33.2 C
Athens
Τετάρτη, 4 Αυγούστου, 2021
- Advertisement -

Rafale, φρεγάτες, κορβέτες και πύραυλοι… Μήπως ήρθε η ώρα να δούμε και το Πεζικό μας;

- Advertisement -

Η φροντίδα της Άμυνας δεν υπήρξε ποτέ προτεραιότητα της Ελληνικής Πολιτείας. Το γράφουμε αυτό, 200 χρόνια μετά την δημιουργία της σύγχρονης Ελληνικής Πολιτείας με συνείδηση της βαρύτητας της δήλωσης.

Ελληνικό Πεζικό – η Αναγέννηση: Απαντώντας σε απορίες και σχόλια

Από την εποχή της επαναστάσεως του 1821, η άμυνα δεν τέθηκε σε καμία περίπτωση σε πρώτη προτεραιότητα. Αν είχε, η Ελλάδα θα είχε ένα επαγγελματικό στράτευμα, μια ισχυρή βιομηχανία για να δημιουργεί τα απαραίτητα για τον Έλληνα στρατιώτη, ένα ικανό δίκτυο μετακινήσεων και μια καλή βάση υποστήριξης των οχημάτων, της σίτισης, της επιμόρφωσης του προσωπικού στην ειρήνη και -κυρίως- στον πόλεμο. Τα βασικά και απαραίτητα για κάθε κράτος που θέλει να λέγεται και να είναι ανεξάρτητο. Αν τα είχε αυτά η Ελλάδα δεν θα χρειαζόταν να ρωτά ούτε πώς θα βρίσκονταν νέα πολεμικά αεροπλάνα, μεταχειρισμένα πολεμικά πλοία και άρματα μάχης ή ΤΟΜΑ ή φορτηγά ή τυφέκια εφόδου διαθέσιμα για να “κλείσει τρύπες”. Ο πολεμικός χιτώνας της χώρας παραμένει διάτρητος και η Ελλάδα χωρίς σχεδιασμό βρίσκεται πάντα να “τρέχει” πίσω από τις εξελίξεις επαιτώντας για βοήθεια σε όπλα, μέσα και τελικά μεσιτεία.

Ας κάνουμε εδώ μια παύση. Μετά από μια δύσκολη χρονιά, όχι μόνο λόγω της πανδημίας, γεμάτη προκλήσεις, πολεμικές ενέργειες, πιέσεις σε διπλωματικό, πολιτικό, οικονομικό και επικοινωιακό επίπεδο, με την Τουρκία να πετά ακόμα και “σάρκινες οβίδες” στη μορφή των Αφρο-Ασιατών λαθρομεταναστών κατηγορώντας τους πάντες και διεξάγοντας λαθρεμπόριο όπλων και τακτικές εξαναγκασμού με την “παρέλαση” του Oruc Reis, οι Ένοπλες Δυνάμεις κατόρθωσαν να αρθούν με μεγάλη προσπάθεια στο ύψος των περιστάσεων. Το κατόρθωσαν για άλλη μια φορά με παλιά πλοία, αεροσκάφη χωρίς συστήματα αυτοπροστασίας, ελάχιστα ελικόπτερα και drones και με ιματισμό που τα ίδια τα στελέχη αγόρασαν από το υστέρημα του πενιχρού μισθού τους.

Οι προσπάθειες είχαν αποτέλεσμα. Και αυτό ήταν η αφύπνιση της πολιτικής ηγεσίας και της ίδιας της κοινωνίας, με αγορά αεροσκαφών Rafale, με έναρξη του εκσυγχρονισμού του στόλου και με αύξηση της θητείας. Παράλληλα, ο Στρατός Ξηράς βλέπει κινητικότητα σε κάποια προγράμματά του (απόκτηση M-1117, φορτηγά, αναβάθμιση αρμάτων Leopard, ελικόπτερα OH-58 Kiowa και CH-47 Chinook). Τί γίνεται, όμως, με το πεζικό;

Αρκετές από τις τελευταίες κρίσεις έχουν προκαλέσει κινητοποίηση του. Φύλαξη συνόρων, επιτήρηση, αντιμετώπιση ανθρωπιστικών καταστροφών, κρίση προσφύγων στον Έβρο και στα νησιά, το ελληνικό πεζικό έχει κινητοποιηθεί από το βορειότερο σημείο του Έβρου μέχρι το τελευταίο φυλάκιο του Καστελορίζου, άνδρες και γυναίκες έχουν υπομείνει τις κακουχίες του καιρού, της παρατεταμένης επιφυλακής, των αμέσων ή εμμέσων απειλών με υποστελεχωμένες μονάδες, ανεπαρκή ιματισμό και υπόδηση, παλιά όπλα, υλικά και οχήματα, με ανύπαρκτα μέσα προστασίας. Τα τηλεοπτικά πλάνα δείχνουν μια εικόνα ενός στρατεύματος χωρίς ομοιόμορφο εξοπλισμό και χωρίς επαρκή μέσα. Μήπως ήρθε η ώρα να μειώσουμε το βάρος των στελεχών και στρατευσίμων του πεζικού, παρέχοντας τα μέσα και τα υλικά για να κάνουν σωστά τη δουλειά τους στον 21ο αιώνα;

Ένα από τα σημαντικότερα θέματα του στρατού είναι ο ιματισμός του που χρονολογείται από την αναθεώρηση του 1971. Στολές, εξαρτύσεις, κράνη και σακίδια καθώς και σκηνές εκστρατείας, κουβέρτες, υπνόσακοι, αρβύλες και κάλτσες ανάγονται σε μια εποχή ξεπερασμένη. Τα είδη ήταν ανεπαρκή ακόμα και την εποχή που αποκτήθηκαν και η διαρκής ανανέωσή τους με γνώμονα την κακώς εννοούμενη “οικονομία” τα έκανε χειρότερα, αφού σχεδόν κάθε νέα παρτίδα ήταν χειρότερη σε ποιότητα. Η λύση που προκρίνουν οι μόνιμοι, όσοι συνήθως καλούνται να επιχειρήσουν σε αποστολές εξωτερικού ή σε συναγερμούς εσωτερικού είναι να προμηθεύονται υλικά από την ελεύθερη αγορά, άλλοτε πανάκριβα στρατιωτικών προδιαγραφών κι άλλοτε απλά φθηνότερα εκδρομικών και αθλητικών κριτηρίων μέσω του πενιχρού τους εισοδήματος. Αν πάλι είναι στρατεύσιμοι, απλά κάνουν υπομονή να περάσουν οι μήνες της θητείας αποκομίζοντας εμπειρίες που αν και ισχυρίζονται πως τους “άνδρωσαν”, ουσιαστικά τους έκαναν να σιχαθούν τη θητεία και τη στρατιωτική ηγεσία.

Το άλλο στοιχείο είναι τα μέσα. Όπου η μέση ηλικία των τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού ξεπερνά τον μισό αιώνα, αφού τα Μ-113 (και τα ΒΜP-1) εισήλθαν σε υπηρεσία στη δεκαετία του ΄60. Τα λιγα σχετικά “ελληνικά” ‘Λεωνίδας’ έχουν κατασκευαστεί μεταξύ των ετών 1985 και 1995 και σύντομα θα γίνουν κι αυτά 40 ετών. Τα οχήματα έχουν υποστεί πολλές ανακατασκευές αλλά οι ελλείψεις τους σε ανταλλακτικά και βασικά στοιχεία (μπαταρίες, φίλτρα κ.λπ.) είναι πιεστικότατες ενώ ποτέ δεν έτυχαν κάποιας αναβάθμισης ή εκσυγχρονισμού, όπως σε άλλες χώρες, για να αυξηθεί η απόδοση και προστασία τους και να μειωθεί το κόστος λειτουργίας και συντήρησής τους. Ακολουθώντας μια παλιά (κακή) “παράδοση” ο Στρατός απλά τα ανέχεται μέχρι να έρθει η ώρα να παραχωρηθούν άλλες “καραβιές” οχημάτων από τον αιώνιο σύμμαχο για να αντικατασταθούν. Φυσικά, η πηγή έχει στερέψει, αφού οι ΗΠΑ μετατοπίζουν το ενδιαφέρον τους σε άλλες ζώνες γεωπολιτικής κρίσης, ενισχύοντας τις εκεί χώρες. Και βέβαια όλα τα οχήματα είναι μνημεία αδυναμίας τόσο ως προς τη θωράκιση όσο και ως προς τον οπλισμό τους.

Το Μ-113 παραμένει ένα κουτί από ανεπαρκέστατη θωράκιση κράματος αλουμινίου,  αδύναμο να αντέξει βολίδες βαρέων πολυβόλων, φορητών όπλων σε κοντινές αποστάσεις, θραυσμάτων πυροβολικού (ειδικά από τότε που τα τελευταία έγιναν “έξυπνα”) και φυσικά όλων των αντιαρματικών γεμισμάτων και ναρκών που υπάρχουν. “Τζόκερ” παραμένει η αθωράκιστη δεξαμενή καυσίμου που ακουμπούν την πλάτη τους τα μισά μέλη της μεταφερόμενης ομάδας και παραμένει εντός της καμπίνας προσωπικού. Όσο για τον πολυβολητή, αυτός είναι μέχρι τους γοφούς σε ανοιχτή θέα. Η κατάσταση ελάχιστα βελτιώνεται στα ΒΜΡ-1, που αν και χαλύβδινα, έχει αποδειχθεί στη μάχη πως δεν έχουν καλύτερες επιδόσεις. Άλλωστε ο αριθμός τους έχει απομειωθεί και σύντομα θα εκλείψουν από ελληνική υπηρεσία. Απομένουν τα ‘Λεωνίδας’, μικρά, στενάχωρα, με αναιμικό και ελάχιστα υποστηριζόμενο πλέον κινητήρα και ένα πολυβόλο Μ-2 .50 cal. Η αξία τους σαν ΤΟΜΠ είναι κάπως καλύτερη αλλά αποτελεί ένα σχέδιο παλιότερης εποχής.

