να Ναυπηγεία 

Το άρθρο πάντως θέτει το πρόβλημα στις σωστές του βάσεις

Μέχρι το 030 πρέπει να αλλαχθεί το 705 του στόλου και με 4 πανάκριβους κούκους +MEKO Upgrade στα 5.5 billion δεν σώζεται η κατάσταση

Οποτε πρέπει να κινηθούμε προς μικρότερα οικονομικότερα πλοία των 3000tn 500mil max όπως οι GOWIND, SIGMA105

Οι eurvkorbetes είναι paper project και εάν ποτε αποδώσει πλοίο θα EίναI πολύ αργά για το Ναυτικό

Σαφώς θέλουμε τουλάχιστον νέα υποβρύχια όχι απαραίτητα 214 αφού η σχεδίαση έχει τα χρονάκια της και τα αποκτούν και οι γείτονες

Οι sv είναι και αυτές παλιά σχεδίαση 

το προβλHιμα einai δυσκολο

αποτελεσμα αδρανειας τουλαχιστον” 20ετων!!

Factor

Νομίζω πως πράγματι είναι out of the box. Δεν ξέρω πόσο εφικτό είναι από νομικής άποψης η στρατικοποίηση των ναυπηγείων, ούτε είμαι σίγουρος πως το ΠΝ έχει τις απαραίτητες δεξιοτητες για να κάνει πράξη μια τέτοια σκέψη.

Τώρα όσο αφορά τον πυρήνα του άρθρου, νομίζω πως θα ήταν λογική μια τέτοια σκέψη αν είχαμε άλλο γείτονα. Δυστυχώς όμως έχουμε τους Τούρκους για γείτονες, λιγουρεύονται δικά μας εδάφη, υπάρχει απειλή πολέμου και δείχνουν μια μανία να γίνουν τοπική υπερδύναμη εις βάρος των γειτόνων τους. Οπότε δεν μας παίρνει να κάνουμε οικονομία στα θέματα εθνικής άμυνας. Η κυβέρνηση πρέπει να καταφέρει να βοηθήσει τη χώρα να γίνει πιο παραγωγική, να ανέβει η οικονομική μας δύναμη η οποία θα δώσει τα κεφάλαια που χρειάζονται για να εξασφαλίσει την ειρήνη και την ασφάλεια όλων μας.

Δεν είναι καλό να έχουμε τόσο μεγάλο χρέος αλλά το βασικό είναι να είναι βιώσιμο. Και καλύτερα να χρωστάμε χρήματα παρά να κλαίμε νεκρούς

CEF

Άρα την ξεχνάμε την Αν. Μεσόγειο; Τί γίνεται με τα Tico και την περίφημη διαπραγμάτευση για την MDCA; Δε μπορεί να αρκεστούμε σε υλικό τύπου Μ1117, Bradley, Kiowa κλπ. Άμα υπάρχει Tico κάνουν οι ΜΕΚΟ και οι EPC για συνοδεία, καθώς και μόνες τους στο Αιγαίο. Άμα δεν υπάρχει, δεν κάνουν για Αν. Μεσόγειο, απέναντι σε σίγουρη αριθμητική υπεροχή, αλλά και υπεροπλία. Άρα περιμένουμε κάτι ουσιώδες από την MDCA, με βάση και τις δηλώσεις.

niknik

Ωραίες οι σκέψεις σας.
Απλά απορώ. Να πούμε στους Τούρκους να περιμένουν 15 χρόνια;
Ή να υοθετήσουμε την θέση του Τσουκαλη που δηλωνε οτι “θα το ρισκαρουμε με τους Τουρκους”;
Εαν υποθεσουμε οτι ξεκιναμε να ανανεωνουμε το στολο σε 15 χρονια, τα λεφτα που θα πρεπει να δωσουμε θα ειναι πολλαπλασια. Διοτι σε 15 χρονια, οσα πλοια και να εχουμε μαζι με τα μεταχειρησμενα που θα αγορασουμε, θα κοντευουν ή θα ξεπερναν τα 40 χρονια και θα πρεπει σε συντομο χρονο να ανανεωθουν ολα. Οτι εχουμε παθει δηλαδη σε αυτη τη φαση,που πρεπει να ανανεωσουμε ολο το στολο.

Εχετε καταλαβει οτι σε αυτη τη προταση που κανατε, σε 15χρονια θα αποσσυρονται οι ΜΕΚΟ; Γιατι θα κοντευουν τα 40 ετη;

Θελετε καινουριο ΠΝ; Πολυ ωραια.
4 Sigma 11515 + 2 Sigma 10514 + 2 M απο Ολλανδια + 2 M απο Βελγιο. Συνο 10 πλοιων, μαζι με τα ναρκαλιευτικα που ακουστηκαν και συννενοηση για τις LCF οταν θα αποσσυρονται απο τους Ολλανδους.

Δευτερη επιλογη;
4 Α140 + 5 Type 23 απο Βρετανια. Αν μπορεσουμε να παρουμε ξεχωριστα τις Μ, συνολο 11 πλοια.
Βασικο, οτι ολα τα πλοια που θα παρουμε, θα πρεπει να ειναι στην αιχμη της τεχνολογιας, ποιοτικα τα καλυτερα και ανωτερα των Τουρκων.
Και παραλληλα, υοθετηση ενος σχεδιου για συγχρονες πυραυλακατους και ξεκινημα ναυπηγησης σε ελληνικο ναυπηγειο.
Ας αποφασισουμε επιτελους να ναυπηγησουμε ενα οιο 700-800 τονων, μια συγχρονη πυραυλακατο που μπορει να ναυπηγηθει εστω στη Συρο.

niknik

Εαν βεβαια ακυρωσουμε παλι τη διαδικασια με δικαιολογια οτι δεν εχουμε το κονδυλι, βλεπω την επομενη φορα που θα ξεκινησουμε διαδικασια για νεα πλοια, θα εχουμε προσφορες μονο απο καμια Τουρκια μερια. Διοτι κανεις αλλος δε θα θελησει να ξαναμπλεξει μαζι μας

gdmast

Πολύ καλή πρόταση, εάν όμως αποδεχθούμε πρώτα ότι χάνουμε οριστικά την Αν. Μεσόγειο και οτιδήποτε άλλο πέρα από τη Ρόδο και την Ικαρία. Και αυτό θα είναι το minimum.

Lefteris_K

Τώρα εάν πω ότι το σκεφτόμουν αυτό τουλάχιστον ένα μήνα τώρα και φοβόμουν να το γράψω δεν θα με πιστέψει κανένας..
και για να είμαι πιο συγκεκριμένος στην εξίσωση έβαζα/βάζω και την αντικατάσταση υλικού και οπλικών συστημάτων του ΕΣ.. και αυτά από το ίδιο πορτοφόλι θα πρέπει να βγουν και εκεί είναι πολύ πιεστικές ανάγκες..