Ελληνικό Πεζικό: από δύναμη υποστήριξης σε δύναμη κρούσης

Κινήσεις Βελτίωσης: Πριν λίγα χρόνια ανακοινώθηκε η σταδιακή αναβάθμιση των ατομικών ειδών του Πεζικού. Αν και η είδηση άργησε 2-3 δεκαετίες με πολλούς να λένε πως αυτό θα έπρεπε να δρομολογηθεί ήδη από τα μέσα του 1990, σε ώρες δύσκολες το μόνο που μπορεί να πει κανείς είναι κάλλιο αργά παρά ποτέ. Το περασμένο διάστημα η κινητοποίηση των στελεχών μας έδειξε κάποια αναβαθμισμένα G-3, κράνη kevlar και σύγχρονες εξαρτύσεις. Η εικόνα σίγουρα ενθαρρυντική αλλά μήπως πολλά από αυτά προέρχονται από προσωπικές αγορές, όπως είπαμε παραπάνω; Πόσο διάστημα θα κάνουμε να δούμε τις νέες στολές, τις νέες αρβύλες, τα νέα plate carriers και τα αναβαθμισμένα G-3 (δεν ονειρευόμαστε καν το νέο τυφέκιο!) για όλους;

Έχουμε αναφερθεί από την ιστοσελίδα μας στην ανάγκη εκσυγχρονισμού του στόλου τεθωρακισμένων του Πεζικού με κορωνίδα την ανάγκη απόκτησης ενός σύγχρονου ΤΟΜΑ. Αυτό θα μεταφέρει μια ομάδα με ασφάλεια, ισχύ πυρός και ταχύτητα ακολουθώντας τα άρματα Leopard 2 που αισθάνονται μειονεκτικά αφού υποστηρίζονται στην αποστολή τους από “κουτιά μεταθανάτιας υπηρεσίας”. Η απόκτηση Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης έχει αναλυθεί παλιότερα από την “Πτήση” αλλά σκοντάφτει σε δύο σημαντικά ζητήματα: την υψηλή τιμή και την απειρία των στελεχών στην ορθή χρήση του, κάτι που ακύρωσε στην πράξη την αξιοποίηση και παλαιοτέρων δειγμάτων (ΑΜΧ-10Ρ και ΒΜΡ-1 Οst). Από την άλλη, οι ανάγκες σε νέα οχήματα που θα αντικαταστήσουν τα παρωχημένα ΤΟΜΠ του πεζικού, που επίσης δεν ανταποκρίνονται από πολύ καιρό στις απαιτήσεις του σύγχρονου πεδίου μάχης επιτείνουν το πρόβλημα και θέτουν το άστοχο δίλημμα: πολλά και μέτρια ΤΟΜΑ από τις μάντρες μεταχειρισμένων των άλλων στρατών ή λίγα και καλά οχήματα μάχης για το σημερινό πεδίο του 21ου αιώνα;

Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης ως παράγοντας αναγέννησης του Ελληνικού Πεζικού

Τι επιλογές έχουμε; Η πρώτη λύση, αυτή των μεταχειρισμένων οχημάτων έχει ουσιαστικά ακυρωθεί. Εκατοντάδες YPR-765 (Βέλγιο-Ολλανδία), Marder-1A3 (Γερμανία) ακόμα και CV-90 (Ολλανδία) πέρασαν και “δεν ακούμπησαν” από την Ελλάδα για χίλιους λόγους με κύριο την έλλειψη σχεδιασμού. Σήμερα, η μόνη πηγή για μεταχειρισμένα ΤΟΜΑ από ΝΑΤΟϊκές χώρες φαίνεται να είναι οι ΗΠΑ αλλά τα Brandley που είναι διαθέσιμα, ούτε δωρεάν θα είναι ούτε στην ακμή της τεχνολογίας και θα απαιτήσουν κονδύλια -μάλλον σημαντικά- για να επανέλθουν σε υπηρεσία. Επιπλέον, θα φορτώσουν το σύστημα διαχείρισης με ένα ακόμα όχημα μάχης και θα κάνουν τη Διοίκηση Πεζικού να αντιμετωπίσει τρεις νέες δυσκολίες: την προβληματική θωράκιση, το πυροβόλο των 25 mm που δεν υφίσταται στο οπλοστάσιο του ΕΣ και τέλος το διαχρονικό ζήτημα ενός νέου δόγματος μάχης με ΤΟΜΑ, που δεν υφίσταται σήμερα (το Πεζικό εκπαιδεύεται δεκαετίες τώρα για να μεταφέρεται από τα ΤΟΜΠ όπως οι Πεζοναύτες από τα ΑΒΑΚ, να αποβιβάζεται και να μάχεται μόνο του). Επίσης ο διαθέσιμος αριθμός ΤΟΜΑ από τις ΗΠΑ δεν επαρκεί σε καμία περίπτωση για την αντικατάσταση όλων των ΤΟΜΠ, οπότε το μηχανοκίνητο πεζικό θα πρέπει να διακριθεί σε κατηγορίες, είτε με ΤΟΜΑ είτε με ΤΟΜΠ με διαφορετική οργάνωση και δόγμα δράσης.

Οχήματα Bradley στη Συρία τον Νοέμβριο του 2019 (φωτογραφία Darko Bandic/AP)

Ελληνικό ΤΟΜΑ για το Πεζικό. Μετά τα BRADLEY τί;

Η δεύτερη λύση ακούει στο όνομα απόκτηση νέων ΤΟΜΑ. Αποτελεί την ενδεδειγμένη επιλογή από τα μέσα του 1990, που ο ΕΣ φλέρταρε με την ιδέα μετατροπής των οχημάτων “Λεωνίδας” σε ΤΟΜΑ με τοποθέτηση πύργου ενός ατόμου με αυτόματο πυροβόλο. Η πιθανολογούμενη απόκτηση ΤΟΜΑ πέρασε από πολλά κύματα, ενώ έδειξε πως θα γινόταν πραγματικότητα με το επεισόδιο του 2007-2008 και την τότε πρόθεση αγοράς ρωσικών ΒΜΡ-3. Σήμερα όμως, η Ευρώπη προσφέρει τα καλύτερα δείγματα ΤΟΜΑ: το CV-90, το ASCOD, το KF-41 είναι δοκιμασμένα, με ισχυρό οπλισμό και επαρκή θωράκιση και ταχύτητα. Εκτός Ευρώπης επίσης υπάρχουν προτάσεις, όπως οι τελευταίες εκδόσεις του νοτιοκορεατικού AS-21 ή του σιγκαπουριανού Hunter ή ακόμη και ενός νέου αμερικανικού δείγματος.

ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΕΩΝΙΔΑΣ 300: Το ελληνικό ΤΟΜΑ της EODH, οι λεπτομέρειες και τα πλεονεκτήματα μιας εξαιρετικής σχεδίασης, ασχημόπαπο που γίνεται… Τυραννόσαυρος!

Η τρίτη λύση έρχεται ως συμπληρωματική της δεύτερης. Από τη στιγμή που η εισαγωγή ενός ΤΟΜΑ είναι ακριβή για τα οικονομικά μας, ίσως ο αντικαταστάτης των παλιών ΤΟΜΠ έρθει με δύο οχήματα: με ένα σύγχρονο ΤΟΜΑ που να εξοπλίσει 2-6 Μηχανοκίνητα Ταγμάτα και με ένα επαρκώς θωρακισμένο τροχοφόρο ΤΟΜΠ με οπλισμό ένα πολυβόλο σε τηλεχειριζόμενο πύργο. Για το δεύτερο, Ευρώπη, Αμερική και Ασία παρουσιάζουν πολλές επιλογές αξιολογότατων οχημάτων στην κατηγορία 6×6 και 8×8 με κόστος ανά όχημα από 0,8 έως 1,6 εκατομμύρια ευρώ, κλάσμα εκείνου ενός σύγχρονου ΤΟΜΑ που είναι στα 3-5 εκ. Τέτοια είναι η σειρά Mowag PIRANHA, η σειρά Freccia ή το VBTP-MR της IVECO, το αυστριακό Pandur II ή το δημοφιλές Patria AMV για να μην εξετάσουμε πιο ακριβές λύσεις όπως το VBCI II,το Boxer ή το SuperAV.  Τα τροχοφόρα ΤΟΜΠ ή ΤΟΜΑ έχουν μικρότερο κόστος απόκτησης από τα ερπυστριοφόρα, είναι οικονομικά στη χρήση, πιο ταχυκίνητα και χωρίς τις απαιτήσεις μεταφοράς προς τις μονάδες στα σύνορα (καθώς δεν απαιτούν αρματοφορέα) ενώ το δόγμα χρήσης παραμένει το ίδιο με εκείνο των υφισταμένων μονάδων πεζικού.

Ως τέταρτη λύση αφήσαμε μια ενδιάμεση κατηγορία. Οι απαιτήσεις στον Έβρο και στα νησιά καλούν για ένα όχημα που θα κινείται με ευκολία στη λάσπη και στο πετρώδες ορεινό έδαφος και για αυτό λέμε πως η λύση του ερπυστριοφόρου είναι προτιμότερη του τροχοφόρου οχήματος. Επιπλέον, ένα ερπυστριοφόρο έχει μεγαλύτερη βάση και μικρότερο ύψος από ένα τροχοφόρο όχημα, γεγονός που συμβάλλει στην απόκρυψή του και στην καλύτερη ευστάθειά του, αλλά το ζήτημα της τιμής παραμένει. Ίσως, λοιπόν, η λύση για το ελληνικό πεζικό να βρίσκεται σε ένα προηγμένο ΤΟΜΠ, αφού μεγάλο μέρος του κόστους του ΤΟΜΑ εντοπίζεται στον πύργο του με πυροβόλο και ένα σύγχρονο ΣΕΠ. Έτσι ένα ΤΟΜΠ με ενισχυμένη παθητική θωράκιση, ενεργητικό σύστημα αυτοπροστασίας και τηλεχειριζόμενο πύργο οπλισμού (με ή χωρίς Α/Τ πυραύλους) μπορεί να θέσει το πεζικό στον σωστό δρόμο χωρίς εξαιρετικά μεγάλο κόστος. Η βιομηχανία προσφέρει σήμερα δύο εξαίρετα δείγματα: το Armadillo, που βασίζεται στο όχημα CV-90 MkIII και δοκιμάζεται αυτή τη στιγμή στη Δανία (ως αντικαταστάτης των αναβαθμισμένων της Μ-113) και το ARES του βρετανικού στρατού, που είναι η έκδοση προηγμένου ΤΟΜΠ του γνωστού ASCOD. Δεν υπάρχουν ασφαλείς πληροφορίες για το κόστος αυτών των οχημάτων. Δεδομένου πως το κόστος ανάπτυξης έχει ήδη απορροφηθεί από τους στρατούς Βρετανίας και Δανίας, η τιμή τους πρέπει να κυμαίνεται μεταξύ των ΤΟΜΑ και των τροχοφόρων ΤΟΜΠ δηλαδή μεταξύ 1,5 και 3 εκατομμυρίων. Προσφέρουν, όμως, αυτό που ζητά το ελληνικό πεζικό: κινητικότητα ανάλογη ή μεγαλύτερη των Leopard-2, ικανή περιμετρική θωράκιση έναντι όλων των απειλών και άνεση στη μεταφερόμενη ομάδα.

Ναι, υπάρχει κόστος σε κάθε λύση και ναι, ο ΕΣ θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τί ακριβώς θέλει και πώς το θέλει. Αυτό που σίγουρα ξέρουμε είναι πως δεν θέλει να αντιμετωπίσει την επόμενη κρίση (που θα είναι σύντομα) με κράνη “κατσαρόλες”, αρβύλες και στολές που σκίζονται, πεπαλαιωμένα όπλα και κινούμενος με οχήματα που εμφανίζονται σε κλασσικές ταινίες της εποχής των παπούδων των επιβαινόντων.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο ptisidiastima.com εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

114 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
114 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Digenis

2,5 δις το ετος για 15 έτη ειναι αυτά ..Κάτι θα γίνει και για το στρατό .

Aetios

Πολύ σωστό το άρθρο. Του αρθρογράφου όμως το διέφυγε της μνήμης ότι το ASCOD ήταν πρωτίστως Ελληνο-Αυστριακο πρόγραμμα από το οποίο η Ελλάς ΧΑΡΙΣΕ με 0 δραχμές το μερίδιο της στην Steyer που βρήκε νέο συνέταιρο. ΓΙΑ ΠΟΙΑ ΟΧΗΜΑΤΑ έβαλε η τότε κυβέρνηση το 1991 την ταφόπλακα στον Αλέξανδρο? (ακόμα θυμάμαι τον ενθουσιασμό στα τεύχη της ΠΤΗΣΗΣ στην προοπτική η Ελλαδα να ειναι στις χώρες με τα ποιο σύγχρονα ΤΟΜΑ στον κοσμο (1991). Για τα Μ-113 ΤΑ αναιμικά όπως λεει ο αρθρογράφος χωρίς ίχνος υπόνοιας ότι οι κυβερνώντες ΔΕΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑΙ για τον στρατιώτη. Μήπως η τότε κυβέρνηση έκανε σωστά και έφερε από την έρημο του Ιράκ 1000 Μ-113 γεμάτα τρύπες .Αυτό δεν το διευκρινίζει ο αρθρογράφος .Γιατί είτε η τότε κυβέρνηση τα έκανε μαντάρα είτε ο αρθρογράφος κάνει λάθος να υποτιμά τα Μ-113 (δεν γίνεται και η πίτα σωστή και ο σκύλος χορτάτος). Λοιπόν “τις πταίει” κύριε αρθρογράφε?

p270

Πριν ο ΕΣ αποφασίσει τι εξοπλισμό θέλει να αγοράσει αν του δοθεί βέβαια η δυνατότητα θα πρέπει επιτέλους να αποφασίσει να εκπαιδεύει σωστά τους στρατιώτες του
Η εκπαίδευση του Έλληνα στρατιώτη μένει η ίδια εδώ και ατελείωτα χρόνια στην ουσία αν δεν έχει κάνει θητεία στις ειδικές Δυνάμεις δεν λες ότι έμαθες και πολλά πράγματα
Από εκεί και πέρα όλος ο εξοπλισμός είναι για πέταμα από τα ρούχα μέχρι ότι μπορεί να φανταστεί κανείς
Ίσως μια λύσει θα ήταν για την εκπαίδευση να καταργηθεί το πεζικό και να γίνει όλο πεζοναύτες
Ελπίζω τελικά να αλλάξει κάτι αν και το βλέπω πολύ δύσκολο , δυστυχώς το πεζικό είναι ο φτωχός συγγενής του ΕΣ

Voltron

Ποσες φορες τα εχετε γραψει και ποσες τα εχετε πει… Θα πρεπει λοιπον πρωτα να ματωσουμε για να μας αφυπνισει η θεα και η οσμη του αιματος και κατοπιν να προβουμε στις σωστες κινησεις. Και τοτε (μολις μυριστουν το αιμα) θα εμφανιστουν οι κατα τα αλλα παντα προθυμοι προοδευτικοι-εναλλακτικοι να το ρισκαρουν,που δεν θελουν να πετανε χρηματα σε αχρηστα οπλα που δεν θα χρησιμοποιηθουν ποτε (;) να κραυγασουν για τα εθνικα δικαια και τους αοπλους φανταρους. Βοηθεια μας…

lefteris58

Ένα μεγάλο μέρος του πεζικου έχει μείνει στο 1960. Χρειαζόμαστε υπερσύγχρονα ifv και apc οχήματα με υπερσύγχρονο οπλισμό, θωράκιση, ενεργή άμυνα κλπ.

Ost

Αν θέλουμε ένα ισχυρό στρατό σε όλα τα όπλα θέλουμε 30 δισεκατομμύρια αεροπορια ναυτικό στρατό νέες εφαρμογές σε επίπεδο νέων τεχνολογιών και να μπούμε σε προγράμματα νέων αεροσκάφων drones νέα πλοία κλπ όλα αυτά σε διάστημα 25 ετών

Nasos

Θα τολμήσω μια πρόβλεψη. Η ενδιάμεση λύση για τις mmsc θα αφορά το πεζικό . . .

Soap

Απο που να αρχισεις και μονο για Πεζικο

Namer IFV για Εβρο (ισως δωσει λυση και στους τεθωρες) – Eitan για ΑΣΔΕΝ
Hummer

G3 στα σουηδικα προτυπα (πρωτα κολλημα top rail και οπτικα, μετα κοντακι και λοιπα)
Κεβλαρ κρανη, εξαρτυσεις (Elmon) με σακιδια, αρβυλα χωρις αστοχιες, σκηνη ατομικη, στολες με Gortex και ισως σε 2 “εκδοσεις” για ΑΣΔΕΝ. NVG…

Αυτα για πρωτο…

GeoMoust

Καταρχήν, η Άμυνα δεν είναι στην πρώτη θέση καμίας σοβαρής χώρας που κοιτάει στο μέλλον με σύνεση και ορθολογισμό. Εν αρχή ην η οικονομία. Εκεί το παιχνίδι έχει χαθεί εδώ και πάρα πολύ καιρό και πήρε αμπάριζα όλα τα υπόλοιπα. Αν και προσωπική μου άποψη είναι πως εν πιο αρχή ην η κοινωνία.

Δεύτερον, όλα όσα λέτε είναι ολόσωστα. Οι ελλείψεις είναι πολλές και πιεστικές.

Τρίτον, προσωπική άποψη περί λύσης είναι η εξής υβριδική: σκούπισμα όσο το δυνατόν λιγότερων τύπων μεταχειρισμένων αλλά σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερους αριθμούς και αγορά όσων αριθμών υπολείπονται με τύπους όσο το δυνατότερο πιο κοντά στα μεταχειρισμένα.

ΥΓ. Να θυμίσω ότι υπάρχουν τα Guardian, που δεν ξέρω αν δύνανται να παίξουν τον ρόλο ΤΟΜΠ “έκτακτης ανάγκης”, καθώς και τα ελληνικά HOPLITES, αν και δεν νομίζω πως υπήρξε ποτέ πρωτότυπο και χωρίς να είμαι βέβαιος που μπορούν να κατασκευαστούν.

Scalp_eg

Τι να το κάνουμε το πεζικό? Σε μια σύγκρουση που θα διαρκέσει από μερικές ώρες μέχρι μερικές μέρες το πεζικό θα υπερασπιστεί το Καστελόριζο? (και τις υπόλοιπες μικρές νησίδες).
Τι θα κάνει εφ όπλου λόγχη?
Οι μήπως οι ειδικές δυνάμεις οι πεζοναύτες τα ελικόπτερα το πυροβολικό από τη Ρόδο, και κυρίως το ναυτικό και η αεροπορία?
Δεν υπάρχει η πολυτέλεια να δωθούν κονδύλια στο πεζικό που θα λείψουν από ναυτικό, αεροπορία, ελικόπτερα, πυροβολικό και ειδικές δυνάμεις.