George64

Καλή ιδέα νοουμένου ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα αποδεκτεί κρατικό ναυπηγείο. Δεν ξέρω αν γίνεται.
Αν όμως γίνεται, τότε πρέπει να κινηθεί άμεσα το ναυτικό για να έχει γρήγορα αποτελέσματα. Κομβικής σημασίας είναι η άρτια οργάνωση για να επιτύχει και να μην έχουμε παρατράγουδα του τύπου Super Vita.

stam

H οικονομικη μας κατασταση δεν επιτρεπει και τα 3 σωματα να ειναι το ιδιο ισχυρα,εμφανση και αιχμη του δορατος πρεπει να δοθει στην αεροπορια,αντιπυραυλικα και σε οπλα μεγαλου βεληνεκους που θα τρομαζουν τους απεναντι. Συμφωνω με την ιδεα ενος κρατικου ναυπηγιου οπως στη καλυψη των αναγκων μας για μεγαλα σκαφη με μεταχειρισμενα απο νατοικους συμμαχους,παραδειγματος χαριν τους ολλανδους που εχουν πλοια που ταιριαζουν στις αναγκες μας. Σημερα τις Μ, σε 10 χρονια τα επομενα που θα βγαλουν προς διαθεση.

Vk77

Τα λεφτά δεν είναι αρκετά για λύσεις που προσεγγίζουν το ιδανικό, εμένα 8 type23 + 4 aip 214 + μερικές supervita ακόμη δεν θα με χαλαγε.

Nestoras

Σε όλο αυτό το συλλογισμό να συμφωνήσουμε, αλλά όχι και στον εκσυγχρονισμό “S”. Το νεώτερο πλοίο θα είναι σε 15 χρόνια που αναφέρετε 54 ετών. Αν υπολογίσουμε ότι μιλάτε για 15 χρόνια ΜΕΤΑ τον εκσυγχρονισμό, τότε 8α είναι 56-57 ετών. Σε περίπτωση μη αγοράς φρεγατών, τότε πρέπει να κινηθούμε αποφασιστικά για την αγορά ικανού αριθμού “M” και Type 23 προς αντικατάσταση των “S”. Αυτές σίγουρα έχουν 15 χρόνια ευδόκιμου υπηρεσίας μπροστά τους. Για τα υποβρύχια ας πάρουμε επιτέλους σύγχρονες τορπίλες και μετά μιλάμε για καινούρια! Θα καταφέρουμε να τις έχουν πρώτοι οι Τούρκοι ενώ εμείς έχουμε το υποβρύχιο σε υπηρεσία 15 σχεδόν χρόνια πια!

random_online

αυτή η πρόταση πιθανώς να έλυνε το θέμα του ενός από τα ναυπηγεία. στα θετικά μιας τέτοιας πρότασης θα έβαζα επίσης ότι
α) ετοιμάζει σε κάποιο βαθμό τις ναυπηγικές υποδομές και
β) με την έμφαση στο πρόγραμμα της ευρωκορβέττας προσφέρει τεχνογνωσία
. με τα α) και τα β) μαζί με το χρονικό περιθώριο που θα κερδίσουμε από αυτό το πρόγραμμα , θα ήθελα να αλλάξω το τελευταίο βήμα περί μελλοντικής αγοράς και να προτείνω να προχωρήσουμε επιτέλους και στην υλοποίηση της ALS. θα έχουμε πλέον, λειτουργικό ναυπηγείο, πολύτιμο χρόνο ανάπτυξης της ιδέας και υλοποίησης της και εύχομαι και θέληση. κάποια στιγμή πρέπει επιτέλους να αναπτυχθεί και το ελληνικό R&D.

όμως

με αυτή τη λύση δεν αυξάνεται άμεσα η επιχειρησιακή ικανότητα του ΠΝ σημαντικά. από ότι φαίνεται στην φρεγατιάδα προτιμώνται σχετικά ώριμες λύσεις, έναντι φαινομενικά ανώτερων αλλά πολύ πρώιμων σχεδιάσεων όπως η Α 300 και G&C. Επιπλέον δεν θα έχουμε καμία εγγύηση ότι θα υπάρχουν χρήματα για τέτοιο πρόγραμμα εντός δεκαετίας, αυτά τα 5 δις μπορεί να είναι το μόνο που θα δει το ΠΝ για τον επόμενο σχεδόν μισό αιώνα όσον αφορά κύριες μονάδες στόλου.
επιπλέον αν και θα έχουμε κερδίσει ουσιαστικά χρόνο, θα δόσουμε χρόνο και στους απέναντι να διεκδικήσουν περισσότερα, αφού οι εκσυγχρονισμένες μονάδες ΜΕΚΟ και S με προοπτική καινούργιων πλοίων στο μέλλον, θα τους πτοήσουν πολύ λιγότερο από μια πχ sigma 11515 beast mode .
επομένως αν και θα υποστήριζα σε ένα ιδανικό σενάριο μια τέτοια λύση, οι συνεχείς προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε, η κακή κατάσταση που προκαλέσαμε εμείς οι ίδιοι στις ΕΔ μας, και τέλος οι κακές εμπειρίες που είχαμε όσον αφορά μακρόπνοο προγραμματισμό θα σταθούν σοβαρά εμπόδια σε αυτήν την προοπτική και θεωρώ πως για την ώρα δεν αξίζει.

Epidauriotis

Συμφωνώ απόλυτα να υπάρχει ένα Εθνικό Στρατιωτικό Ναυπηγείο-Αεροναυπηγείο-Μηχανουργείο γιατί όχι μονο θα γίνονται κατασκευές και συντηρήσεις των συστημάτων των ΕΔ αλλά επίσης οι ΕΔ της Ελλάδας θα ξεκινήσουν να κάνουν και δική τους “Έρευνα και Ανάπτυξη” όπως κάνουν όλες οι σοβαρές ΕΔ παγκοσμίως.

Johnny

Κάθε πρόταση καλοδεχούμενη αλλά συγνώμη σίγμα δεν μπορούν να μας φάνε άλλους πόρους.
Αν δεν έχουμε λεφτά μία είναι η λύση πλοία επιπέδου gowind sigma 10514
Θά είναι πολύ ανώτερα των sigma του 80.
Περνούμε καί 2 u214.
Καί ΤΠΚ για αντικατάσταση combattant
Έχουν εξαιρετικές προτάσεις damen ficanteri για πλοία 60-70 μέτρων με οργανικό uav torpedo tubes sonar μιλάμε για μικρές κορβέτες ΤΠΚ χωρίς πυραύλους εδάφους αέρος δεν έχουν κανένα ρόλο νά κατασκευαστούν δεν έχουν λόγο ύπαρξης έστω 4-8 essm θά μπουν.

My_name_is_Nobody

Ναι, αν σκοπός μας είναι να μείνουμε κλεισμένοι στο Αιγαίο!

A7-PHANTOM-RAFALE

Το σίγουρο είναι ότι χρειάζονται όλα!
Αναλυτικά θα έλεγα
-Ναι στα + 2 υποβρύχια αν μπορούμε ακόμη περισσότερα
-Ναι σε κορβέτες όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό για Αιγαίο και Μεσόγειο!
-Φρεγατες 4 ΜΕΚΟ και 2-4 μεγάλες για Μεσόγειο
-Όχι σε ΤΠΚ με τόσα ηλεκτρονικά μέσα πλέον το δόγμα κρύβομαι δεν υπάρχει! Φτάνουν αυτές που έχουμε! Οι παλιές θα πρέπει να αντικατασταθούν από κορβέτες ή από πυραυλικές εγκαταστάσεις στα νησιά!