Tazos

Aς ξεκινήσουμε απο τα απλά πρώτα, χιλιάδες Μ113 ενα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού τους είναι τόσο δύσκολο να ξεκινήσουμε να υλοποιούμε, και μάλιστα με κατασκευή αποκλειστικά στην χώρα. Αντίστοιχα σταθεροποιούμενοι πυργίσκοι των 12,7χιλ, έχουμε ανάγκες για εκατοντάδες στον Ε.Σ. και στο Π.Ν., και αυτό είναι τόσο δύσκολο εκει στο ΓΕΕΘΑ να υλοποιήσει ενα πρόγραμμα εγχώριας σχεδίασης και κατασκευής; Με τους ρυθμούς που πάμε θα συνεχίσουμε να αποτελούμε το κακό παράδειγμα χώρας που δεν θέλει να σχεδιάσει και να παράξει τίποτα εγχώρια και οι γείτονές μας το αντίθετο, αντί να γίνουμε Ισραήλ εμείς γίνονται οι Τούρκοι.

massey-ferguson-65

Το πεζικό θα πρέπει να περάσει εξολοκλήρου αναβαθμηση από την ΕΟDY!!!!!!!πόσες φορές να το πω…. αναβαθμηση όλων των leopard ,τα leonidas και όσα m113 θέλουμε….Θα πρέπει να ανβαθμηστουν όλα τα συστήματα αεραμυνας εκτός τα OSA τα οποία θα πρέπει να αποσειρθουν και να αντικατασταθούν ,όπως και τα Patton θα πρέπει να αντικατασταθούν από 400-500 Abrams ,πρέπει να αγωραστουν ότι μεταχειρισμένο ΑΠΟΣΕΙΡΣΕΙ η Αμερική και κρανίο,και καινούριες παραλλαγές και καινουρια τουφέκια,και καινούρια αποθέματα βληματων 125 mm και να κάνουμε το σταυρό μας για οτιδήποτε μεταχειρισμένα leopard από Ευρώπη ,
Α ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ …ΘΑ ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΑΝΒΑΘΜΗΣΤΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ S300 και τα tor-m1!!!!!!

Stavrogin1

Αρχή των πάντων και αναγκαία συνθηκη ένα εκσυγχρονισμενο δόγμα.
Λένε ότι τα ucav δεν στέκονται απέναντι σε αντίπαλο σύγχρονο με ικανή αεροπορία. Αν όμως τύχει και βρουν την ευκαιρία να δράσουν τα τουρκικά ucav θα ξηλώσουν μεθοδικά όλη την αμυντική υποδομή Νήσων και Έβρου, όπως ξήλωσαν 200 τεμάχια αρμενικού πυροβολικού ένα προς ένα, χωριά αντιαεροπορικά, τεθωρακισμένα και όλμους.
Η εξάλειψη τους ως κίνδυνος είναι προτεραιοτητα γιατί αυτό είναι το είδος μάχης με το οποίο ασκούν οι Τούρκοι την επεκτατικη τους πολιτική. Τα Τομα έπονται.

Bob_o_Mastoras

Αλλαγή των άθλιων εξαρτήσεων με τις PLCE που είναι οι καλύτερες για το ανάγλυφο και κλίμα της χώρας, διόπτρες LPVO 1-6x σε κάθε τυφέκιο όπως και έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν οι σοβαροί στρατοί με την σκέψη πως για να μπορεί να ρίξει ο στρατιώτης στον εχθρό πρέπει να τον βλέπει κιόλας, NIJ 4 plates σε κάθε στρατιώτη και βεβαίως αρβύλες της προκοπής. Αυτά για εμένα είναι τα πιο κρίσιμα. Όσα καινούρια, τελευταίας τεχνολογίας ΤΟΜΠ και ΤΟΜΑ να πάρουμε αν ο πεζικάριος δεν έχει ούτε διόπτρα να σημαδέψει και αρβύλες που δεν θα του σπάσουν τον αστράγαλο αν παραπατήσει, τότε καήκαμε.

Pares

Επιτέλους ένα άρθρο του ειδικού τύπου που πέρα από τα φανταχτερα αεροσκάφη ή πλοία, ασχολείται και με τον μεγάλο ασθενή των ΕΕΔ.

evaggelos

το ascod της αυστριας με ονομασια ulan ειναι νομιω καλυτερο σε κινητηρα

GeorgePeriferakis

Συγχαρητήρια για το σαφέστατο άρθρο σας. Ελπίζω η τωρινή διοίκηση του ΓΕΣ να αντιληφθεί την αναγκαιότητα της χορήγησης των βασικών ειδών ένδυσης και υπόδησης στα στελέχη και τους στρατιώτες. Και μετά επικοινωνώντας με τους αδερφούς Αρμένιους να αναλύσουν τις τακτικές του τουρκικού στρατού.

EPR

Μα καλά κύριε Βασίλειου τι θέμα πιάσατε κι εσείς ;
Μπορουν να γράφουν σελίδες επι σελίδων για την κακή κατάσταση του ΠΖ του βασιλιά των όπλων (όχι στην Ελλάδα ).
Να ξεκινήσω λέγοντας ότι η τελευταία αναθεώρηση των υλικών και εγω είμαστε συνομιληκοι ήτοι ετών 50 αισίως .
Συνεχίζοντας να πω ότι η αντικατάσταση του συνόλου των ΤΟΜΠ με αλλά πιο σύγχρονα δεν μπορεί να είναι μονοσήμαντη και πρέπει να περιλαμβάνει συνδυασμό νέων ΤΟΜΑ, ΤΟΜΠ , ερπυστριοφορων και τροχοφόρων αλλά και ριζικά εκ συγχρονισμένων υφιστά νέων τύπων ειδικά για δευτερεύουσες αποστολές (νοσοκομειακό , κινητό συνεργείο, recovery κλπ)
Ηδη ελληνική εταιρία έχει παρουσιάσει ανάλογα δείγματα .
Θα μπορούσε ακόμη να υιοθετηθεί κάποια σχεδίαση και για ΤΟΜΠ και για ΤΟΜΑ απλά η μια θα ήταν χωρίς Πύργο αλλά με το ίδιο σκάφος ας πούμε ένα στα τρία μόνο ΤΟΜΑ και τα αλλά με ένα σταθμό οπλισμού μόνο .
Να μην πω για ιματισμό, εξαρτήσεις κράνη που όλα μπορούν να παραχθούν από ελληνικές εταιρίες με σχετικά χαμηλό κόστος σε πολύ καλή ποιότητα με κυλιόμενα συμβόλαια ώστε να εξασφαλίζεται ροη νέων υλικών διαρκώς.
Νεο τουφέκι είναι από τα εύκολα , λύνεται με μικρό σχετικά κόστος και κατασκευάζεται στην Ελλάδα. Αρκεί να είναι ίδιου διαμετρήματος με το πολυβόλο ομάδας .
Ειναι λογικό μετά από 50 χρόνια εγκατάλειψης οι τρύπες να είναι τεράστιες και τα ποσά που χρειάζονται για να αλλαχτεί η κατάσταση να είναι μεγάλα και να ανεβαίνουν διαρκώς.
Να πω εδώ ότι πέραν των υλικών χρειάζεται και τα στελέχη να αποκτήσουν άλλη παιδεία , άλλη εκπαίδευση και άλλη νοοτροπία , γιατί είναι και θέμα νοοτροπίας.
Να μην πάμε σε ασυρμάτους, φορητά αντιαρματικά, όργανα νυχτερινής σκόπευσης, υλικα στρατοπεδειας κλπ γιατί ο κατάλογος δεν έχει τέλος. Χρειάζεται αλλαγή του συνόλου των υλικών παντού 100%, ΟΛΑ ΜΑ ΟΛΑ

Ionas

Καλώς ή κακώς το θέμα είναι οικονομικό. Τα λεφτά πάνε (και θα συνεχίσουν να πηγαίνουν) στα ΤΘ και ΠΒ, άντε και λίγο ΑΣ. Τα λοιπά όπλα του ΣΞ θα μείνουν όπως είναι. Ας πολεμήσουν όπως μπορούν σου λέει. Και αυτό γιατί το λέει; Γιατί δεν υπάρχει διάθεση να πολεμήσουμε. Οι προσπάθειες έχουν επικεντρωθεί στην “αποτροπή”. Τα Leo2HEL παράγουν αποτροπή (αν και λίγα σε αριθμούς). Επίσης, είναι πιο εμφανίσιμα στις παρελάσεις.

Όσο για το πώς θα πολεμήσουμε. Φυσικά με το ΠΖ αλλά συνεπικουρούμενο από τα άλλα «εξωτικά» όπλα (Leo2HEL, Μ109A3GEA1-A2, MLRS, Apache κλπ).

Άποψή μου είναι ότι ένα καλά φροντισμένο ΠΖ δεν έχει ανάγκη τα άλλα όπλα όσο τα έχει τώρα. Πολεμάει και μόνο του. Φανταστείτε ένα Μ/Κ Τάγμα ΠΖ με ισχυρά ΤΟΜΑ (πχ M2A2 ODS), με Δρία όλμων 120 χιλ. (4 σωλήνες) και 3 ομάδες όλμων 4,2΄΄ (το ΠΒ του ΠΖ, 6 σωλήνες), με Α/Τ όπλα (4 TOW/ITV, 6 Milan ή ακόμα και πάνω σε κάθε ΤΟΜΑ δλδ άλλα 40). Δεν αναφέρομαι σε θωρακισμένα οχήματα αναγνωρίσεως με πολυβόλα, καταδείκτες λέιζερ κλπ ούτε στην ατομικό φόρτο μάχης κάθε μαχητή. Ένα τέτοιο Μ/Κ Τάγμα πολεμάει μόνο του και νικάει. Κοστίζει πολύ όμως και γιαυτό δεν πρόκειται να το δούμε.

 

Τι θα δούμε; Πρόβλεψη: Όλα τα λεφτά στα ΤΘ…

Mikros-hroas

Μέχρι και η φτωχή Γεωργία έφτιαξε τομπ-τομα εμείς που είμαστε;
Με χαμηλό κόστος υπερβολικά χαμηλό!

Τι συζητάμε τώρα αυτά που δεν ήθελαν να κάνουν οι από πάνω για 50+ χρόνια;
Λύσεις υπάρχουν για όλους μας γιατί δεν της εφαρμόζουν;
Αλλά ξέχασα εδώ δεν ξέρουν να φορέσουν μια εξάρτηση σωστά@!
Εδώ δεν υπάρχει ένα σακίδιο πλάτης με 5 ευρώ στην χοντρική!
Εδώ δεν υπάρχουν σωστές εξαρτήσεις το έχω αποδείξει πολλάκις πως
μπορείς σε μια εξάρτηση να βάλεις 8 θήκες εμπρός.
Και σε μια ζώνη ΑΤ νέου τύπου από κάτω ότι θες.
Γιλέκα δεν κάνουν για την Ελλάδα να τα ξεχάσετε.
Μόνο εγώ έχω κάτσει μέσα σε χαράκωμα με 30-35 βαθμούς, για μια ολόκληρη ημέρα να σε λούζει ο ήλιος φορώντας γιλέκο και ψήθηκα.

BreguetXIX

Φυσικά και όχι. Χρήματα δεν υπάρχουν για τα παντα οπότε πρέπει να πάνε στους πολλαπλασιαστές ισχύος, στην ΠΑ και στο ΠΝ. Χωρίς αυτούς ο ΕΣ δεν μπορεί να κρατηθεί σε Αιγαίο η Εβρο. Με αυτούς ακόμα και σε κακα χάλια ο ΕΣ θα επιτύχει σε οτι του ανατεθεί. Η οποια ενισχυση του, σε στρατηγικούς τομεις πάντα (ήτοι αναγνωριση, διαβιβασεις, πυροβολικό και τεθωρακισμενα), θα πρεπει να γινει με φθηνα μεταχειρισμένα τουλαχιστον μεχρι να αναπνευσουν ΠΑ και ΠΝ που εχουν μεγαλες ελλειψεις.

Η Ελλάδα ειναι μια νησιωτική χώρα, οφείλει να σκέφτεται και να οργανώνεται αντιστοιχα. Αν ολοκληρη Βρετανική Αυτοκρατορία και ακολούθως το Η.Β., καθολη την μακραιωνη ιστορία τους έδιναν εμφαση σε ναυτικό και αεροπορία εις βαρος του στρατου, πως μπορεί η Ελλάδα να παίξει μπαλα σε 3 γήπεδα??

Ο ΕΣ πρέπει να μικρύνει, να διαλύσει μοναδες φαντασματα (σσ. Γ’ ΣΣ, 9η ταξ, 10ο συν, 15συν), να διαλυσει μοναδες βυσματων που μιμουνται τον USΑrmy (σσ. 5η ταξ, 71 ταξ), να κλεισει ενα σκασμο απο υπομοναδες-στρατοπεδα, και να στειλει στην ΠΑ την αεροπορία στρατού. Ταυτόχρονα πρέπει να μετρατρεψει την 34η σε τεθωρακισμενη, να κατεβασει στον Αυλωνα τους πεζοναυτες, και να αναδιαταξει τους καταδρομείς διαλύοντας την 1η Ταξ και δημιουργώντας 3 ταξιαρχιες των 5 μοιρων εκαστη (σσ. για ιστορικούς λογους: ΙΙΙ Ορεινη σε Μακεδονια-Θρακη, 13η σε Αιγαιο και 5η σε Κρητη-Αθηνα-Στεφανοβ.).

Το κόλλημα με τα ΤΟΜΑ είναι για πλούσιες χώρες. Αν είναι να δώσουμε 3-5 εκ. το όχημα για να πάρουμε κατι κοντά στους 40τ με κινητήρα +600ιππων που πίνει τα αντερα του, κάλλιο να παρουμε νεα τεθωρακισμενα. Τα ΤΟΜΑ ειναι πολυτελεια, και δεν εχουμε χρηματα για τετοια, εδω δεν τα εχει κοτζαμ Ισραήλ. Το τελευταίο θυμίζω μεταξύ ΤΟΜΑ και τεθωρακισμενων απο τα χρονια του Ταλ μέχρι και σήμερα επιλέγει τα δευτερα, πλαισωμένα απο αναγνώριση, διαβιβασεις, πυροβολικό και πεζικό.

Τέλος ο ΕΣ πρέπει να ζητήσει απο Ισραήλ, Γαλλία, Η.Β., αλλά και Αρμενία, Γεωργία, ΗΑΕ, και ΗΠΑ στρατιωτικούς συμβούλους. Δεν είναι ντροπή, είμαστε παντελώς ακαπνοι και η τεχνολογία προχωράει.

harval

Θεωρω παρομοια αρθρα πολυ χρησιμα και απαραιτητα. Νομιζω οτι θα επρεπε να τυγχανουν μεγαλυτερης αποδοχης και επισκεψιμοτητας απο αναγνωστικο κοινο.
Μακαρι να βλεπουμε συχνα παρομοια αρθρα για ολους τους τομεις του πεζικου,πυροβολικου και αλλων χερσαιων σωματων.

Ioannis2

εξαρτήσεις από την εποχή του Βιετνάμ, τομπ από την εποχή του Βιετνάμ, κράνος Μ1 από την εποχή του Βιετνάμ (υπάρχουν και κάποιες μονάδες με κέβλαρ, ληγμένα; Κανονικά; Ποιός ξέρει;). Αρβύλες εποχής Βιετνάμ. Γενικά ο ατομικός εξοπλισμός του Έλληνα πεζικάριου εχει μείνει σε μια χρονολουπα του Βιετνάμ.

Thersitis

Το 1984 παρελήφθησαν στην ΑΔΤΕ που υπηρετούσα τα πρώτα ΤΟΜΠ ΛΕΩΝΙΔΑΣ Ι. Χαρά μεγάλη στις μονάδες, οι οποίες απέστειλαν στον ΛΕΜ κατάσταση με τα προβλεπόμενα λιπαντικά. Ο ΛΕΜ προώθησε τους ζητούμενους κωδικούς και ποσότητες στην ΑΒΕΚ, για να πάρει απάντηση του στυλ “τι μας λες μωρέ καημένε, πού τα βρίσκεις και τα λες” (σε πιο υπηρεσιακό ύφος φυσικά, να προλάβω μη με μαλώσει κανένας που συνηθίζει να σπαμάρει σε όσους θίγουν τα κακώς κείμενα του ΕΣ). Το πιο “ωραίο”; Δεν πέρασαν λίγοι μήνες και το πρώτο ΛΕΩΝΙΔΑΣ πήρε θέση, καμαρωτό και κοντούλικο, ανάμεσα στα Μ59 και Μ113 που γέμιζαν κάθε επίπεδο χώρο γύρω από τον Λόχο Τεχνικού, περιμένοντας τη σειρά τους να “εξεταστούν”! Δεν λέω να επισκευαστούν, γιατί η επισκευή, εκτός από την καλή διάθεση και αυταπάρνηση στρατευσίμων και στελεχών, απαιτεί και ανταλλακτικά.

Σήμερα, μετά από 40 σχεδόν χρόνια, τα πράγματα μάλλον είναι χειρότερα. Μπορεί τα θρυλικά M1 Garand και Thompson να αντικαταστάθηκαν από G3, μπορεί οι εξαρτήσεις τύπου Χ να αντικαταστάθηκαν από τις τύπου “σουτιέν”, όμως κι αυτά έφαγαν πλέον τα ψωμιά τους και δεν ταιριάζουν καθόλου σε στρατό σύγχρονης χώρας, η οποία αντιμετωπίζει ισχυρό επιθετικό γείτονα.

Εκείνο όμως που μου προκάλεσε αλγεινή εντύπωση στο άρθρο σας, είναι το “και την απειρία των στελεχών στην ορθή χρήση του, κάτι που ακύρωσε στην πράξη την αξιοποίηση και παλαιοτέρων δειγμάτων (ΑΜΧ-10Ρ και ΒΜΡ-1)”! Εδώ πια πάμε σε άλλο επίπεδο προβλήματος. Δεν είναι η αδυναμία της πατρίδας να προμηθευτεί σύγχρονα και επαρκή υλικά, είναι η έλλειψη σύγχρονου δόγματος, είναι η αδυναμία των στελεχών να κατανοήσουν τις σύγχρονες τάσεις και απαιτήσεις, είναι η άρνησή τους να ξεβολευτούν από “αυτά που μάθαμε από τους παππούδες μας”.
Κι αυτό είναι χειρότερο από τα φτωχά υλικά. Με υπεροπλία σε προσωπικό και σύγχρονα άρματα, οι Αγγλο_γαλλο_βελγο_ολλανδοί συνετρίβησαν το 1940 από τους Γερμανούς, ακριβώς λόγω απαρχαιωμένου δόγματος και αντιλήψεων.

Ως προς τις προτάσεις σας, τι να πω; Ελπίζω να γίνει κάτι, έστω και εμβαλωματικό. Αλλά η πορεία της πανδημίας και η συνακόλουθη κατάρρευση των οικονομικών δεν με κάνει καθόλου αισιόδοξο, ακόμα και για τα προγράμματα που έχουν ήδη εξαγγελθεί.

DangerJetExhaust

Πόσο αλήθεια είναι όλα αυτά που γράφετε! Το βασικό είναι να εξοπλιστούν σωστά μονάδες του Δ’ και ορισμένες του Β’ Σώματος Στρατού. Οπότε ίσως να μην χρειάζονται τεράστιοι αριθμοί σε ΤΟΜΑ και ΤΟΜΠ. Επίσης μπορεί να γίνει όντως μια μικτή επιλογή σε τροχοφόρα (κυρίως) και ερπυστριοφόρα, ανάλογα με τις ανάγκες. Η ΑΣΔΕΝ (που κανονικά θα πρέπει να αντικατασταθεί με μια διευρυμένη οντότητα σε συνεργασία με Ναυτικό, Λιμενικό και Ειδικές Δυνάμεις) θα πρέπει να αποκτήσει διαφορετικής μορφής υλικό (τροχοφόρα ΤΟΜΠ/ΤΟΜΑ), έστω σε μικρές ποσότητες, που θα κάνουν την διαφορά και ότι καλό περισσέψει από τον Έβρο. Κράνη, εξαρτήσεις κλπ πρέπει οπωσδήποτε να αλλαχθούν (οι γείτονες έχουν μεγάλη διαφορά με εμάς), όπως και το δόγμα πολέμου με ΤΟΜΠ και ΤΟΜΑ. Να μην μιλήσουμε για το πυροβολικό, τις ανάγκες για εκσυγχρονισμό και ενίσχυση σε αριθμούς και υψηλής τεχνολογίας βλήματα μεγάλων αποστάσεων όλων των ΠΕΠ, την έστω βελτίωση των Αυτοκινούμενων και ενίσχυσή τους σε αριθμούς και όπλα κλπ. Πάνω από όλα το Πεζικό χρειάζεται καλή εκπαίδευση για όλους και εκεί είναι το κυρίως πρόβλημα.

sotbak

εξαιρετικό άρθρο από κάθε άποψη. Τα συγχαρητήριά μου. Ελπίζω οι αρμόδιοι να διαβάζουν!!!…..