George64

Και κάτι άλλο. Ότι λεφτά δοθούν γι αυτό το σκοπό, επειδή θα είναι νέα επένδυση και θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, θα επιστρέψουν όλα πίσω στο κράτος με διάφορες μορφές. Έτσι το δημοσιονομικό κόστος στην πραγματικότητα θα είναι μηδενικό!
Ενώ αν κατασκευαστούν-αγοραστούν στο εξωτερικό, ότι λεφτά πληρωθούν θα φύγουν δια παντός από την χώρα.
Γι αυτό ότι λεφτά επενδύονται στη χώρα, είτε για έρευνα στην αμυντική τεχνολογία είτε για κατασκευή αμυντικού υλικού θα φέρουν πολλαπλάσιο όφελος τόσο στον κρατικό προϋπολογισμό όσο και στη γενικότερη οικονομία της χώρας.

kosmo76

Νομίζω πως θα παμε συντομα σε +2 u214 ούτως ή άλλως. Και τελικά μέσα στη δεκαετία ’30 πιστεύω πως θα καταλήξουμε με 8 u214, όπως κάποτε ήμασταν με 8 u209 – νομίζω πως αυτή είναι η ρεαλιστική οροφή μας απο αξιομαχα υποβρύχια.

Ελπίζω με σύγχρονες τορπίλες.

Ναι σε αλλα 5 super vita για ομοιογένεια, και οσο το δυνατο αναβάθμιση του συνόλου σε πιο σύγχρονα στανταρντς οπου χρειάζεται.

Ναι σε 4 σύγχρονες φρεγάτες όπως προβλέπεται ήδη.

Ναι σε ενδιάμεση λυση με μεταχειρισμένα ή/και νεες κορβέτες.

Και μακάρι ένα απο τα δύο ναυπηγεία να εξυγιανθει ωστε να αναλάβει τη ναυπηγηση μικρων σκαφων, αναβαθμισεις και επισκευές υφιστάμενων. Το ερώτημα δεν ειναι τοσο αν θα τα καταφερουν τεχνικά, όσο το εαν θα χρηματοδοτηθεί ικανοποιητικά για τα παραπάνω και αν απαξιωθεί λογω πανάκριβων εγχωριων εργασιών, ελλιπων κονδυλίων, εγκαταλειψη…

Τέλος, έχετε προυπολογισει το κοστος για 4 ευρωκορβετες για το ’27, στα κονδυλια που προυπολογιζονται σημερα 5 – 5.5δις. Να μην ελπιζουμε πως μεχρι το 27 θα εχουμε εξασφαλίσει νέα κονδύλια? Έχω την εντύπωση πως και το κλίμα είναι λιγο πολυ (συχνα υπερμετρα) αισιοδοξο για τη χωρα, ενω με τον εκσυγχρονισμό του κρατους πιθανά να προκυψουν οικονομίες κλιμακας. Ειδομεν.

stepa

Γεγονος ειναι οτι το προβλημα του ΠΝ δεν περιοριζεται στα κυρια σκαφη επιφανειας μονο.
Οσες φορες εχω σχολιασει παντα αναφερομαι στις ιδιαιτερες συνθηκες του Αρχιπελαγους μια και αυτο αποτελει Ζωτικης σημασιας θαλασσα για την συνεχεια της υπαρξης του πολυπαθου Εθνους μας.Δεν νομιζω λοιπον οτι το προβλημα θα λυθει επενδυοντας οτι εχουμε και δεν εχουμε σε 4 σκαφη υψηλων μεν δυνατοτητων, αλλα και υψηλου κοστους ,και αφηνοντας στο ελεος του Θεου, ναυτικα συστηματα που λογω της φυσης και των ιδιαιτεροτητων του χωρου πιθανον να ειναι εξισου αν οχι περισσοτερο σημαντικα στην προσπαθεια αποτροπης και διατηρησης του στατους.
Αυτο δεν σημαινει οτι ειμαι αντιθετος στην ενισχυση του στολου.Το αντιθετο.Επι παραδειγματι ποσο θα κοστιζε μια συμφωνια αγορας 4-5 type 23, αναβαθμισμενων ηδη και σχεδον αμμεσα παραδοτεων στο ΠΝ, με μια παραλληλη συμφωνια εκσ/ου των ΜΕΚΟ….ποσο θα κοστιζε η διατηρηση μεχρι το τελος της δεκαετιας 4-5 type S ,ενισχυοντας τα σκαφη αυτα με ενα RAM εστω, και ενα Strales.Συστηματα που θα μπορουσαν να μεταγγιστουν αργοτερα σε καποια νεα προμηθεια κατα τα Βρεττανικα προτυπα. Βαλτε οπου type 23 , classM οσοι εχετε αλλεργια με τους Βρεττανους και τους CAMM με την προυποθεση αντικαταστασης των Aspide ,εαν ειναι εφικτο με καποιο συγχρονο βλημα Α/Α….
Διατηρηση οροφης λοιπον, ταχυτατη ολοκληρωση και κυριως εξοικονομηση πορων ικανων και για την ενισχυση των υπεργηρων στολων κατα μεγαλο ποσοστο Υ/Π και ΤΠΚ…για να μην αναφερθω και στις υπολοιπες αναγκες
Και με την Αν Μεσογειο τι γινεται? Θα αναρωτηθουν καποιοι δικαιως.Εκει εχουμε μια διαφορετικη κατασταση.Κανεις δεν μπορει χωρις την συμφωνια των εμπλεκομενων μερων να ασκηση πολιτικη κυριαρχιας και εκμεταλλευσης.Και αν το επιχειρησει καποιος εχουμε τα μεσα ηδη για να προβαλλουμε αρνηση περιοχης, τουλαχιστον μεχρι να βαλουμε τις προτεραιοτητες σε μια σειρα και να προχωρησουμε στο επομενο βημα με την ελπιδα βελτιωσης των δημοσιοοικονομικων μας θεματων

MKt

Μιά χαρά έτσι! Αλλά +2 νέες ολλανδικές φρεγάτες το συντομότερο. Το πρόγραμμα μοιάζει οικονομικά στα μέτρα μας μια και οι προς έξω υποχρεώσεις συρρικνώνονται και αναπτύσσονται σε περισσότερα χρόνια. Επίσης έχει μεγαλύτερες επιπτώσεις στην ανάπτυξη της οικονομίας και μπορεί να δημιουργήσει βάσεις για το ναυτικό των επόμενων δεκαετιών.

ultorius

Συγνωμη αλλα οι τπκ για μεσογειο και κυπρο δεν κανουν. Και τα βασιζουμε ολα στο πως θα παει το προγραμμα της Pesco. Αυτο που ειπε ο Κονιδαρης σε συνεντευξη του μου φαινεται πολυ πιο λογικο. Σε οποιον κερδισει τωρα το συμβολαιο του ζηταμε να βοηθησει σαν ορο και με την κατασκευη και σχεδιαση του πρωτου ALS. Και απο εκει και περα συνεχιζουμε μονοι μας. Οι Ινδοι εχουν απο το 80 που παιρνουν και καλα τεχνογνωσια για υποβρυχια και τεχνογνωσια δεν εχουν.