Vas

Μπράβο για το άρθρο, πραγματικά η κακή κατάσταση στα υλικά του πεζικού με έχει απίστευτα στεναχωρήσει. Βλέπεις εικόνα Έλληνα στρατιώτη με την κατσαρόλα αντί για ένα σύγχρονο αντιβαλλιστικό κράνος, τα σκαρπίνια άρβυλα αντί ένα πραγματικά καλής ποιότητας αντιολισθητικό άρβυλο χακί ή αμμώδης παραλλαγής(λόγω ζέστης), το σουτιέν εξάρτυση αντί για ένα σύγχρονο γιλέκο μάχης, το άθλιο σακίδιο μάχης Μ71(γελάνε και οι γλάροι), το λουκάνικο αντί για Μπέρκιν και το αρχαίο και χωρίς βελτιώσεις τόσα χρόνια(εκτός λίγων κομματιών) G3.
Μια αποκαρδιωτική εικόνα, μου αρέσει οι στρατηγοί και όλοι επίσημοι που κάνουν επιθεωρήσεις και μάλιστα μπροστά στις κάμερες, δεν ντρέπονται για αυτήν την εικόνα;
Παίζει να είμαστε ο μοναδικός(πραγματικά όμως) στρατός του ΝΑΤΟ που έχει αυτή την κατάντια το προσωπικό του πεζικού. Και την ευθύνη δεν την έχουν μόνο οι πολιτικοί αλλά εγώ τα βάζω κυρίως με τους ανώτατους στρατιωτικούς που είναι υπεύθυνοι για τις αποφάσεις, ενώ ζητάνε τόσα εκατομμύρια και δις και ένα σωρό άλλους εξοπλισμούς, το πολυτιμότερο κομμάτι των ενόπλων δυνάμεων, αυτό του προσωπικού που θα δώσει την μάχη έχουν δείξει πλήρης αδιαφορία.
Νομίζουν δηλαδή ότι οι λίγοι εκατοντάδες στελέχη των ειδικών επιχειρήσεων και ειδικών δυνάμεων είναι αρκετοί να δώσουν την μάχη και να κερδίσουν και άρα δεν χρειαζόμαστε να εξοπλίσουμε το υπόλοιπο συντριπτικό στην πλειοψηφία μέγεθος στράτευμα του πεζικού και των άλλων σωμάτων; Τι να πω…

Εδώ πραγματικά πρέπει να πιέσουν όλα τα αμυντικά περιοδικά και με άρθρα και όπως αλλιώς μπορούν να γίνει κάτι με αυτήν την εικόνα, σωστός εξοπλισμός του στρατιώτη και σωστή εκπαίδευση το νούμερο ένα και μετά θα έρθουν τα TOMA και τα υπόλοιπα.

CKS

Τα Marder δεν είναι διαθέσιμα; Πάνω από 2000 κατασκευάστηκαν και συνολικά είναι ζήτημα αν είναι σε υπηρεσία πάνω από 800-900 παγκοσμίως. , Υπάρχουν στοιχεία πόσα Marder βρίσκονται σε αποθήκευση και πόσα έχουν διαλυθεί;

Arionas

Συμφωνώ σε όλα από την αρχή μέχρι το τέλος…πρέπει να υπάρχουν τέτοια άρθρα όπως και η γνώμη – γνώση σας σε αυτά.. Respect από μένα για μια ακόμη φορά.
Εύχομαι να αλλάξει η κατάσταση – νοοτροπία και σε αυτό πρέπει όλοι μας να βοηθήσουμε άλλος με τα άρθρα του άλλος με την αμεροληψία του άλλος με την γνώση του και όλη μαζί με την ψήφο μας είτε είναι να βγάλουμε πρώτο το site – περιοδικό που γουστάρουμε και αξίζει όμως πάνω από όλα είτε τον επόμενο πρωθυπουργό..

Alexandros79

Δυστυχώς τζάμπα χαλάμε φαιά ουσία και το σάλιο μας φίλοι.
Η ουσία κρύβεται σε αυτήν την πρώτη γραμμή του άρθρου:
Η φροντίδα της Άμυνας δεν υπήρξε ποτέ προτεραιότητα της Ελληνικής Πολιτείας.
Όταν ενηλικιωθούμε ως πολίτες και κοιτάξουμε το συλλογικό συμφέρον της χώρας με τις επιλογές μας ,τότε ίσως αλλάξουν τα πράγματα σε πολλούς τομείς και όχι μόνο στα θεμελιώδη.Ως τότε πάμε με το εικόνισμα και ο Θεός βοηθός…

photographix

Π Ρ Ο Χ Θ Ε Σ

VasiliosKaimakis

Όπως είπε και ο εξαίρετος καθηγητής του Παμάκ Μάνος Κακογιάννης “τώρα πρέπει να κοιτάξουμε την αεροπορία και το ναυτικό μας. Το πεζικό μπορεί να περιμένει.”

IP1970

Aπο που να αρχισω και που να τελειωσω. Να μιλησω για τις ρεμουλες των εξοπλιστικων ? να μιλησω για την πληρη απραξια δεκαετους διαρκειας σε εξοπλισμους λογω μνημονιων ? να μιλησω για κατι γελοιους τυπους που παρισταναν τους πρωθυπουργους και παγωσαν προγραμματα εξοπλισμων που ηταν ζωτικης σημασιας και μας εβαλαν στο ΔΝΤ ? να μιλησω για αλλους γελοιους που χωρις φιλοτιμο εβγαιναν και δηλωναν ξεδιαντροπα οτι οι λαθραιοι μας στοιχιζουν ενα δις το ετος ? αληθεια ποσα ΤΟΜΑ θα αγοραζαμε με 1 δις ανα ετος σε μια τριετια ? Απο την αλλη , να πουμε οτι η υποθεση “στρατος” απαιτει ευρωστη οικονομια και πολλα δις που χρειαζεται να δαπανωνται συστηματικα για να ειναι αξιομαχος και τεχνολογικα ενημερωμενος. Οι αναγκες ? αφθονες και πιεστικες. Να μιλησουμε για κρανη κεβλαρ ? στολες της προκοπης ? γιλεκα μαχης και οχι κατι αηδιες (εαν υπαρχουν ακομα) εξαρτησεις που δεν προσαρμοζονταν στο σωμα οτι και να εκανες ? να μιλησω για τα αθλια αρβυλα ? τυφεκια ? διοπτρες? οχηματα της προκοπης ? φορτηγα ? πυροβολα, επικοινωνιες ? πολυβολα ? βαρεα οπλα ? τακτικες ? εκπαιδευση ? Εκτος απο τον εξοπλισμο του στρατιωτη σε ατομικο επιπεδο, αυτα που πιεζουν ειναι ΤΟΜΑ, αμφιβια πεζοναυτων, φορτηγα και θωρακισμενα οχηματα ωστε επιτελους να παρουν την αγουσα για το διαλυτηριο τζιπ Μερσεντες, φορτηγα Σταγιερ και οι αηδιες τα Μ113. Απο κει πρεπει να αρχισει γρηγορα εξοπλισμος και μετα να περασουμε σε βαρεα οπλα και ολα τα υπολοιπα.

swan1908

Μπράβο Πτήση πολύ ωραίο άρθρο , επιτέλους κάτι για το πεζικό. Μετά το ναυτικό μακάρι να πάρει σειρά.Νομίζω πρώτα από ολα πρέπει να αρχίσει απο τα βασικά δηλαδή εξαρτήσεις καινούργιες άρβυλα όχι ΜΑΥΡΑ κεβλαρ κράνη σωστές παραλλαγές ‘έπειτα πρέπει να κοιτάμε ότι αποσύρεται από την Αμερική αρκεί να βρίσκεται σε καλή κατάσταση . Πούλημa αν γινεται σε RPG / LAW/FAGOT και αγορά καινούργιον αντιαρματικών. Αναβαθμίσιμη των Λεωνίδας δωρεά σε ιράκ η οπου θέλουν τα υπόλοιπα bmp-1 και αν αν γίνεται μεταχερισμένα ΤΟΜΑ , κακα τα ψεματα όλοι ξερουμε ότι καινουργια δεν γίνεται να αγοράσουμε σε μεγάλους αριθμούς πλέον. Η αρχή έγινε με τα M-117 μακαρι να συνεχιστει.

Andreas

Δεν ξεκινάμε από κάτι πιο βασικό; Αναβάθμιση της εκπαίδευσης, διδασκαλία κάποιας πολεμικής τέχνης, λογχομαχία, φράγμα πυρός, διέλευση στίβου μάχης καθημερινά, έμφαση στην ατομική τακτική και στη σωστή χρήση του όπλου μέρα και νύχτα, αρκετές βολές και στην αυτόματη; μετά ασκήσεις μέχρι ομάδας πεζικού για το πρώτο εξάμηνο.
Ασκήσεις διμοιρίας, λόχου με αριθμητική δύναμη την προβλεπόμενη για το υπόλοιπο διάστημα εκμάθηση όλων των όπλων της ομάδας, κλήση πυρών πυροβολικού, χρήση χάρτη.

jim40

Εσείς καλά τα γράφετε, αλλά τον ΕΣ και ειδικά το Πεζικό το ρωτήσατε αν θέλει να συμμετάσχει σε τέτοια σπόρ? Αυτά τα πράγματα προϋποθέτουν οργάνωση, διάβασμα, προσπάθεια, τεχνική υποστήριξη. Θα δεχτούν να ξεβολευτούν από την κλασική επανάληψη της συνηθισμένης άσκησης (που πάντα νικάμε) και από την απλή αποστολή καταστάσεων κάθε εξάμηνο ή τρίμηνο? Να μην μιλήσουμε για την τεχνική υποστήριξη όπου όλοι βολεύονται με την ανεπάρκεια ανταλλακτικών, Έξι μήνες για αλλαγή διαφορικού σε τζιπάκι σας φαίνεται πολύ ή λίγο? και φυσικά να μην τολμήσει να βρεθεί κανένας που να θέλει να κινηθεί πιο γρήγορα ή να αυτοσχεδιάσει για να διορθώσει μια κατάσταση. έτσι και τον πάρουν χαμπάρι, μαύρο φίδι που τον έφαγε

RZA

Αυτά τα Μ113 έχουν καταντήσει αηδία…
Θα ‘θελα να ‘ξερα, όταν κάνουμε ασκήσεις με άλλους στρατούς, δεν τα κοιτάζουν περίεργα;

manos_oikonomou

Πολύ μεγάλο θέμα ανοίξατε και ξύσατε ανοιχτή πληγή! Μακάρι να γίνει κάτι σύντομα να ανανεωθεί και ο Στρατός Ξηράς.

Jimmy2

Πολυ σωστο αρθρο. Το θεμα ειναι οτι θελουμε αριθμους τετοιων οχηματων ακομα και αν μιλαμε για μονο την πρωτη γραμμη. Μιλαμε για αναλογια τουλαχιστον 1/2 με τα 380 λεοπαρντ 2 δηλάδη κατ ελαχιστον 760 οχηματα. Με Μ.Ο κτησης τα 2 εκατομυρια ευρω, μιλαμε για προμηθεια 1.5 δις κατ ελαχιστον. Δεν βλεπω τετοια ποσα διαθεσιμα,

Bob_Batons

Αγαπητέ κ. Βασιλείου,

ευχαριστούμε για το… απακαρδιωτικό πρέπει να πω άρθρο σας. Θα ήθελα να ρωτήσω, από την ανάλυση γιατί δεν έγινε αναφορά στο PUMA?

Sardi064

Πολύ καλό άρθρο. Κατά τη γνώμη μου, το όλο πρόβλημα οφείλεται στο δυσκίνητο κι αναποτελεσματικό σύστημα λογιστικήςυυποστήριξης . Ελλειψη καθορισμού σοβαρών προδιαγραφών, επιτροπών παραλαβής / ποιοτικών ελέγχων των υπό παραλαβη προϊόντων και φυσικά η επιβολή ρήτρας μη συμμόρφωσης με τις προδιαγραφές αν διαπιστωθεί μείωση της ποιότητας μεταξύ διαφορετικών παρτίδων. Δυστυχώς μέχρι σήμερα, σε αντίθεση με το ” ο πελάτης έχει πάντα δίκιο”, στην περίπτωση του ΕΣ, σχεδόν πάντα δίκιο έχει ο Προμηθευτής…

epampapas

“Από την εποχή της επαναστάσεως του 1821, η άμυνα δεν τέθηκε σε καμία περίπτωση σε πρώτη προτεραιότητα.” 

1η προτεραιότητα σε σχέση με τι; Με την Υγεία; Με την Παιδεία; Τι εννοεί ο αρθογράφος.
Γιατί η Ελλάδα έχει συστηματικά από τα υψηλότερα ποσοστά επί του ΑΕΠ στον κόσμο. Ακόμα και χρεωκοπημένη με μνημόνια είχε πάνω από 2%, κάποια δε στιγμή κάποια χρόνια πριν είχε φτάσει κοντά στο βορειοκορεατικού επιπέδου 10%. Τα στατιστικά στοιχεία είναι δημόσια και τα έχω παραθέσει και άλλη φορά.

Τι εννοεί η Πτήση λοιπόν ίτι δεν τέθηκε η άμυνα σε πρώτη προτεραιότητα; Τι πρέπει να κάνουμε κατά τη γνώμη σας; Να κόψουμε από την Παιδεία ας πούμε όπως κάνουν στη Β.Κορέα; Να κόψουμε από την Υγεία όπως κάνουν οι δικτάτορες; Γιατί μόνο οι δικτάτορες μπορούν να ανεβάσουν το ποσοστό του ΑΕΠ για την άμυνα παραπάνω,χωρίς να ανατραπούν από τις μεγάλες αντιδράσεις από την κοινωνία. Γιατί μόνο οι δικτάτορες μπορούν να καταστείλουν αυτές τις αντιδράσεις με τη βία.

Νομίζω δε πιστεύετε πως η Ελλάδα πρέπει να έχει απολυταρχικό καθεστώς ούτε το δημοκρατικό καθεστώς να δικαιολογήσει μεγαλύτερη μερίδιο του ΑΕΠ στην άμυνα.
.
Αλλά αν το άρθρο ξεκινάει βασισμένο σε μια λάθος εκτίμηση δεν έχει αξία συνολικά.

FarmerGeneral

Αλλαγή δόγματος, δικτυοκενρική προσεγγισγη παντού μεχρι τον καθε στρατιωτη, καταδειξη laser, βολες βασει πληροφοριών δικτυου, κυβερνοασφαλεια.

kosmo76

Συμφωνώ με το άρθρο, η επισήμανση του προβλήματος είναι απαραίτητη για οποιαδήποτε λύση: το πεζικό μας δεν έχει σύγχρονο δόγμα (εδώ και δεκαετίες), το υλικό του είναι απαρχαιωμένο, η εκπαίδευση είναι ελλιπής έως ανύπαρκτη, και τελικά είναι εντελώς απαξιωμένο.

Σε ένα μόνο σημείο δεν συμφωνώ: γιατί βάζετε την αύξηση θητείας στα θετικά μέτρα της πρόσφατης αναδιοργάνωσης, ενώ η μεγάλη πλειοψηφεία καλείται να υπηρετήσει στο… πεζικό. Δηλαδή η πατρίδα απαιτεί από τους πολίτες να περάσουν ακόμα περισσότερους μήνες υπό αξιωματικούς χωρίς σύγχρονο δόγμα, σε μονάδες με απαρχαιωμένο υλικό, με ελλιπή έως ανύπαρκτη ουσιαστική εκπαίδευση (φαντάρων & αξιωματικών), σε ένα σύστημα εντελώς απαξιωμένο, με πρακτικά μηδενική μαχητική ικανότητα, και με μοναδικό ρόλο το canon fodder (είναι λυπηρό).

Κάπου το αναγνωρίζετε και εσείς μέσα στο άρθρο, αλλά αποτυγχάνετε να βάλετε τη θητεία και την όποια παράλογη αύξησή της από τη μεριά των προβλημάτων που πρέπει άμεσα να λυθούν. Λίγοι είναι κατά της θητείας, αλλά όλοι είναι ή πρέπει να είναι κατά της αβυσσαλέας κατασπατάλησης του χρόνου εφέδρων και στελεχών, κυρίως, αλλά και των χρημάτων που απλά πετάγονται στα σκουπίδια για τη συντήρηση ενός τέτοιου πεζικού.

Koursaros312

Ερώτηση, ποιος ο λόγος να έχεις άδειες παράγωγης για αξιόλογα και νέα οπλικά συστήματα μέχρι πιστολιά και να μην έχεις αντικαταστήσει ακόμα, για παράδειγμα, τα 45άρια και τα 38άρια με USP, ποιος χαίρεται να βλέπει αξιωματικούς με καφέ δερμάτινες θήκες και μέσα το 45άρι και εξάρτηση λες και είναι έτοιμοι να κάνουν απόβαση στην Νορμανδία, όσο για την ΕΛ.ΑΣ. (ναι έχουν και αυτοί οπλισμό) το 38άρι είναι ο βασικός ατομικός οπλισμός στους νεοεισερχόμενους αστυνομικούς που οι περισσότεροι το αντικαθιστούν με Glock, SIG, Walther, FN, Springfield ακόμα και CZ με προσωπικά τους έξοδα φυσικά και έτσι έρχεται η σκέψη γιατι όχι USP ώστε έχει έσοδα και η ΕΑΣ και να μείνουν τα χρήματα στην χωρά; Ας δούμε αυτό για αρχή ώστε να μπει μια βάση και μετά τα βρίσκουμε και για ΤΟΜΑ.

Tovarish

Μόλις έρθουν με το καλό τα Μ1117 μπορούμε να κοτσάρουμε πύργους Cockerill 90MP που έχουν σχεδιαστεί για αυτά τα οχήματα και κάνουν την ίδια δουλειά με ελάχιστο κόστος. Επίσης η Cockerill έχει μεγάλη γκάμα πύργων, ακόμα και τον εξαιρετικό M153 Protector της Kongsberg που μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε ως anti drone είτε και αντιαρματικά με Javelin ή Spike NLOS.
Μεγάλη κίνηση τα Μ1117, ένας σμπάρος πολλά τρυγόνια…
https://www.google.com/url?…

Stealth

Για τις μοναδες πρωτης γραμμης στον Εβρο απαιτειται ενα συγχρονο βαρυ ΤΟΜΑ/ΤΟΜΠ με καταλληλη ευκινησια και θωρακιση αντιστοιχη ενος Αρματος Μαχης.