Gkalk

Δυστυχως πανω στο καλυτερο ονειρο ηρθε η Πτηση Τριτη βραδυ να μας ξυπνησει ολους…Εκει που μιλουσαμε για sigma με apar2, captas 4, τεσσερις MK 4 ερχεται ο κυριος αρθρογραφος και μας λεει οτι δεν εχουμε ουτε βρακι να αλλαξουμε, αλλα ορθως εκανε…Ισως οτι πιο λογικο εχει ακουστει τους τελευταιους μηνες. Αλλα θα διαφωνισω στο οτι θα μειωθει ο στολος οπως και να εχει και στις ευροκορβετες και αναλυω:

Αρχικα πρεπει να κλεισουμε χτες κιολλας τις 2 ολλανδικες M,με ενα πιθανο πακετο απο την ολλανδια:
● 2 M
● 4 Sigma 10514
● μεταχειρισμενα ναρκαλιευτικα

Επομενο βημα ο εκσυγχρονισμος των Meko απο τις ΗΠΑ και την LM με στοχο την αγορα μεταχειρισμενων φρεγατων τυπου aznac απο την Αυστραλια ωστε να εχουν κοινα συστηματα αλλα και προμηθεια μεσω της mdca πλοιων γενικης υποστηριξης απο το USN που αποσυρει.

Αγορα μεταχειρισμενων υποβρυχιων type 209 απο την Νοτια Κορεα

Αγορα 6 κορβετων Baynunah οπως αυτα των ΗΑΕ με αμερικανικο οπλισμο

Ετσι το 2030 θα εχουμε ενα ΠΝ με πλοια γενικης υποσηριξης

8 ΜΕKO ηλικιας απο 27-40 ετη
2 M ηλικιας 35-40 ετη
4 Sigma 10514
6 κορβετες Baynunah
8 Super vita
5 type 214 (4+1*)
4 type 209 ηλικιας 30-35 ετων

Με συνολικο κοστος κατω των 6δις εχεις λοιπον ενα αξιομαχο ΠΝ

zafiris

Όντως εντυπωσιακή πρόταση.

massey-ferguson-65

Η διαφορά είναι ότι από αυτήν την πρωταση δεν προκύπτει πουθενά η αεραμοινα περιοχής ,η οποίο είναι υπερ-πολητιμη για τα νέα δεδομένα επιχειρήσεων!!!
Εγώ υποστηριζω μια αλλη θεωρία…ΟΤΙ ΜΕΤΑ ΤΟ 2025 ΘΑ ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΑΛΛΑ 1,6 ΔΙΣ ΓΙΑ 7 ακόμα super vita (με κάποιες μικρευ βελτιώσεις με ένα λίγο ανωτέρω ραντάρ και με την ενσωμάτωση stratles 75mm για πυροβόλο)
Την ναυπήγηση ακόμα 6 υποβριχιων δυνητικου κόστους 3,5 δις…..
Την Αγωρα 2 μεταχειρισμένων πετρελεωφορων-υποστιριξης πλοίων από τα ΑΠΟΣΕΙΡΟΜΕΝΑ πλοία της Ευρώπης με πολύ φθηνό κόστος…..
Αααα…ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΩΡΑ ΑΚΟΜΑ 50 ΤΩΡΠΙΛΩΝ 150 ΕΚΑΤ…..
ΣΎΝΟΛΟ 5,3 ΔΙΣ!!!!!!!!
ΓΙΑ ΤΟ 2027-2036

kyrNG

Εξαιρετική προσέγγιση, χωρίς ταμπού και ορθολογικά κοστολογημένη. Πρέπει και εμείς, κάποια στιγμή να προσγειωθούμε στην πραγματικότητα των μικρότερων αριθμών. Όταν το πάλαι ποτέ πανίσχυρο Ολλανδικό ναυτικό αποτελείται από τέσσερις εξαιρετικές βέβαια LCF και δυο κλάσεις Karel Doorman (που μακάρι να τις αποκτήσουμε), κατάλαβαίνουμε όλοι που κινούμαστε. Ούτε είναι ανάγκη να έχουμε μια ντουζίνα υποβρύχια. Εδώ μεγάλα ναυτικά έχουν περιορισμένο αριθμό ήδη.

Ποιότητα, ορθολογισμός και προσγείωση στην πραγματικότητα. Και με έναν καλό προγραμματισμό για το μέλλον

Εύγε και πάλι για την προσέγγισή σας!!!

Kostas_pe

Φυσικά δεν έχω τις γνώσεις να σας απαντήσω πάντως θέτετε σωστά ερωτήματα με δύσκολη απάντηση αλλά και οι κύριες μονάδες μας είναι ήδη υπερ γερασμένες, πως θα ανταποκριθούν απέναντι στο ΤΝ που εκσυγχρονίζεται? Νομίζω δεν βγαίνει 15τια χωρίς καινούργιες φρεγάτες αλλά και πάλι δεν είμαι ειδικός δεν έχω απάντηση σε κάτι τόσο πολύπλοκο αλλά νομίζω ότι αυτό που προτείνεται είναι αδύνατο να συμβεί.

ZELDA

Θα προσπαθησω να κανω την Πυθια και να βρω τι “κρυβεται πισω απο το αρθρο:

Σεναριο 1ο)Οι αμερικανοι καταλαβαν πως αν παρουν την δουλεια(βασικη προταση για γελια,ενδιαμεση για κλωτσιες η απλως δεν υπαρχει)θα πεσουν γιαουρτια οποτε πασαραν την ιδεα στην κυβερνηση για ουσιαστικη ακυρωση του “διαγωνισμου” με την υποσχεση να μας σωσουν απο τον εξ ανατολων μπαμπουλα σε περιπτωση κρισης.Για καινουργια πλοια εδω ειμαστε να τα ξαναπουμε μετα το 2030(FFG).

Σεναριο 2ο)Το ταμειο ειναι μειον ασχετα με αυτα που λεει το αρθρο για 5 δις.Λιγο η πανδημια,λιγο ο πεσμενος τουρισμος,λιγο το οτι οι γερμανοι εχουν τον οικονομικο ελεγχο της χωρας και δεν θελουν με τιποτα να σηκωσουμε κεφαλι γεωστρατηγικα απενατι στα κολληταρια τους και εδεσε το γλυκο.Αν το συνδιασουμε και με την ανυπαρκτη γερμανικη προταση η εικονα συμπληρωνεται μια χαρα(στο μυαλο μου…).

Σεναριο 3ο)Μιλησα προσφατα με τα “πνευματα του βουνου” και μου μετεφεραν την απιστευτη πληροφορια πως η κυβερνηση μετα την “φανταστικη” ιδεα για σπασιμο της συμβασης(αλλος τα καινουργια πλοια και ΜΕΚΟ,αλλος ενδιαμεση λυση)ετοιμαζει προταση κωλοφωτια για τριπλη σαλαμοποιηση της συμβασης(αλλος τα καινουργια πλοια,αλλος τις ΜΕΚΟ,αλλος την ενδιαμεση λυση)με χρονικη αποσταση αναμεσα στην καθε συμβαση.Πρωτα περνουμε κανα μεταχειρισμενο απο την Ολλανδια,μετα απο καποια χρονια κανουμε ενα εκσυγχρονισμο σε ΜΕΚΟ και S,και καποια στιγμη στο μακρινο μελλον κοιταμε και για τιποτα καινουργιο.

Σεναριο 4ο)Η κυβερνηση στην προσπαθεια της να κανει “διαγωνισμο” τα εκανε κουλουβαχατα απο καθε αποψη.Τα ναυπηγεια δεν σωζονται με τιποτα,ο πρωθυπουργος “αγαπαει” την Γερμανια,η ΝΔ παροδοσιακα ανηκει εις την δυσην(ΗΠΑ),οι γαλλοι ειναι(οι μονοι)φιλοι μας,οι ολλανδοι εχουν την καλυτερη προταση,οι γερμανοι εχουν το ταμειο,οι αμερικανοι εχουν το γεωπολιτικο οικοπεδο,η Ελλαδα γεωπολιτικα και οικονομικα ειναι…..η Ελλαδα,οποτε αστο καλυτερα να το αναλαβει ο επομενος το project.Μεχρι τοτε ψυχραιμια,αυτοσυγκρατηση,6Ν.Μ,διερευνητικες επαφες,λιγο Χαγη και ο θεος βοηθος.

Ολα τα παραπανω ειναι προσωπικες μου αποψεις-εκτιμησεις.Σε καμια περιπτωση δεν θεωρω οτι το αρθρο μας κανει ψυχολογικο μασαζ και ο κ.Κτενας ειναι “λαγος”.Το αντιθετο,ειναι ο αγαπημενος μου αρθρογραφος.Απλα πολλα εχουν δει τα ματια μας,Ελλαδα λεγεται η χωρα που ζουμε οποτε ας κρατησουμε μια πισινη,δεν χανουμε τιποτα.

Υ.Γ. 1 Τα τεσσερα 214 εκανα,αν δεν κανω λαθος,2,2 δις ευρω.Τωρα τα δυο βγαινουν 1,5 δις???Πως γκενεν αυτο…????

Υ.Γ. 2 5 SUPER VITA 1,2 δις ευρω?????Σε ελληνικο ναυπηγειο???Με ελληνες εργαζομενους???Με ελληνικη κυβερνηση???

Υ.Γ.3 Ωραια ιδεα να παρει τα ναυπηγεια το Π.Ν.Αν παει να κανει καμια πορεια το ΠΑΜΕ μαζι με τους συνδικαλιστες να βαλουμε τα ΟΥΚ και οχι τα ΜΑΤ να τους πλακωσουν στο ξυλο.Να δουμε,θα ξανα κουνηθεις κανενας……

Υ.Γ.4 Καποιοι φιλοι εδω μεσα ελεγαν για πλακα πως θα εχουμε τις ΜΕΚΟ και τις S μεχρι να βγαλει ο ηλιος κερατα.Απ’οτι φαινεται εγω δεν καταλαβα καλα.Σοβαρα μιλουσαν…..

Tanner

Θα ήθελα να ρωτησω κατι απλο και οποιος μπορεί ας απαντησει.
Παμε να παρουμε πλοια για το Αιγαιο και μονο, ή πλοια που να μπορουν να σταθουν και στην ανατολική μεσόγειο?

christos_choris_a

Δεν καταλαβαίνω γιατί την ανάθεση για 5 επιπλέον Super Vita δεν τη συνδέετε με την παραχώρηση από τη Βρετανία 4 Type-23, την αναβάθμιση τωνType-23 και φυσικά την αναβάθμιση των Meko με Βρετανικά οπλικά συστήματα. Γίνεται να αγοράσουμε 5 Super Vita και να μας παραχωρηθούν 2 “M” από τους Ολλανδούς ; Και τί να τις κάνουμε μονάχα 2 όταν οι Βρετανοί έχουν μπόλικα μεταχειρισμένα πλοία να μας παραχωρήσουν ; Τώρα κάθε σκέψη για αναβάθμιση των Kortenaer πρέπει να είναι απαγορευτική. Πρίν λίγες ώρες εκτενές άρθρο του κυρίου Κτενά επισήμαινε την ανάγκη μεγάλων εκτοπισμάτων στα μελλοντικά πλοία. Πώς τώρα διαβάζουμε για Ευρωκορβέτες των 3.000 τόνων ; Πρίν μάλιστα μπορέσει να ναυπηγηθεί η πρώτη PESCO θα αποσύρονται οι 4 Αυστραλιανές Meko σε καλή τιμή. Κάποια στιγμή μετά το 2025, αν μετατεθεί η απόκτηση νέων φρεγατών και πάμε σε μεταχειρισμένες λύσεις και αναβαθμίσεις, πιθανότατα να αποδεσμεύονται και τα πολυπόθητα Arleih Burke. Τώρα με ποιό διπλωματικό κριτήριο θα παραγγείλουμε άλλα 2 Type-214 και όχι 2 Scorpène που θα έβαζαν και δύσκολα στους απέναντι με τις τορπίλες F21 και την άγνωστη τεχνολογία ; Άν ήταν έτσι και αναθέσουμε πρόγραμμα 1,5 δισ. στους Γερμανούς για ποιό λόγο έφυγε η πρόταση της Navantia ?

S244
  • Πάμε σε 6 Sa ‘ar 6 όπως είναι να τελειώνουμε. Και δύο νέα υποβρύχια και καμιά μεταχειρισμένη φρεγάτα και ναρκαλιευτικά και κάνα δυο κανονιοφόρους. Τώρα για αερόστρωμνα δεν ξέρω αν μπορούμε να βρούμε κανένα μεταχειρισμένο, δυτικό όμως αυτή τη φορά, και αν όντως χρειάζονται και μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Για όλα αυτά μας φτάνουν 5.5 δις;
Strike-Eagle-13

Πάρα πολύ ενδιαφέρον άρθρο και νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε με το πνεύμα του, δηλαδή αξιοποίηση των διαθέσιμων κονδυλίων κατά το μέγιστο δυνατό βαθμό. Βλέπω ότι υπάρχουν και διάφορες ενδιαφέρουσες ιδέες από τους αναγνώστες για το πως θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν καλύτερα τα κονδύλια αυτά, παράλληλα με την πολύ ενδιαφέρουσα ιδέα του άρθρου.
Σε ότι αφορά το άρθρο, σε αυτό που θα μου επιτραπεί να διαφωνήσω είναι το ΠΝ να αγοράσει ένα ναυπηγείο, το οποίο να ασχολείται μόνο με τα προγράμματα του ΠΝ. Θα πρέπει να βρεθεί επενδυτής που να αξιοποιήσει κάποιο από τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας ή του Σκαραμαγκά και για εμπορικά πλοία στον τομέα της Επισκευής Πλοίων, έτσι ώστε να καταστεί βιώσιμο το ναυπηγείο (παράλληλα με τα προγράμματα του ΠΝ).