Η λογικη ειναι απλη, για συνδυασμενες μηχανοκινητες επιχειρησεις τα ΤΟΜΑ/ΤΟΜΠ θα εκτιθενται στους ιδιους κινδυνους οπως και τα αρματα μαχης, επομενως θα πρεπει να εχουν αντιστοιχη θωρακιση, ευκινησια και οπλισμο. Βεβαια, δεν μπορουν να φερουν πυροβολο 120 χιλιοστων, αλλα μπορουν να φερουν αντι-αρματικους πυραυλους οπως π.χ. Spike. Επισης, τα Μ113 επειδη εχουν ασθενη θωρακιση θα ακολουθουν απο αποσταση τα αρματα μαχης, επομενως τα αρματα μαχης θα μπορουν να υποστουν ζημιες απο αντιαρματικα πυρα, οπως π.χ. επαθαν οι Τουρκοι στη Συρια.

Επισης, υπαρχει ενας ακομη παραγοντας που πρεπει να ληφθει υποψη, το γεγονος οι Ελληνες ειμαστε λιγοι και η προστασια των στρατιωτων ειναι υψιστης σημασιας. Η στρατιωτικη ηγεσια ΔΕΝ μπορει να θεωρει τους Ελληνες πολιτες ως “κρεας για τα κανονια των Τουρκων”, για να το θεσω ωμα.

Ας θυμηθουμε οτι οι Ισραηλινοι εχουν εκτεταμενη εμπειρια σε αρματομαχιες, και ειχαν φροντισει να μετασκευασουν αρματα μαχης σε βαρεα ΤΟΜΠ, οπως π.χ. το Achzarit. Επισης, οι εικονες ενος Ισραηλινου Μ113 κομμενου στη μεση και απανθρακωμενου απο βλημα RPG, ειχαν προκαλεσει σαλο στο Ισραηλ και επιταχυναν την αναγκη ενος καλα θωρακισμενου οχηματος, οπως το Νamer, που σε γενικες γραμμες φαινεται να ειναι ενα αρμα μαχης Merkava, χωρις πυργο, η με την προσθηκη μικρου τηλεχειριζομενο πυργου.

Τα ιδια οδυνηρα μαθηματα πηραν και οι Ρωσοι στην Τσετσενια, οπου τα ελαφρα θωρακισμενα ΤΟΜΑ/ΤΟΜΠ καταστραφηκαν μαζιμα απο τους Τσετσενους ανταρτες. Αυτος ειναι και ο λογος που οι Ρωσοι πλεον εχουν εκδοση ΤΟΜΑ του Τ-14 Armata, το ΤΟΜΑ Τ-15 Armata. Απλα το πισω τμημα οπου ειναι ο κινητηρας και ο κινητηριος τροχος, εγινε το μπροστα μερος, τοποθετησαν επιπροσθετη θωρακιση, εβαλαν διαφορετικο πυργο, και εχει που ειναι η μπροστινη θωρακιση στο αρμα, εβαλαν πορτα αποβιβασης. Δειτε τις φωτογραφιες για να αντιληφθειτε τις σχεδιαστικες αλλαγες.

Τα μεταχειρισμενα Μ2 Bradley κοστισαν 6-7 εκατομμυρια στην Κροατια για να εκσυγχρονιστουν και να ανακατασκευαστουν, δηλαδη τους κοστισαν σχεδον οσο ενα ολοκαινουριο υπερσυγχρονο ΤΟΜΑ οπως το Lynx. Aρα δεν ειναι λογικο να προσπαθησουμε να αποκτησουμε τα Bradley, oταν με τα ιδια χρηματα μπορουμε να αποκτησουμε ολοκαινουρια ΤΟΜΑ>

Tωρα που οι Ισραηλινοι εχουν την ΕΛΒΟ, μηπως θα επρεπε να εξεταστει η πιθανοτητα κατασκευης του NAMER στην Ελλαδα? Με μολις 3 εκατομμυρια κοστος για το καθε οχημα, θα μπορουσαμε να αποκτησουμε ενα ισχυροτατο οχημα και να κατασκευασουμε στην Ελλαδα. Μπορει να τοποθετηθει και πυργος με πυροβολο 30 χιλιοστων και αντιαρματικους πυραυλους Spike. Επισης ενα τετοιο οχημα ισως να ηταν λυση αργοτερα ως κοινη πλατφορμα για την αντικατασταση των παλιων αρματων μαχης Μ48, Μ60 κτλ, με την τοποθετηση πυργου αρματος μαχης.

comment image

G...

Θα συμφωνήσω σχετικα με τον ατομικο εξοπλισμο που θα βελτιοσει την ανεση και την φονικοτητα του στρατιώτη αλλα στα τομα διαφωνω οτι ειναι και τοσο απαραίτητα.
Ποια ακριβως προστασια παρεχουν απεναντι σε ενα rpg, αντιαρματικο η θραυσματα ακομα και απο βλημα πυροβολικου που πεφτει σχετικα κοντα ?Καμμια γιατι απλα ακομα και πολλα αρματα δεν αντεχουν τετοιο χτυπημα. (το ειδαμε αλλωστε στο ιρακ και στον Λιβανο το 2006).
Η δε κινητικοτητα τους δεν εχει σημαντικη διαφορα σε σχεση με τα τομπ και ειδικα τα λεωνιδας με το τελευταιο μαλιστα να αντεχει απο μπροστά χτυπημα 20 χιλιοστών.
Σιγουρα ενα σταθεροποιημενο πυροβολο ενός τομα θα ηταν σημαντικη προσθηκη αλλα και το 50αρι μαζι με το βομβιδοβολο που θα εχουν τα m1117 δεν ειναι και ασχημος συνδιασμος. Ανετα θα μπορουσαν μαζι με τα τομπ να βρισκονται και 2-3 m1117 για υποστήριξη.
Το προβλημα αμβλυνεται σε μεγαλο με τα 1200 κομμάτια που θα παρουμε και θα ηταν καλυτερα αυτα τα χρηματα να πανε σε αντιαρματικα και αλλους εξοπλισμους που θα ανεβασουν κατακόρυφα την μαχητική ισχύ του στρατου.

Στις τιμες γραφετε 2-3 εκατ/τομα.
Τοτε οι αμερικανοι που ζηταγαν πολλα περισσότερα για τα m2 για δηθεν εκσυχρ και υπστηριξη τι ακριβως ηθελαν? Να μας χρεωσουν διπλη τιμη καινουργιου τα 20χρονα μεταχειρισμένα? Η κροατια τα πληρωσε τα δωρεαν περιπου 10 εκατ το κομματι και απλα για να θολωσουν την τιμη εβαλαν και μερικους αντιαρματικους στο συμβολαιο

DimitrisP

Κατά τα άλλα η διάρκεια της θητείας ήταν το πρόβλημα… Να έχουμε φαντάρους στα σύνορα για να κάνουν αγγαρείες και να βαράνε σκοπιές μπροστά από το τίποτα (εκτός από τους “τυχερούς”…). Και άμα γίνει καμιά στραβή με τους απέναντι να πάνε τα παιδιά άκλαφτα…

Captain

Πρέπει να αρχίσουμε να μιλάμε για εθνοφυλακή σε ΟΛΗ την Ελλαδα.Δεν μπορεί με την Πέμπτη φάλαγγα στην πλάτη μας να αμυνθούμε.Εδω ένας μετασχηματιστής έσκασε στον Ασπρόπυργο και έμεινε η μισή νότια Ελλάδα χωρίς ρεύμα που να γινόταν μαζική δολιοφθορά.Πρεπει οι κληρωτοί ετησίως να εκπαιδεύονται στην χρήση όπλων και τακτικών άνθρωποι που πιάσαν όπλο πριν 20 χρόνια μπορεί να πυροβολήσουν τα πόδια αντί του εχθρού.Επισης ο νόμος περί όπλων πρέπει να αλλάξει και να επιτραπεί υπό προϋποθέσεις η οπλοφορία.
Αλλά όταν ακούν για όπλα σε πολίτες φοβούνται για ανατροπή πολιτεύματος ΕΛΕΟΣ ποια.Σε χωρες όπως η Ελβετία έχουν όλοι τα ραβδωτα τυφέκια σπίτι τους εδώ όλοι espressiera…

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Ενδιάμεση Λύση, ας “ξεχάσουμε” τις Karel Doorman, ας ζητήσουμε 2 Holland Class OPV

Πριν λίγες μέρες, είχαμε εξηγήσει γιατί η ολλανδική πρόταση SIGMA 11515HN είναι μια σχετικά ώριμη λύση, με συστήματα που υπάρχουν σε λειτουργία ή πρόκειται...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Προχωρά η αγορά των Rampage και των SPICE για τα ελληνικά...

100
Μετά το καλοκαίρι, ο ΥΕΘΑ θα πάει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής τους φακέλους κρίσιμων προμηθειών για την Πολεμική Αεροπορία, και για τα F-16...
- Advertisement -
Card image

August #15 ΠΤΗΣΗ 2021

Αγορά 4.49
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 2019 Μάιος #396

Αγορά 4.49
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 2015 May 2015 #348

Αγορά

Related News

Εκτέλεση πτήσεων εξοικείωσης στο ελικοδρόμιο Μαρίνας Αγίας Νάπας από ελικόπτερα της Κύπρου

Ελικόπτερα AW139 της 460 ΜΕΔ και της ΜΑΕΠ εκτέλεσαν σήμερα πτήσεις εξοικείωσης στο ελικοδρόμιο της Μαρίνας Αγίας Νάπας, σύμφωνα με το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας...

Κροατία: Συμβόλαιο μέχρι το τέλος του έτους για τα Rafale

Η Κροατία ελπίζει να έχει υπογράψει το συμβόλαιο απόκτησης των 12 μαχητικών Rafale από τη Γαλλία μέχρι το τέλος του χρόνου, ο Κροάτης υπουργός...

Προκηρύξεις για πρόσληψη 1.180 ΟΒΑ στις Ένοπλες Δυνάμεις

Με χθεσινή ανακοίνωση το ΓΕΕΘΑ ενημερώνει ότι έχουν τελειώσει οι απαραίτητες διαδικασίες για την προκήρυξη πρόσληψης Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης (ΟΒΑ), στους τρεις Κλάδους των...