billy

Αυτό που χρειαζόμαστε αυτή τη στιγμή είναι ισχυρά πλοία για αποτροπή κάθε κακής σκέψης απο τον αντίπαλο στην Ανατολική Μεσόγειο.
Εκεί είναι το πρόβλημά μας.
Αρα θεωρώ οτι ο τωρινός σχεδιασμός είναι σωστός.
Επίσης υπάρχει ήδη και ο επόμενος μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός για την Ευροκορβέτα.
Στο Αιγαίο δεν αντιμετωπίζουμε ιδιαίτερο πρόβλημα και θεωρώ μέγα λάθος αυτή τη στιγμή να κατευθυνθούν κεφάλαια για πυραυλακάτους ακόμα και αν πέσουν οι οροφές τους.
Για το ίδιο αποτέλεσμα υπάρχουν πιο φθηνές λύσεις , ακόμα και αυτή της αγοράς πυρομαχικών μεγάλου βελήνεκούς του πυροβολικού για άρνηση περιοχής. Αυτό το πρόγραμμα ήδη προχωράει ανεξάρτητα απο τις φρεγάτες.
Θεωρώ οτι η αναβάθμιση των Kortenaer δεν στέκει. Για να είναι αξιόπλοα τα πλοία για 15 χρόνια ακόμη θέλουν αλλαγή όλα απο την αρχή και όχι κάποια ηλεκτρονικά και αυτό δεν θα κοστίσει το ποσό που αναφέρετε.
Θα συμφωνήσω οτι πρόβλημα είναι τα υποβρύχια και εκεί πρέπει να κατευθύνει το ναυτικό την προσοχή του αμέσως μετά.
Επίσης καλή η ιδέα για την αγορά του ναυπηγείου. Γίνεται ? Και γιατί δεν έχει αναφερθεί επίσημα σαν επιλογή ποτέ ?

Peiratis

Είναι απλά γελοίο να θέλει κανείς να κυκλοφορεί με πουκάμισο Gucci όταν το παντελόνι του και τα παπούτσια του είναι παλιά και τρύπια…

Έτσι λοιπόν θεωρώ πως η συζήτηση για το ποιά είναι η καλύτερη φρεγάτα είναι εντελώς λανθασμένη.

Για τις κύριες μονάδες του στόλου οφείλουμε να κινηθούμε σε αξιόμαχες λύσεις χαμηλού κόστους οι οποίες θα πλαισιωθούν από μεταχειρισμένα πλοία.
Σε αυτή την εξίσωση βλέπω μόνο τις Arrowhead και Sigma και σε λιγότερο φορτωμένες εκδοχές τους.

Με τα χρήματα που θα εξοικονομήσουμε μπορούμε να πάρουμε 2 υποβρύχια και να κλείσουμε άλλες τρύπες.

Dimitris_jp

Καταρχας (ή καταρχην δεν ειμαι σιγουρος) οι αριθμοι στο ναυτικο εχουν ηδη μειωθει απλα δεν το λεμε για να μην μας παρει απο κατω.  :wpds_grin: 

Επισης οποιαδήποτε αναβαθμιση των S δεν νομιζω οτι εχει να προσφερει τιποτε καθως ερωτηματικο αποτελει και το αν πρεπει να αναβαθμιστουν σε μεγαλο βαθμο οι ΜΕΚΟ. Πλοια μικρα ηδη φορτωμενα τερμα και λιγα σε αριθμο. Υπενθυμιζω οτι καλη αναβαθμιση σημαινει και πολυ καιρο εκτος.

Κατι πολυ σημαντικο κατα την γνωμη μου που πρεπει να λαβουμε υποψιν μας ειναι οτι τα ναυτικα που ηταν δεξαμενες μεταχειρισμενων ειναι ποια η σκιά του εαυτου τους.
Πλοια που την δεκαετια του 80-90 ηταν διαθεσιμα κατα δεκαδες και αρκετα νεοτερα σε ηλικια, σημερα απλα δεν υπααρχουν και ουτε βλεπω φυσικα να υπαρχουν στο μελλον.
Αν δουμε τωρα την ιστορια, το ΠΝ αγοραζε μεσο ορο 2-4 πλοια την 10ετια και συμπληρωνε με μεταχειρισμενα. Τα 90ς στην Ολλανδια περισευαν 8 S ενω τωρα μολις 2.

Με αυτα τα δεδομενα και λαμβανοντας υποψιν οτι η κυβερνηση επιθυμει τα ναυπηγεια να συνεχισουν να υπαρχουν και να τα πληρωσουμε αλλη μια φορα απο τους φορους μας, πρεπει να εχουμε μια αλλη προσεγγιση για το τι πλοια θα φτιαξουμε.

Κατα την ταπεινη μου αποψη λοιπον πρεπει να παμε για πολλα και φθηνα πλοια. Το βασικο χαρακτηριστικο των μελλοντικων ναυπηγήσεων μας πρεπει να ειναι το χαμηλο κοστος αλλα οχι το πολυ μικρο μεγεθος ωστε να μπορουν να αναβαθμιστουν με περισσότερα οπλα και αισθητηρες αργοτερα. Δεν μπορουμε να κοιταμε πλοια οχι του Δις αλλα ουτε καν πανω απο 500-550εκ. Φυσικα πρεπει να ειναι αρκετα σε αριθμο. Νομιζω 8 των 500-550εκ. θα ηταν ιδανικο.

Τωρα το δυσκολο αλλα και το “μεγαλο κολπο” θα ειναι αυτα τα πλοια να ειναι αρκετα καλυτερα απο τα αντιστοιχα τουρκικα.Τα τουρκικα ντε με το σμαρτ S, 16 vls, atmaca ,hisar ή essm 1/2(?) και φυσικα ciw και συστημα μαχης Μογγολικης σχεδιασης. Αναρωτιεμαι λοιπον:

Ειναι οι atmaca καλύτεροι απο τους υπαρχοντες harpoon που εχουμε μετα απο αναβαθμιση?

Ειναι το μελλοντικο τουρκικο ciw καλυτερο απο τα phalanx που ηδη εχουμε αν τα αναβαθμισουμε οσο παει?

Ειναι το τουρκικο συστημα μαχης καλυτερο απο το Tacticos που μπορουν να εχουν και οι μελλοντικες μας φρεγατες?

Φθηνα, γενικης χρησης, 120-130 μετρων, με συγχρονους αισθητηρες και μεταγγιση οτι γινεται απο τις S μετα απο αναβαθμιση. Σε αυτο το πλαισιο μπορουμε να εκσυγχρονισουμε harpoon, phalanx, αγορα essm 2 και για τις ΜΕΚΟ.

Απο τις 8 αυτες καινουριες μοναδες 2-3 θα δωθουν στον κατασκευαστη/ναυπηγειο του εξωτερικου ωστε να συμπιεστει το κοστος προς τα κατω και να δωσει και χρονο στα δικα μας να συμαζευτουν καθως ακουω οτι ειναι σε αθλια κατασταση.
Οι 5-6 ναυπηγησεις που θα γινουν εδω θα ειναι ενα σημαντικο εργο που θα κανει τα διαλυμενα ναυπηγεια μας πιο θελκτικα για τους αφαντους μεχρι τωρα επενδυτες.

Αλλα μπορει να λεω και βλακειες  :wpds_grin:    :wpds_grin:   :wpds_wink: 

MPAMPIS

Καθόλου out of the box (με εξαίρεση την κρατικοποίηση των ναυπηγείων).
Με κυριαρχία σε αέρα και κάτω απο το νερό οι Τούρκοι δεν κουνιούνται.Άμεση παραγγελία υποβρυχίων!
Στο Αιγαίο με εναέρια υπέροχη και ισχυρό πυροβολικό στα νησιά οι πυραυλακατοι κάνουν μια χαρα δουλειά.
Μόνον ομως με αντικατάσταση του κορμού των S μπορει να εφαρμοσθεί πρεπει λοιπόν να προχωρήσουμε άμεσα τις Μ.
……και κατι τελευταίο ποσο άραγε κοστίζει μια ΑΗ140 με ηλεκτρονικά της leonardo και με camm er?

Stelios

Πολύ καλή η εναλακτική λύση του αρθρου!!
Και αν δεν το προσέξατε είναι κσμπανάκι κυνδίνου……
Θα μπορούσε να εφαρμοστεί αλλά θα επρεπε να είμαστε σε εγρήγορση για νέες αποσύρσεις γιατί σε 15 ή 20 χρόνια αν δεν αποκτήσεις ικανότητες λαγωνικού Χιλής για να αναπληρώνεις το στόλο με άλλα μεταχειρισμένα πλοία (adeleide) θα βαρέσουμε διάλυση λόγο αρχαιότητος

SteliosBL

Ίσως το καλύτερο άρθρο της περιόδου της “φρεγατιάδας”. Θέτει στη ουσία τη μεγάλη εικόνα, η οποία δεν είναι άλλη από τη στρατηγική της χώρας. Μπορεί ο τρόπος που επιλέγει ο αρθρογράφος να μην είναι ο καλύτερος, δεν το γνωρίζω αυτό.Είναι όμως απείρως σημαντικότερη συζήτηση από τα κελιά, τα ραντάρ, τους πυραύλους κ.λ.π.Σαφέστατα το Π.Ν. χρειάζεται μέσα για να εκπληρώσει την αποστολή του.Το μεγάλο ερώτημα είναι, αγοράζουμε τα καλύτερα έτοιμα και σε μάλλον μικρούς αριθμούς ή προσπαθούμε να έχουμε ικανοποιητικά μέσα, σε “εύρωστους” αριθμούς, με τη μέγιστη εμπλοκή των εγχώριων οργανισμών/επιχειρήσεων?Ή πιο απλά, θα αποφασίσουμε να παίξουμε το long game?Συνήθως η απάντηση είναι όχι, με τη δικαιολογία, που έχει όμως βάση, ότι οι ανάγκες είναι άμεσες.Το πρόβλημα είναι ότι πάντα οι ανάγκες ήταν, είναι και θα είναι άμεσες, τουλάχιστον σίγουρα όσο δεν προγραμματίζεις το μέλλον.Οι προεκτάσεις δε του όλου θέματος είναι πραγματικά δαιδαλώδεις.Ένα παράδειγμα: αγοράζουμε π.χ. τις 4 καλύτερες φρεγάτες που μπορούμε.Και μετά τι?Αυτές θα βγαίνουν συνεχώς στο Αιγαίο για περιπολία?Ή θα τις στέλνουμε ν.α. Μεσόγειο για προστασία ΑΟΖ?Πλοία σε ανοικτή θάλασσα χωρίς αεροπορική υποστήριξη?Γιατί αεροπορική υποστήριξη στόλου, σε ανοικτή θάλασσα, δεν είναι μερικά F16V ίσως και RAFALE.Χρειάζονται αεροσκάφη Ν.Σ., ΑΣΕΠΕ, ενδεχομένως UAV κ.λ.π..Όλα αυτά υπάρχουν?Και σε τι αριθμούς/διαθεσιμότητες?Μήπως αντί για 4 φρεγάτες, αγοράζονταν 8 κορβέτες των 1600t (ενδιάμεση πρόταση που έπεσε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων), με εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ και κάποιων S, ίσως και αγορά μεταχειρισμένων?Με τα υπόλοιπα χρήματα να καλύψουν άλλες ανάγκες/σχεδιασμούς?Γενικά οι πιθανοί συνδυασμοί είναι δεκάδες και οι δικές μου γνώσεις μη επαρκείς.Δεν χρειαζόμαστε απλά νέο Π.Ν., Π.Α. και Σ.Ξ., μετά από τόσα χρόνια απραξίας.Στρατηγική χρειαζόμαστε, ως κράτος συνολικά.Την έλλειψη της εκμεταλλεύονται οι τουρκικές (και όχι μόνο) κυβερνήσεις, σίγουρα πολύ περισσότερο από την παλαιότητα του οποιουδήποτε οπλικού συστήματος.

geo79

Νομιζω εκφραζεται το προβληματισμο αρκετων εδω περα γενικοτερα για το ΠΝ και το στρατευμα γιατι τοσα χρονια απραξιας δεν μπορουν να καλυφτουν μεσα σε δεκα χρονια και χωρις λεφτα,ημουν και εγω απο τους υποστηρικτες που πριν ξεσπασει η ”φρεγατιαδα” οταν παιζαν μονοι τους οι γαλλοι ελεγα γιατι fdi που ηταν πανακριβες τοτε 2-4 πλοια και οχι gowind 6-8 πλοια μιας και μεταχειρισμενα πριν 2-3 χρονια δεν παιζαν στην αγορα εκτος τις adelaide…και εγω θελω καινουργιες φρεγατες τουμπανο οπως ολοι αλλα οι αναγκες ειναι πολλες..πρεπει να κινηθουμε χειρουργικα

Spyros_Kapa

Μία πολύ καλή λύση θα ήταν σκουπίζουμε όλες τις type 23 προσθέτουμε τίς Ολλανδικές και βελγικές συνολικά ποσά πλοία φτάνουμε; Επόμενο στάδιο ομογενοποίηση με εκσυγχρονισμό των Μεκο. Αντικατάσταση όσων των δυνατοτήτων περισσότερων μικρών σκαφών και σκαφών συνοδείας από αποθέματα USA. Παραγγελία 2 τουλάχιστον ακόμη 214 ή 218 καλύτερα άμεσα και σίγουρα είμαστε μέσα στα πλαίσια των χρημάτων που υπάρχουν. Εάν θέλετε εκεί στην πτήση κάντε μια κοστολόγηση. Οπότε αφού έχουμε κερδίσει αρκετό χρόνο πάμε σε νέες τοπικές σχεδιάσεις ή συνπαραγωγές

359M

Δεν μπορει το ΠΝ να αναλαβει κανενα ναυπηγειο, δεν ειναι δουλεια του. Μπορει ομως να συνδραμει ενα καλο ελληνικο ναυπηγειο με συμμετοχη στην σχεδιαση, εμπειρια κ τεχνογνωσια στην κατασκευη μικροτερων σκαφων τα οποια τα χρειαζεται. Μια 15 ετια μη επενδυσεων στην αμυνα δεν διορθωνεται εν μεσω πανδημιας σε δυο χρονια. Θελει πρακτικες λυσεις, σχεδιασμο σε βαθος 10 ετιας κ εξυπνες οικονομικες λυσεις. ΜΕΚΟ κ μεταχειρισμενες Μ ή Τ23 ειναι μονοδρομος. S ειναι ιστορια πια. Επιλογη κορβετας ή πυραυλακατους με ναυπηγηση εδω ειναι το επομενο. Βεβαια θα πρεπει να βρεθουν και αλλες λυσεις. Η αναπτυξη drone αερος ή θαλασσης θα επρεπε να ειναι ηδη προτεραιοτητα, σε μεγαλους δε αριθμους θα δημιουργουσαν σημαντικη απειλη για τους διπλα, spike nlos αντιστοιχα. Τωρα για τις ΗΠΑ νομιζω η ολη καθυστερηση οφειλεται και στην αμυντικη συμφωνια κ τα ανταλαγματα που θα πετυχουμε. Νεες φρεγατες παντως θα χρειαστουμε σιγουρα σε βαθος χρονου…

AnastasG

Το άρθρο είναι μια εναλλακτική λύση η οποία υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να δώσει την ιδανικη λύση.
Όμως η κρατικοποιηση των ναυπηγείων δε νομίζω ότι γίνεται αλλά και αν γίνεται δεν θα έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα (μακάρι να ειμαι λάθος).
Αυτό που μου προκαλεί μεγάλη εντύπωση και απορία είναι γιατί δεν επενδύει κανένας επιχειρηματιας τα ναυπηγεία;
Πώς η χώρα με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο και τόσους εφοπλιστές δεν έχει εγχωρια ναυπηγική βιομηχανία;
Γιατί οι εφοπλιστές εδώ και δεκαετίες προτιμούν να χτίζουν τα πλοία τους σε Κορέα και Ιαπωνία;
Ίσως οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα να απαντούν και στους λόγους που πιθανόν δεν στέκει το σενάριο της κατασκευής πλοίων του ΠΝ σε ελληνικά κρατικά ναυπηγεία.
Επίσης νπρόσφατο παράδειγμα η πολύ καθυστερημένη παραδοση των τελευταίων Super Vita χωρίς ουσιαστικά να υπάρχουν σοβαροί λόγοι για αυτήν την καθυστέρηση.
Πάντως ένα μείγμα με αναβάθμιση υπαρχόντων πλοίων, αγορά μεταχειρισμενων (βλέπε Μ ή/και type 23) και κατασκευής μικρότερων σύγχρονων μονάδων (Gowind η Sigma 10514) θα έλυνε το πρόβλημα για τα επόμενα 10-15 χρόνια και θα έδιναν το περιθώριο για συνολική αναβάθμιση των ΕΔ

evelpis1963

«Η αναβλητικότητα είναι σαν μια πιστωτική κάρτα: Έχει πολύ πλάκα, μέχρι που παίρνεις το λογαριασμό.»
~ Christopher Parker
«Η καλύτερη στιγμή για να φυτέψεις ένα δέντρο ήταν 20 χρόνια πριν. Η δεύτερη καλύτερη στιγμή είναι τώρα
~ Αφρικανική Παροιμία
«Μην περιμένετε, δε θα βρεθεί ποτέ η “κατάλληλη στιγμή”. Αρχίστε εκεί που βρίσκεστε και εργαστείτε με όποια εργαλεία διαθέτετε και καλύτερα εργαλεία θα βρεθούν καθώς προχωράτε.»
~ Napoleon Hill
«Ξέρετε τι γίνεται όταν δίνετε σε έναν αναβλητικό μια καλή ιδέα; Τίποτα
~ Donald Gardner
«Η αναμονή είναι παγίδα. Πάντα θα υπάρχει λόγος αναμονής. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν μόνο δύο πράγματα στη ζωή, λόγοι και αποτελέσματα – και οι λόγοι απλά δε μετράνε
~Dr. Robert Anthony
«Ποτέ δε θα βρείτε χρόνο για οτιδήποτε. Αν θέλετε χρόνο πρέπει να τον δημιουργήσετε
~ Charles Buxton
«Μέχρι να εκτιμήσετε τον εαυτό σας, δε θα εκτιμάτε το χρόνο σας. Μέχρι να εκτιμήσετε το χρόνο σας, δε θα κάνετε τίποτε με αυτόν.»
~ M. Scott Peck
«Αναβλητικότητα είναι η κακή συνήθεια του να αναβάλλεις για μεθαύριο αυτό που θα έπρεπε να έχει γίνει προχθές.»
~ Napoleon Hill
«’Μια μέρα’ δεν είναι μέρα της εβδομάδας.»
~ Αγνώστου
«Ένα χρόνο από τώρα μπορεί να εύχεσαι να είχες ξεκινήσει σήμερα.»
~ Karen Lamb

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Οι 32 CAMM-ER της HF2 δεν μας φτάνουν και είναι λίγοι, είναι λίγοι και οι 64 της AH140; Είχαμε ποτέ τέτοια πλοία;

Διαβάζουμε με περίσσια προσοχή τα σχόλια, όσο μπορούμε, αλλά τα διαβάζουμε. Όταν γράψαμε, με ικανοποίηση (όχι για το πλοίο, αλλά διότι είναι φανερό πως...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η ιταλική FREMM έρχεται με αμερικανικό εξοπλισμό; Θα κάνει η Fincantieri...

42
Η Fincantieri φέρεται να έχει υποβάλει μια προσφορά στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) βασισμένη στην κλάση Constellation της FREMM, υποστηρίζει η γαλλική εφημερίδα «La Tribune».Τη...
- Advertisement -
Card image

June #12 ΠΤΗΣΗ 2021

Αγορά 4.49
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 2016 October 2016 #365

Αγορά 2.29
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 2019 final_398

Αγορά

Related News

Η ιταλική FREMM έρχεται με αμερικανικό εξοπλισμό; Θα κάνει η Fincantieri το colpo grosso, προσφέροντας μια ιταλική FFG(X);

Η Fincantieri φέρεται να έχει υποβάλει μια προσφορά στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) βασισμένη στην κλάση Constellation της FREMM, υποστηρίζει η γαλλική εφημερίδα «La Tribune».Τη...

Καταδίκη για τον «ψευδομουφτή» της Ξάνθης από το Μονομελές Πλημμελειοδικείο

Ποινή φυλάκισης 15 μηνών, με τριετή αναστολή, επέβαλε το Γ´Μονομελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης στον «ψευδομουφτή» της Ξάνθης Αχμέτ Μετέ, ο οποίος κρίθηκε ένοχος για το...

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: H αλήθεια για την αγορά του νέου VIP αεροσκάφους τύπου Falcon από την ΠΑ

Διαπιστώσαμε μέσα από κάποια "σχόλια", πως υπάρχει μια "ανησυχία" κάποιων αναγνωστών μας, για την επικείμενη αγορά ενός αεροσκάφους τύπου Falcon από την ΠΑ, προκειμένου...